חדשות    

תחזית מדד תשומות הבנייה למגורים – נובמבר עד ינואר – עלייה של 0.2%

על פי הערכות קבוצת הפיננסיים הראל, בחודשים הקרובים (נובמבר עד ינואר) צפוי מדד תשומות הבנייה לעלות ב-0.2%. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד הייתה עלייה של 0.6% במדד זה.

בחודש אוקטובר לא חל שינוי במדד תשומות הבנייה למגורים, כך שמתחילת השנה חלה עלייה של 1.3% במדד.

נוסף על תחזית מדד תשומות הבנייה, מפרסמת הראל תחזיות  מדד נוספות. להערכתם של כלכלני הראל לא יהיה בשלושת החודשים הקרובים, שינוי בסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן – כולל מחירי השכירות – בעוד מדד המחירים לצרכן אמור על פי התחזיות לרדת ב-0.5%-. העלייה הצפויה במדד מחירי הדירות בבעלות הדיירים היא 0.6%, כאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה הייתה בפועל עלייה של 2.5%.

למה חשוב לנו לדעת מהו מדד תשומות הבנייה למגורים?

מדד תשומות הבנייה למגורים הוא אחד הפרמטרים המגדירים את מחירי הדיור בישראל. על פי המדד הזה מבצעים הקבלנים את הצמדת הכספים, ומכאן שעלייה במדד זה צפויה להביא לעליית מחירים בתחום הנדל"ן.

בשנים האחרונות, יש עלייה דרסטית של מדד תשומות הבנייה, בקצב גבוה יותר לרוב מעליית מדד המחירים לצרכן. כל עוד המצב הזה יימשך, ממליצים מומחים רבים להתבסס עליו כמה שפחות בקביעת התשלום על הדירה, ולהעדיף תחת זאת את מדד המחירים לצרכן או שיטת תשלום אחרת. אבל, וזה אבל גדול מאד, צריך לזכור שלאורך תקופה של עשרות שנים, עשויים לחול שינויים בכל אחד מהמדדים האלה לכאן או לכאן. יכול להיות שבשנים הקרובות מספר שנים מדד המחירים לצרכן יעלה יותר, בעוד מדד תשומות הבנייה למגורים יירד או יישאר קבוע – מה שיהפוך את ההצמדה למדד מחירי הצרכן לכדאית פחות.

מתי משלמים לקבלן?

ברמה הפרקטית, התחזיות לגבי המדדים עשויות להשפיע על ההחלטה שלכם מתי לשלם לקבלן את מירב התשלומים עבור הדירה. יש אנשים שמעדיפים לשלם בנקודת ההתחלה כמה שיותר כספים, בעוד אחרים מעדיפים למשוך את התשלום על פני תקופה ארוכה יותר. בגדול, תשלום מהיר על ההתחלה יקטין את ה"נזקים" שלכם אם המדד אכן יעלה לאורך זמן, אבל הקושי העיקרי הוא שנדרשים סכומי כסף גבוהים – או לחלופין לקיחת משכנתא בסכומי עתק. הבעיה עם זה היא שהריבית במשכנתא שכזו עלולה לייקר את העסקה.

בדומה להשוואה בין מדד תשומות הבנייה למגורים למדד המחירים לצרכן, גם כאן אתם צריכים להשוות בין המדד לבין הריבית. לאורך זמן ייתכנו שינויים, כך שמה שנכון היום לא בהכרח יהיה מדויק בחודשים או בשנים הקרובות.

באתר שלנו יש מספר כלים שיוכלו לסייע לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר:

מחשבון מדד תשומות הבנייה

כאן, תוכלו לחשב את השינויים במדד המחירים לצרכן

כאן את השינויים במדד שכר הדירה

כאן את השינויים במדד מחירי הדירות

 

מדריכים נוספים

רכישת דירה מקבלן – כל מה שצריך לדעת

ההבדל בין מדד מחירי הדירות לבין מדד הדיור

המחיר האמיתי של דירות