חדשות    

מקדם הקצבה בביטוח מנהלים יעלה – הקצבה שלכם תקטן

על רקע התארכות תוחלת החיים בישראל, הופחתה לפני כארבע שנים קצבת הפנסיה בקרנות הפנסיה. שני מאוחר יותר, זה יקרה גם בביטוחי מנהלים. מה הקשר בין תוחלת החיים לקצבת הפנסיה שלנו? איך קרה שמי שיש לו ביטוח מנהלים, הקטנת הקצבה הגיעה אליו באיחור? מי בכל זאת לא נפגע מהשינויים וההתארכות בתוחלת החיים?

תוחלת חיים, קצבת הפנסיה והקשר ביניהם

אחד העקרונות של ניהול נכון בקרנות הפנסיה, הוא שכלל החברים בקרן מפקידים בכל חודש סכום קבוע לטובת הפנסיה. בעת הצורך, או בדיל הפרישה, מקבל כל אחד מהחברים בקרן, קצבת פנסיה בהתאם לגובה הסכומים שהצטברו לזכותו בקרן. ככל שיש בקרן הפנסיה יותר צעירים שמפקידים מאשר פנסיונרים שמקבלים קצבה, כך הקרן במצב טוב יותר והיא מאוזנת. ככל שמספר מקבלי הקצבה גבוה ביחס למספר המפקידים, כך קרן הפנסיה הופכת לבעייתית יותר. כשהתחילו לפני עשרות שנים הפדות לקרנות הפנסיה, חושבה קצבת הפנסיה עבור המפקידים, לפי לוחות תמותה שהיו נכונים לאותה תקופת המשמעות – עברה תקופה קצרה יותר בין רגע הפרישה לגמלאות לרגע שבו הפנסיוני מסיים לקבל קצבה, שזה אומר בעצם שהוא הולך לעולמו. באותה תקופה, תוחלת החיים עמדה על בסביבות 75 שנה לגברים, וקצת יותר מזה לנשים. מי שפרש לפנסיה בגיל 65, היה צפוי לקבל במשך 7 שנים קצבת פנסיה. ואולם עם השנים עלתה מאד תוחלת החיים. נכון להיום, תוחלת החיים של גברים בישראל מתקרבת ל-80 שנה, ושל נשים היא אפילו גבוהה יותר. המשמעות – קרנות הפנסיה צריכות לשלם קצבת פנסיה לאורך שנים ארוכות יותר.

מקדם המרה והמשמעות שלו

על מנת לקבוע את גובה קצבת הפנסיה, נקבע מקדם המרה משתנה לצורך תשלום הדמלאות. מקדם ההמרה, פירושו מספר שנות החיים של הפורש אחרי הפרישה לגמלאות וקהחלת קבלת הקצבה. ככל שמקדם ההמרה גבוה יותר, כך קצבת הפנסיה נמוכה יותר. לדוגמה – מי שצבר בקרן הפנסיה שלו מיליון שקל, ומקדם ההמרה שלו נקבע על 200 חודשים, (16 שנים ושמונה חודשים), יקבל בכל חודש קצבת זקנה של 5,000 שקל, לכל אורך חייו. אם יפרוש לפנסיה בגיל מאוחר יותר, סביר שמקדם הקצבה יהיה נמוך יותר, והקצבה תהיה גבוהה יותר. זאת הסיבה שהלחץ להעלות אל גיל הפרישה היה משמעותי, וגיל הפרישה לגברים ולנשים עלה (גברים – גיל 67, נשים – גיל 62 ונמצא בעלייה). העלייה בתוחלת החיים העלתה את מספר השנים שבהם החוסך מקבל תשלום ולא מפקיד לקרן. זאת גם הסיבה שקרנות הפנסיה הוותיקות נסגרו להפקדות נסוספות, ומדינת ישראל ערבה להמשך קבלת הפנסיה של החברים בהן.

