חדשות    

רשות החשמל פתחה לרישום מכסה לייצור 300 מגהוואט חשמל על גגות בתים

רשות החשמל פתחה לרישום מכסה של 300 מגהוואט למימוש באמצעות גגות. המכסה שנפתחה לרישום היא חלק משמעותי מתוכנית העמידה ביעדי 2020 של רשות החשמל, לפיהם 10% מהאנרגיה המיוצרת תופק ממקורות מתחדשים ונקיים. בכדי לעמוד ביעד זה אישר בנובמבר האחרון שר האנרגיה מכסה נוספת של 1,600 מגהוואט למתקנים סולארים ברשת החלוקה.

ההסדרות יתאפשרו בארבעה מסלולים עיקריים בהתאם לאופי הצרכן ומאפשרות מגוון אפשרויות בידי החברות המתכננות והמתקינים בענף:

  1. אסדרה תעריפית למתקנים קטנים עד 15 קילוואט בתעריף של 48 אג' לקוט"ש.
  2. אסדרה תעריפית למתקנים בינוניים של 15 עד 100 קילוואט בתעריף של 45 אג' לקוט"ש.
  3. עדכון אסדרת "מונה נטו" והגדלתה בהיקף של 100 מגהוואט.
  4. אסדרה לצריכה עצמית של החשמל המיוצר על הגג.

בנוסף לכך מאפשרת רשות החשמל במסגרת ההסדרות פטור מהצורך בהתקנת מונה ייצור עבור מתקנים אשר גודלם עד 15 קילוואט, כל עוד המתקן עומדים בקריטריונים שנקבעו במסגרת אמות המידה.

ברשות החשמל הבינו כי קיים פוטנציאל שטח משמעותי של גגות החשופים לשמש לאורך מרבית ימות השנה וכי השגת היעד במועד שנקבע לא יתאפשר בלעדיהם.

נכון להיום עומד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות על כ-3% מכלל ייצור החשמל, ובסה"כ כאחד עשר אלף גגות סולאריים.ברשות החשמל מצפים שבעקבות האסדרה החדשה יוקמו עוד עשרות אלפי גגות סולאריים חדשים.

על מנת להקל על אלו הרוצים להתקין מערכות לייצור חשמל מאנרגיית השמש, מאפשרת רשות החשמל פטור מהצורך בהתקנת מונה ייצור עבור מתקנים אשר גודלם עד 15 קילוואט, כל עוד המתקן עומדים בקריטריונים שנקבעו במסגרת אמות המידה. מדובר על עשרות אלפי משקי בית בישראל שיכולים מעכשיו לייצר את החשמל שלהם בעצמם.

צעדים אלו מתווספים להקלות שניתנו ב-2016. עד 2016, מי שרצה לייצר חשמל בעצמו על גג ביתו הפרטי, נדרש לשלם מס הכנסה, ארונה, היטל השבחה ולהפוך לעוסק מורשה. ב2016 ניתן פטור מכל הסעיפים האלה עד להכנסה של 24 אלף שקל מייצור חשמל עצמי.

מי יכול להתקין? ההשקעה משתלמת?

הקמת מתקן להפקת חשמל מאנרגיה סולארית מתאימה למי שבבעלותו גג שגודלו החל מ-60 מ"ר. מערכת סולארית ממוצעת בהספק של 10 קילווואט על שטח של כ-100 מטר היא בסביבות ה-80 אלף שקל. מערכת כזאת יכולה להביא לחיסכון של כ-10 אלף שקל בשנה. בשוק ההתקנות הסולאריות מעריכים כי על כל 10 מ"ר של גג ניתן להתקים מערכת סולארית בהספק של 1 קוט"ש מהם אשר ייצרו חשמל בשווי של כ-900 שקל. למערכת אמנם יש בלאי אבל הוא לא גבוה שכן אין מדובר במערכת מיכנית הדורשת תחזוקה שוטפת רבה.

המשמעות היא שההחזר על ההשקעה בהתקנת מערכת כזו הוא כ-10 שנים, השקעה לא רעה ביחס לאלטרנטיבות ההשקעה האחרות בשוק.