תפנית דיסקונט: "ה'יושבים על הגדר' מקדימים רכישת דירות בעקבות הצפי לשינויים במיסויי הנדל"ן"
חדשות    

תפנית דיסקונט: "ה'יושבים על הגדר' מקדימים רכישת דירות בעקבות הצפי לשינויים במיסויי הנדל"ן"

בית ההשקעות תפנית דיסקונט: "ניכר כי לביטול מע"מ אפס על דירות חוברת גם ההערכה כי יחולו שינויים במיסויי הנדל"ן, שגורמת ל"יושבים על הגדר" להקדמת רכישת הדירות"

"בינואר-אפריל חלה עליה של כ-15% בכמות המבוקשת לדירות חדשות לעומת אשתקד. ניכר כי להשפעת ביטול המע"מ אפס על דירות חוברת גם ההערכה כי יחולו שינויים במיסויי הנדל"ן על-ידי הממשלה החדשה, אשר גורמת ל"יושבים על הגדר" להקדמת הרכישה". כך מעריכים היום (ב') בבית ההשקעות תפנית דיסקונט – ניהול תיקי השקעות.

תפנית דיסקונט מתייחסים למספר נתוני מאקרו שפורסמו בשבוע שעבר, המעידים לדבריהם על מצב הרוח של הצרכן הישראלי: "מהנתונים הכלכליים עולה כי הצריכה הפרטית ממשיכה להיות רגל יציבה בתוצר המקומי, אם כי קצב הגידול נמוך יותר. הרכישות בכרטיסי האשראי עלו בפברואר-אפריל בקצב שנתי של 4.7%, זאת לאחר עליה של 7.6% בנובמבר 2014-ינואר 2015. הירידה בקצב הגידול נחזתה בכל קבוצות המוצרים והשירותים, ובקבוצת המזון והמשקאות ובמוצרי התעשייה (הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל , רהיטים וכיו"צ) בולטת הירידה בקצב השנתי בשיעור של 0.3%-0.4%".

בתפנית מציינים כי כזכור, האטה נצפתה גם בפדיון המסחרי ובמכירות ברשתות השיווק בפברואר-אפריל לעומת שלושת החודשים הקודמים. יתכן וההסבר לכך הוא המעבר ההולך וגובר לכיוון של צריכה באמצעות האינטרנט. בהמשך לכך, מדד אמון הצרכנים במאי העיד על ירידה של 2.5 נק' ל- 129.4, כשעיקר ההשפעה נבעה מציפיות למצב בעתיד. עם זאת מדובר על רמה גבוהה יחסית לעבר, והיא נובעת במידה רבה משיפור בכח הקניה של הצרכנים עקב הוזלות מחירים, אבטלה נמוכה והעליה בשכר המינימום.

תפנית דיסקונט על שוק האג"ח: "הנדנדה בשוק אגרות החוב נמשכת כאשר לאחר שבוע של רגיעה יחסית התחדשה מגמת המימושים ואף ביתר שאת. הירידות התחזקו לאורך העקום, כאשר האג"ח ל-10 שנים ירדו בכ- 3% (!). המימוש ה"אלים" בטווח הארוך נגרם כתגובה לירידות השערים בקרב האג"ח האמריקאיות והגרמניות לרמה של 2.4% ו- 0.85%, בהתאמה. התשואות האמריקאיות עלו בעיקר בסוף השבוע עקב דוח התעסוקה שפורסם (הרחבה בהמשך), ואילו הגרמניות עלו עקב עלית המדד במאי ב- 0.3% – המדד החיובי הראשון בחצי השנה האחרונה. גם דראגי, נגיד ה-ECB, תרם לעלית התשואה בכך שהעיד כי התנודתיות בשוק צפויה להימשך, ובכך רמז כי אינו מתכוון לתמוך באגחי"ם לאור רמות השפל של התשואות אליהם הגיעו בחודש האחרון. כמו-כן ציין כי האינפלציה ככל הנראה ראתה את רמת השפל שלה והיא לא צפויה לחזור. מגמה נוספת השבוע בארץ ניכרה בטווח הבינוני ובו הירידה באפיק הצמוד היתה בולטת יותר לעומת השקלי (0.9%- לעומת 0.5%-) – אשר גרם לירידה בציפיות האינפלציה בעיקר בטווח זה בכ-12 נק' בסיס לכ-1.4%-1.45% לשנה. אותה מגמת המימושים חלה גם בקרב הקונצרניות כאשר תל בונד 60 (הצמוד) ירד 1.63% ואילו תל בונד שקלי ירד בכ-1%. המירווחים המשיכו להיפתח בכ- 7 נ"ב ו- 2 נ"ב נוספות ל- 1.67% ו- 1.76%, בהתאמה".

