תוכן ממומן    

תכינו את הארנק: כמה באמת עולה להתגרש?

גירושין - איך מחלקים את ההון

אחד החששות הגדולים שעולים מפי זוגות נשואים שמאסו זה בזה, הוא עלות הגירושין. גירושין בישראל יכולים להגיע לסכומים גבוהים ביותר. כמה באמת עולה להתגרש? מה הן ההוצאות הגדולות בהליך הגירושין וכמה חסכונות תאלצו לשבור בדרך למטרה הנכספת של הגירושין? 

מחיר הגט 

אם נישאתם תחת חופה וקידושין בקול ששון וקול שמחה, ודאי גם חתמתם על כתובה. דעו לכם שמדובר במסמך מחייב ותקף. כמיטב המסורת היהודית הכתובה מאופסנת היטב אצל אם הכלה, והיא בהחלט עשוייה לחייב אתכם במלוא הסכום בבוא העת. 

הגבר יחוייב בתשלום הכתובה אם הוא מבקש להתגרש, או שיש לאישה עילת גירושין שתחייב אותו במתן גט. סכום הכתובה לרוב נע בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים, תלוי בכם ובמידת הפירגון שלכם במעמד חתימת הכתובה 

ומה קורה אם בהשפעת האלכוהול הרב והרב הפרזתם בסכום הכתובה? דעו שמדובר אמנם במסמך מחייב, אך בית הדין הרבני נוהג במקרים של כתובה מוגזמת בסלחנות כלפי הבעל הטרי, ומפחית את הסכום. 

מחיר חלוקת ההון שצברתם עם הגרוש/ה 

עמלתם, יזעתם, יגעתם ומצאתם את הנחלה שלכם. צברתם הון מכובד, ועכשיו עם הפרידה עליכם לחלק אותו ביניכם. חלוקת ההון, הוגנת ככל שלא תהייה, תפגע בכיס שלכם ותקטין את המשאבים שלכם. כידוע לכם כסף נמשך לכסף, וכאשר הכסף שלכם מחולק לשניים, היכולת שלכם להגדיל אותו שוב, פוחתת באופן ניכר. 

הדירה שרכשתם? תאלצו לחלק אותה ביניכם. אם אין לכם כסף לרכוש אותה מבן הזוג תאלצו למכור אותה, לקזז את הוצאות המכירה ולחלק ביניכם את הרווחים, מה שישאיר לכם בכיס סכום שלא בהכרח יספיק לרכישת דירה חלופית שתתאים גם למגורי הילדים. 

החסכונות והמניות שצברתם? תאלצו למכור אותם ולחלק ביניכם, או להעביר לבן הזוג את מחצית השווי הכספי. 

הפנסיה שעבדתם עבורה משך כל חייכם? תאלצו לחלוק אותה עם בן הזוג, גם אם במשך כל השנים הוא היה מובטל ולא חסך דבר. 

קחו בחשבון שבמקרים מסויימים, ובהעדר הסכם ממון, יתחלק ביניכם לא רק ההון המשותף שצברתם יחד, אלא גם ההון שהגעתם איתו לנישואין, ולעיתים אפילו ירושה שנפלה בחלקכם 

כך למשל אם הגעתם לנישואין עם דירת מגורים שרכשתם לבדכם ונרשמה על שמכם בלבד, יתכן ובית המשפט יראה לנכון לחייב אתכם לחלוק עם בן הזוג את מחצית שוויה שיכול להגיע בקלות למיליוני שקלים.  

אם קיבלתם ירושה במהלך הנישואין היא שייכת לכם על פי החוק, אך אם ביצעתם בה כל פעולה שתרמוז על שיתוף שלה עם בן הזוג, אתם עלולים להפרד ממחצית השווי שלה. 

ומה עם קצת חדשות טובות? החדשות הטובות הן שאין כפל מבצעים על חלוקת הרכוש והכתובה. בית הדין הרבני נוהג לקזז את סכום הכתובה מהסכום שנקבע לטובת האישה בחלוקת ההון בין בני הזוג. אם האישה זכתה בחלוקת ההון לסכום גבוה יותר מסכום הכתובה, במרבית המוחלט של המקרים, לא תאלצו לשלם לה את סכום הכתובה, גם אם נקבע שהיא זכאית לקבל אותו. 

מחיר החיים כחד הוריים לאחר הגירושין 

החיים כהורה יחיד המנסה לנהל בית עם ילדים, אינם פשוטים. גם אם כזוג רכשתם כבר דירה במשותף, יתכן והיא משועבדת ברובה לבנק באמצעות משכנתא מנופחת שנטלתם יחד, וכי מכירתה תספיק בעיקר לכיסוי המשכנתא ולא הרבה מעבר לכך. זוגות רבים שמתגרשים נאלצים לשוב לשוק השכירות ואף לחזור כיחידים לגור אצל הוריהם.  

על הוצאות הדיור הגבוהות, הוסיפו גם את ההוצאות של ילדים שרק טופחות עם השנים ומכפילות את עצמן כאשר הם מתגוררים בשני בתים שונים. קחו בחשבון גם, שגבר שמשתכר שכר גבוה יותר מאשתו יאלץ כנראה לשאת בתשלומי מזונות ילדים, הוצאה נוספת של אלפי שקלים בחודש. במשוואה הזו, ברור לכל שההכנסה הפנויה של כל אחד מבני הזוג תפגע.  

מחיר ההליך המשפטי בגירושין 

הליך משפטי של גירושין הוא הליך יקר המהווה קרוב לוודאי את חלק הארי בעלות הגירושין הגבוהה. עלות ניהול הליך משפטי מלא עד למתן פסק דין, יכולה להגיע למאות אלפי שקלים שתאלצו להפרד מהם.  

הליך הגירושין מורכב מעלות עורכי הדין של כל צד שנעה בין עשרות למאות אלפי שקלים בהתאם למורכבות התיק וניסיון עורכי הדין. עלות מומחים מטעם בית המשפט שתחוייבו לשלם להם אלפי שקלים. ותשלומי אגרה לקופת בית המשפט בסך מאות ואלפי שקלים עבור כל בקשה ובקשה שתעלו במהלך הדיונים המשפטיים שיכולים להתנהל במשך מספר שנים.  

אם תבחרו לערער על פסק הדין המחיר יאמיר ותאלצו לשלם לעורך דין שכר טרחה נוסף עבור הערעור, ועוד אלפי עד עשרות אלפי שקלים עבור אגרה וערובה להוצאות הצד השני. 

גירושין בהנחה: גישור גירושין 

בשורה התחתונה, גירושין הם הליך יקר מאוד, שגוזל את הזמן, הכסף והמשאבים שלכם. אך ניתן להתגרש גם במחיר מבצע ולצמצם באופן ניכר את העלויות ההתדיינויות המשפטיות, באמצעות גישור גירושין ועריכת הסכם גירושין.