חדשות    

תחרות חדשה לויזה ולמאסטרקארד: יוניון-פיי הסינית

יונייון-פיי הסינית, חברת האשראי הגדולה בעולם, מתרחבת לאירופה, בעוד מערימים קשיים על ויזה ומאסטרקארד במסלול ההפוך

גם חברת כרטיסי האשראי הגדולה בעולם, יוניון־פיי הסינית, נכנסת לשוק האירופי, ותציע כרטיסי אשראי ודביט לצרכנים ביבשת.

החברה הסינית מהווה מונופול בסין, ו־6 מיליארד מהכרטיסים שלה נמצאים בשימוש. זו חברה לסטארט־אפ הבריטי טרייב כדי לשווק כרטיסי אשראי ודביט עבור בנקים וחברות פינטק. "ההסכם מעיד על כוונתה של יוניון־פיי להתחרות עם חברות אשראי מובילות באירופה", הצהיר סורש וואגג'אני, מייסד טרייב.

"זו הפעם הראשונה שמוסדות פיננסיים אירופים יוכלו לשווק את הכרטיסים של יוניון־פיי לאנשים מהשורה", הוסיף. "לקוחות תאגידיים אירופיים שעושים עסקים בסין יוכלו כעת להשתמש בכרטיסי יוניון־פיי שם, בשעה שעסקים סיניים באירופה ייהנו מאותה שיטת תשלום במדינה ומחוצה לה", הוסיף וואגג'אני.

עד עתה החברה הסינית התרחבה במיוחד באסיה. לפי נתוני החברה, 41 מיליון בתי עסק ו־2 מיליון כספומטים ב־170 מדינות מכבדים את כרטיסי יוניון־פיי.

אומנם יוניון־פיי מונופל בכרטיסי האשראי, אבל בשוק הביתי מתחרה עם שירותי תשלום דיגיטיליים כמו עלי־פיי מקבוצת עליבאבא ו־וויצ'ט־פיי של ענקית האינטרנט טנסנט. המשמעות של זה בין היתר היא לא רק אפיק הכנסות מעמלות על עסקאות מקוונות, אלא גם חסימת גישה למידע על הרגלי הצריכה של מאות מיליוני לקוחות.

בעוד יוניון-פיי נכנסת לאירופה, כניסת מסטרקארד וויזה לאירופה קשה יותר. בייג'ינג מציבה בפניהם מכשולים  כדי לעכב את כניסתן לשוק הסיני. מדיניות זו של הממשל הסיני נמשכת למרות פסיקת בית הדין של ארגון הסחר העולמי לפני 6 שנים, שקבע כי סין מפלה לרעה חברות אשראי זרות

ההקשר הישראלי – לאומי קארד הסולקת של החברה בארץ

בעבר חתמה לאומי קארד (כיום מקס)   על הסכם שיהפוך אותה לסולקת הראשונה בישראל של  יוניון פי. בשלב הראשון  היה מדובר ברישיון סליקה בלבד שיאפשר לבתי העסק שעובדים עם לאומי קארד את האפשרות לקבל עסקאות על רכישות שיבוצעו באמצעות כרטיסי האשראי הסינים – דבר שלא היה אפשרי עד אז.

בסין לא זוכרים מה זה כרטיסי אשראי

כאמור,  ההתרחבות של החברה היא בעקבות המוצרים החדשניים יותר בשוק הפיננסים בסין. סין היא כיום המובילה העולמית בשימוש במוצרים פיננסיים חוץ־בנקאיים חדשניים. לפי סקר שפרסמה פירמת רואי החשבון העולמית ארנסט אנד יאנג, 69% מהגולשים באינטרנט בסין השתמשו בשירותים פיננסיים אלטרנטיבים לפחות פעמיים בחצי שנה לעומת 52% בהודו, 42% בבריטניה, 33% בארה“ב ורק 14% ביפן. סין הובילה בארבע מתוך חמש הקטגוריות שנבדקו בסקר, כשלקוחות סינים השתמשו ביותר שירותים אלטרנטיביים לצורך העברת כספים, השקעות וחיסכון, תכנון פיננסי והלוואות. ההובלה הסינית בכל הנוגע להלוואות אינטרנטיות משמעותית במיוחד: לקוחות סינים נוטלים כ־75% מההלוואות הנמכרות באמצעות הרשת בעולם.

סין גם אימצה מהר יותר מכל מקום אחר בעולם את האפשרות של תשלומים דרך הסלולר. כיום ניתן לשלם בסין אפילו בדוכני רחוב הקטנים  ביותר על ידי סריקת קוד QR,  הדברים הלכו רחוק כל כך עד שהבנק המרכזי של סין הזהיר  כי עסקים רבים מסרבים לחלוטין לקבל תשלום במזומן ”באופן שפוגע במעמד החוקי של מטבע היואן ובזכות הצרכנים לקבוע את אמצעי התשלום“.

הסינים החלו לצרוך שירותים פיננסיים נוספים דרך הסלולר,  מקבלת הלוואות ועד למוצרי השקעה מגוונים. בסיוע הידע ובעיקר מאגר הנתונים העצום שצברו ענקיות הטכנולוגיה הסיניות, הן מבצעות היום גם דירוגי אשראי יעילים יותר מכל בנק בעולם, מה שנותן להן אפשרות להציע ריביות אטרקטיביות ולהעריך סיכונים טוב יותר. עד עתה החברות הסיניות, כאמור, התרחבו, בעיקר באסיה, אבל כנראה שזה לא מספיק.

הביטקוין של פייסבוק: החברה תשיק מטבע דיגיטלי

השירותים החדשים של אפל: סטרימינג וכרטיס אשראי