שוק ההון    

שר האוצר האמריקאי: "הנפילות הם רק תיקון"

שר האוצר האמריקאי, מנוצ'ין

שר האוצר האמריקאי, סטיב מנוצ'ין, התבטא בעניין הקריסה בשוק המניות בשיעור של 4% ביום -"הנפילות האחרונות בבורסות היו רק תיקון ולא השתקפות של בעיה מערכתית נרחבת ומסוכנת. השווקים נעים בשני הכיוונים, ולעתים התנודתיות חדה גם כלפי מטה".

הדברים נאמרו בראיון שנערך לקראת סיום המפגשים השנתיים של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בבאלי, אינדונזיה.

"מה שחשוב הוא שנתוני היסוד של הכלכלה האמריקאית ממשיכים להיות חזקים מאוד", הוסיף מנוצ'ין, "ואני חושב שזאת הסיבה לביצועים הטובים בשוק המניות בזמן האחרון ובשנים האחרונות. עם זאת, העובדה היא שמתרחש תיקון כלשהו לאור העליות בשוק וזה אינו מפתיע במיוחד".

ואכן – ככה שווקים מתנהגים – הם עולים ויורדים. רק שהעניין הוא שאף אחד לא יכול לדעת אם מדובר בתיקון או שתחילתה של ירידה משמעותית יותר, גם לא שר האוצר האמריקאי.

כך או כך, למרות ירידה של 4% אמש ולמרות שמתחילת החודש ירדו המדדים המובילים ב-7%-8% – צריך לזכור שאנחנו ברמות שיא, נאסד"ק ב-7,400-7,500 נקודות – זה קרוב לשיא של מעל מעל 8,000 נקודות. כלומר, בינתיים הירידות האלו, כואבות ככל שיהיו, חסרי משמעות בהסתכלות ארוכת טווח – בשנים האחרונות העלייה הממוצעת בנאסד"ק בשנה היתה מעל 25%. עלייה כזו דורשת תיקון, ולא תיקון של 4%, אלא תיקון משמעותי הרבה יותר.

 

האם הפד יעיז להעלות ריבית שוב? ולהתעמת עם טראמפ?

השווקים קורסים; טראמפ מאישם את הפד -לא היה צריך להעלות את הריבית. הם השתגעו