ביטוח מנהלים, קרן פנסיה ומה שביניהם

בעבר, היו הבדלים של ממש בין ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה. ההבדלים נגעו לתשלומי הפיצויים, אבל היו משמעותיים במיוחד, בכל מה שקשור במקדם ההמרה לפנסיה. עד 2013, היה ניתן לקבוע מראש מקדם המרה לפנסיה. משבוטלה האפשרות הזאת, הפך ביטוח המנהלים לאפיק חיסכון לפנסיה, כמו כל אפיק חיסרון פנסיוני אחר. היתרון בביטוח המנהלים הוא משני, ונוגע בעיקר למקבלי משכורות גבוהות, שיכולים להפקיד בהם יותר מהמקסימום הנהוג בקרנות הפנסיה. למעשה, במקרים רבים, קרנות הפנסיה וקופות הגמל עדיפות.

סוגי קצבת הזקנה בביטוח מנהלים

בביטוחי מנהלים יש שני סוגים של קצבת זקנה (קצבת פנסיה). יש קרנות שבהן, כפי שכבר הוזכר לעיל, מקדם ההמרה לקצבה הוא קבוע, ואז לא ניתן לשנות את החוזה שלהם מול חברות הביטוח. המשמעות היא שהמבוטחים לא נפגעים, אלא אם הם מחליטים על דעת עצמם לעבור לתוכנית פנסיונית אחרת.

סוג שני של ביטוי מנהלים הוא ביטוחי מנהלים עם קצבה שניתן לשנות אותה. הביטוחים האלו עם מקדם המרה לא קבוע, והוא יעלה, עם העלייה בתוחלת החיים. כתוצאה מכך, הקצבה תרד (הקצבה היא סך החיסכון בפנסיה חלקי המקדם) – להרחבה על מקדם פנסיה/ מקדם קצבה. 

הרקע להחלטה שהתגבשה לפני כשלוש שנים ברשות שוק ההון והביטוח להעלות את מקדם ההמרה, היא לוחות תמותה מעודכנים ובדיקה מעמיקה. לוחות התמותה מצביעים על עלייה משמעותית בתוחלת החיים, שאיננה מאפשרת קביעה מראש של מקדם המרה, כפי שהיה נהוג עד תחילת העשור הקודם.

השינוי, על פי הערכה גסה, יגיע ל-5%. כלומר הקצבה תקטן בכ-5%.

לאורך השנים חלה עלייה בתוחלת החיים, ויותר אנשים מגיעים לגילאי זקנה ומשתמשים בקצבה לאורך תקופה ארוכה יותר מזאת שהייתה מקובלת וידועה אף לפני כשני עשורים. הצבירה עבור אדם שהפקיד לאורך שנים לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים שלו, בהינתן ההפקדות והתשואה על הנכסים, לא מספיקה לתשלום פנסיה. ככל שעובר הזמן, יותר ויותר פנסיונרים מושכים מהקרן סכומים גבוהים מאלה שהפקידו, עולל גם הריביות שנצברו לטובתם, כך נוצר גירעון. ההוצאות בפועל/ תשלומים בפועל, עולים על החיסכון בפועל. הפער הזה הוא חור – גירעון פנסיוני בביטוח המנהלים. כאשר מעלים את המקדם, כמובן שסוגרים את החור, בחלקו או במלואו השאיפה היא, כמובן, להגיע לאיזון בין ההפקדות להוצאות התקופתיות של הקרן.

מי בכל זאת לא נפדע

היחידים שלא נפגעו למעשה הם החוסכים בקרנות הפנסיה הוותיקות, שנבגרו להפקדות חדשות כבר לפני יותר מעשרים שנה. לחוסכים הללו מובטח מראש מקדם המרה המבטיח להם פנסיות גבוהות יותר מאלה שמקבלים החוסכים בקרנות החדשות. יחד עם זאת, בקרנות הוותיקות גובה הפנסיה המרבי שניתן להגיע אליו עומד על 70% מהשכר הקובע, גם אם בפועל החוסך חסך סכומים שהיו מספיקים לפנסיה גבוהה יותר. בקרנות החדשות אין הגבלה כזאת. למרות המגבלה הזאת, מי שכבר יש לו חיסכון באחת מהקרנות הוותיקות, לא רצוי שימשווך אותו או יעבור לאחת מהקרנות החדשות. לכל היותר, אפשר להפסיק את ההפקדות בבוא העת\ ולפתוח קרן פנסיה חדשה.

 

האם כדאי ביטוח מנהלים? קרנות פנסיה וקופות גמל לרוב עדיפות

מחכים לפנסיה? תחשבו עוד פעם; ההכנסה שלכם עומדת להתכווץ