חדשות    

תקועים: נגנזה התוכנית לגביית אגרת גודש בגוש דן

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-11/2019

אי הסכמות בין משרדי התחבורה והאוצר הביאו לביטולו של כנס מקצועי שבו אמור היה משרד התחבורה להציג את תוכניותיו

המחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה על יישום אגרות הגודש באזור גוש דן הובילה לביטול כנס מקצועי שהיה אמור להיערך בירושלים, שבו אמור היה משרד התחבורה להציג מידע על תוכניותיו בנושא. אי ההסכמות סובבות סביב גובה המחיר שישלמו בעלי הרכב בעקבות הטלת אגרת גודש תנועה, שאמורה "לחנך" את ציבור הנהגים הגורמים לזיהום אוויר.

לטענתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בעל המכונית לא אמור לסבול מקיומו של מס חדש, ואם המדינה תגבה ממנו תשלום חדש היא אמורה להחזיר לו את הכסף באמצעים אחרים. מנגד, במשרד האוצר סבורים שהאגרה נועדה להעניש (עבור יצירת גודש ועבור עלייה בזיהום האוויר שמקורו בשימוש ברכב) וגם לחנך לשימוש בתחבורה ציבורית, ולכן אסור שהמדינה תחזיר את הכסף במלואו או בחלקו.

חלק ממשרדי הממשלה ניסו להסביר כי ביטול הכנס בירושלים נובע מהיעדר ממשלה נבחרת, אבל למעשה מדובר באי הסכמות מהותיות ביותר, ועל כן גם אם היו ממשלה או תקציב, לא היה סמוטריץ' מסכים לאשר את התוכנית במתכונת האוצר.

כמו כן קיימת ועומדת מחלוקת נוספת – כיצד לסווג את האגרה החדשה. כדי למנוע החזרי תשלומים מהמדינה, כלומר הכרה באגרת הגודש כהוצאה מוכרת לצורכי מס, האוצר שוקל להגדיר את התשלום כקנס שאין עליו החזר הוצאות. במקרה הזה הבעיה היא תדמיתית – להשית על הציבור מהלך תחבורתי שכותרתו "קנס" ייראה רע מאוד, ובהיעדר הסכמות מסתמן שהנושא לא בשל לקידום.

תושבי ניו יורק ישלמו "אגרת גודש" – מה הסיכוי שהיוזמה תאומץ בישראל?

בלי ממשלה: תוכניות משרד האוצר לממשלה הבאה