תחזית הצמיחה הממוצעת של ישראל ל-2023 – 2.7%; האינפלציה – 2.8% בסוף 2023
חדשות    

תחזית הצמיחה הממוצעת של ישראל ל-2023 – 2.7%; האינפלציה – 2.8% בסוף 2023

PIXABAY
מעודכן ל-01/2023

כלכלת ישראל תצמח ב-2.7% בשנת 2023 וב-3.3% בשנת 2024, והאינפלציה תרד ל-2.8% עד סוף 2023. זוהי התחזית הממוצעת של פורום הקונצנזוס של משרד האוצר שמפרסמת הכלכלנית הראשית במשרד. הפורום מאגד מומחים בתחום המאקרו כלכלה הן מהמגזר העסקי והן מהמגזר הציבורי, לטובת דיון על מצב המשק ומגמות עתידיות.

התחזיות העדכנית של מומחי הקונצנזוס נמוכה בהשוואה לתחזית הקודמת שהם נתנו בספטמבר 2022 ונמוכה גם מתחזית משרד האוצר שנערכה בנובמבר ועומדת על 3%.

המומחים ציינו מספר גורמים להורדת התחזית, ביניהם: עליית הריבית ושיעורי האינפלציה הגבוהים שצפויים להשפיע לרעה על הצריכה הפרטית במשק; עליית הריבית עלולה לגרום לשחיקה ריאלית של כוח הקנייה של משקי הבית, דרך ההחזרים על הלוואות ומשכנתאות בפרט. כמו כן, שיעור הריבית צפוי להקטין את ההשקעה במשק. גם סקטור הנדל"ן הוא גורם מרכזי להאטה בצמיחה, כאשר דעת רוב המומחים גרסה כי עליית מחירי הדיור כבר החלה להתמתן ומגמה זו צפויה להימשך בתקופה הקרובה.

ריבית הפד וריבית בנק ישראל קרובות לשיא

עוד סבורים המומחים כי ארה"ב ואירופה ייכנסו למיתון שיגיע כבר במחצית הראשונה של 2023. להערכתם, ריבית הפד וריבית בנק ישראל קרובות לשיא (5% ו-4% בהתאמה), אך לצד זאת הם מעריכים גם כי הריבית תישאר בטווח זה לפחות עד הרבעון האחרון של 2023 וייתכן שאפילו לאחר מכן.

עוד מעריכים חברי הפורום כי שוקי ההון צפויים לדשדש בתקופה הקרובה וסבורים ברובם כי מדיניות הריבית מגולמת כבר בשווקים. עם זאת, עלתה אפשרות כי מיתון פוטנציאלי בארה"ב יוביל לירידה ברווחי החברות שיוביל בתורו להמשך מגמת הירידה בשווקים.

בנוסף מציינים המומחים כי התפתחויות בגאופוליטיקה העולמית ובפרט במלחמת רוסיה-אוקראינה, כגון הצטרפות נאט"ו למאמץ המלחמתי או הפסקת ייצוא גז רוסי לאירופה, עלולות להשפיע לרעה על התחזית.

סיכון מרכזי נוסף לפעילות הכלכלית שעלול לפגוע בדיוק התחזית מגיע מכיוון סין. המתיחות בין ארה"ב לסין על רקע טייוואן עלולה להסלים לכדי אירוע ביטחוני שישפיע על הצמיחה העולמית. כמו כן, מדיניות הממשלה, בפרט המדיניות הפיסקלית, היא בעלת השלכות משמעותיות על הכלכלה המקומית ובינתיים שורר חוסר ודאות בנוגע אליה. לבסוף אומרים המומחים, האינפלציה בישראל עדיין לא שינתה כיוון ויש חשש כי היא תתייצב מעל היעד, ומנגד קיים חשש שהמדיניות המוניטרית שננקטה הידקה יתר על המידה באופן שעלול לגרום להאטה משמעותיות יותר מהמצופה.

הפיחות בשקל יימשך בחודשים הקרובים

באשר לשער החליפין שקל-דולר, סבורים המומחים כי מגמת פיחות השקל שאיפיינה את 2022 יכולה להימשך גם בחודשים הקרובים. בד בבד הם מעריכים כי עוד לפני סוף השנה המגמה תתהפך והכוחות היסודיים של המשק הישראלי, אשר תומכים במגמת ייסוף, יקבעו את הטון.

באשר לשוק העבודה צופים המומחים ירידה קלה בשיעור ההשתתפות וכן צופים כי שיעור האבטלה בשנת 2023 יגיע ל-4%, כאשר חלק מחברי הפורום אף מעריכים אבטלה של יותר מ-5%.