חדשות    

תל אביב: איסור על בניית מרפסות גג מעמיד בסכנה עשרות מיזמים

מעודכן ל-03/2020

תיקון בתוכנית רובע 4 מונע בניית מרפסות בקומות העליונות של בנייני הפרויקטים. היזמים עתרו לבית המשפט בתגובה

עיריית תל אביב אוסרת את הקמתן של מרפסות בקומות העליונות במיזמי ההתחדשות העירונית ברובע 4 – לאחר שהבנייה אושרה תחילה על ידי הוועדה המקומית. בעקבות האיסור הגישה חברת  ההתחדשות העירונית "אנשי העיר" עתירה לבית המשפט.

חברת אנשי העיר יזמה פרויקט הריסה ובנייה ברחוב סוטין 13 השוכן ברובע 4 בתל אביב. במסגרת ההיתר ביקשה החברה להקים מרפסת בקומה השמינית והאחרונה. הוועדה המקומית אישרה בתחילה את המרפסת, אולם בהמשך דרשה את ביטולה וביטול מרפסות נוספות בכעשרה פרויקטים דומים באזור, בטענה שהתוכנית אינה מאפשרת זאת.

החברה הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בעיר, בטענה שהתיקון בנוסח תוכנית רובע 4 המאושרת בוצע "ללא סמכות וללא החלטת מוסדות התכנון".

תוכנית רובע 4 משתרעת על שטח של כ־2,825 דונם במרכז תל אביב, בין רחוב שאול המלך בדרום לרחוב בני דן בצפון; נתיבי איילון במזרח, ורחוב אבן גבירול במערב. התוכנית נועדה לקבוע מסגרת זכויות בהתחדשות עירונית ופישוט הליכי רישוי בתמ"א/38.

התוכנית פורסמה באוקטובר 2012 להפקדה ברשומות לאחר שאושרה בוועדה המחוזית תל אביב. בנוסח ההפקדה מצוין כי גובה הבינוי המרבי המותר ברחובות שאינם ראשיים או בעלי תוכנית מיוחדת לבנייה נמוכה עומד על שש קומות, וקומת גג חלקית ו״בנוסף לשטחים המרביים המותרים, יותר שטח של עד 14 מ"ר ליחידת דיור עבור מרפסות הבולטות מקירות הבניין החיצוניים”, ובלבד ששטחן הממוצע לא יעלה על 12 מ"ר.

בסוף מאי 2018 פורסמה התוכנית למתן תוקף. בתהליך ההתנגדויות קיבלה הוועדה המחוזית את התנגדות מהנדס העיר וקבעה שברובע 4 יותר לבנות שש קומות טיפוסיות ועוד שתי קומות חלקיות בנסיגה מהחזית. אך לא הייתה התייחסות לסוגיית המרפסות.

בסופו של דבר הנוסח הסופי נותר זהה פרט לתוספת המלים “קומות טיפוסיות”. וקבע כי “יותר שטח של עד 14 מ"ר ליחידת דיור עבור מרפסות הבולטות מקירות הבניין החיצוניים בקומות הטיפוסיות, ובלבד ששטחן הממוצע של כל המרפסות בבניין לא יעלה על 12 מ"ר". כלומר על פי נוסח זה תתאפשר בניית מרפסות רק בקומות הסטנדרטיות בבניין.

לטענת אנשי העיר, ביטול המרפסות יפגע באופן דרמטי בפרויקטים שלהם ברחבי העיר, היות שהדירה העליונה אמורה גם להיות הרווחית ביותר ליזם. "ההשלכות הן כבדות משקל באופן מיוחד, נוכח העובדה שמדובר בקומה העליונה בבניין, ומשכך מדובר בדירות שאמורות להיות הדירות היקרות ביותר בבניין, אשר פעמים רבות היזם נסמך עליהן על מנת ליצור כלכליות לפרויקט", טענה החברה.

"מובן כי ביטול המרפסת לדירה בקומה השמינית ישפיע באופן דרמטי על האפשרות להוציא פרויקטים אל הפועל (וזאת מעבר לפגיעה באיכות החיים של בעלי הדירה, ככל שהפרויקט יצא לפועל)".

כמו כן, בעתירה צוין כי הוועדה המקומית לא הכחישה שהמילים “בקומות טיפוסיות” נוספו במסגרת הכנת הנוסח הסופי של התוכנית. בערר שנדון בוועדה המחוזית ת"א טענה העירייה כי “תוספת צמד המלים ‘בקומות הטיפוסיות’ התחייב לאור שינוי הבינוי והצורך בשמירה על מופע של שש קומות לחזית הבניין. מכאן עולה כי צמד המלים לא הופיע בתוכנית המופקדת, משום שהבינוי בהפקדה לא כלל שתי קומות חלקיות".

תגובת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב: "תשובתנו תינתן בבית המשפט".

תגובת עיריית תל אביב: "בניגוד לנטען, הוראות תוכנית רובע 4 הן פועל יוצא של כל סעיפי ההחלטות שניתנו על ידי מוסדות התכנון. בימים אלה הוגשה עתירה מנהלית בנושא במסגרתה יידונו בין היתר הטענות המועלות בפנייה זו, אז גם תימסר עמדת הוועדה המקומית לגופו של עניין.

גרים בצפון הישן? העירייה דורשת היטל השבחה, אפילו אם תוכנית הרובעים פוגעת בשווי

לא רק שדה דב: רובע מגורים במקום שדה התעופה בהרצליה