בתפנית מתייחסים לשוק המט"ח, ומציינים כי בשבוע שעבר התנייד הדולר בתנודתייות: "עד יום ה' בלטה מגמת המימוש וזאת בהמשך להתבטאויותיו של נגיד ה-ECB, כאמור. אך ביום ו' לאחר דוח התעסוקה המשופר חזר המטבע האמריקאי להתחזק וחתם ברמה של 1.11$, לאור ההערכות כי גברו הסיכויים שהפד האמריקאי יעלה ריבית כבר בספטמבר. בנוסף, בקשתה של יוון לקיבוץ החזרי החוב שלה לקרן המטבע (ה-IMF) לסוף יוני חזרו להעיב על האירו. מגמה דומה נחזתה גם בזירה המקומית כאשר הדולר נחלש ב- 0.9% ל- 3.836 ש"ח ואילו האירו התחזק 1.85% ל- 4.356 ש"ח".

תפנית דיסקונט על שוק המניות בארץ: "התנודתיות נמשכת כאשר מדדי המניות בארץ חזרו לעלות. מדד ת"א 25 עלה 1.18%% לרמה של 1.697 נק' ומדד ת"א 75 עלה 0.56%. בלטו מדדי התקשורת והבנקים שעלו בכ- 2.1% וכ- 0.9%, בהתאמה. מניות הבנקים נהנו מפרסום חוזר שנועד להסדיר מנגנון שיקל על ההשקעה בבנקים על-ידי גופים מוסדיים, שנחסמו עד כה להשקעה בבנקים".

תפנית דיסקונט על נתוני המאקרו בארה"ב: בשבוע שעבר פורסם התיקון למטה של הקריאה של התוצר ברבעון הראשון אשר עדכן את הצמיחה לשלילית יותר (0.7%-) מכפי שדווח בקריאה הראשונה. דיווח זה גרם למשקיעים להאמין כי הפד ידחה את המועד להעלאת הריבית. ביום ו' פורסם נתון התעסוקה אשר טרף את ההערכה הקודמת כאשר הציג תוספת מהותית של 280 אלף מועסקים בחודש מאי – כ-60 אלף מעל הצפי. בנוסף תוקן למעלה נתון מרץ ואפריל ב- 32 אלף עובדים במצטבר. שיעור האבטלה עלה ב-0.1% ל- 5.55% אך זאת עקב עליה בשיעור ההשתתפות ל- 62.9%. גיוס העובדים היה רוחבי כך שרוב הענפים הוסיפו עובדים . נקודה חיובית מהותית נוספת היא העליה בשכר במאי ב- 0.3% – לקצב שנתי של 2.3%. דוח התעסוקה החזק החזיר את ההערכות כי העלאה ראשונה של ריבית הפד צפויה כבר השנה סביב ספטמבר-אוקטובר והעלאה שניה תחול ברבעון ראשון של 2016. עם זאת שאר האינדיקטורים היו פחות מרשימים: הזמנות ממפעלים ירדו 0.4% באפריל. גם ההוצאה הפרטית נותרה ללא שינוי (צפי 0.2%), ומדד ההוצאה הפרטית (ה-PCE) עלה רק 0.1%.