חדשות    

תחזית – מדד המחירים בפברואר ירד ב-0.3%-0.5%

למדד המחירים המעודכן

מחשבון הצמדה למדד

מדד המחירים לצרכן ירד בחודש ינואר ב-0.5% וזה לאחר שנתיים של מדדים שליליים. האם בפברואר יהיה שינוי? מה יהיה מדד המחירים בפברואר? כנראה שלא, אם כי, להערכת הכלכלנים השנה צפוי מדד חיובי, אך עדיין לא בתוואי של בנק ישראל שמדבר עדיין על מדד של בין 1% ל-3%. בוקר טוב, בנק ישראל, אולי כדאי מדי פעם לעדכן , לשנות, להתחבר למציאות?

בנק הפועלים  – מדד פברואר ירד ב-0.4%

בבנק הפועלים קולעים די בול בתחזיות שלהם בחודשים האחרונים. הפעם הם צופים כי מדד המחירים בפברואר ירד  ב-0.4%  בשל המשך ירידת מחירי הדלקים , מחירי התחבורה הציבורית והמים. בנוסף,  מציינים בפועלים – צפויה ירידה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה – "אנו צופים אינפלציה של 0.5% ב-12 החודשים הקרובים", מעריכים כלכלני הבנק ומוסיפים – " קיימת אי-וודאות גבוהה סביב התחזית, שכן קשה לתמחר צעדים ממשלתיים נוספים שעשויים להוזיל מחירי מוצרים ושירותים. נציין שהמצב הפיסקאלי הטוב של הממשלה מאפשר צעדים מסוג זה ולא ניתן לפסול גם הפחתת מיסים.

"אנו מעריכים כי עליית השכר במשק והתייצבות מחירי האנרגיה יעלו בסופו של דבר את האינפלציה באופן הדרגתי לטריטוריה חיובית".

בקשר למדיניות המוניטארית, אומרים בפועלים – "אמנם האינפלציה השלילית המתמשכת מהווה חריגה מתחום יעד האינפלציה, אך בבנק ישראל מדגישים שהמדיניות המוניטארית תמשיך להתבסס על סביבת האינפלציה החזויה למספר שנים קדימה. כתוצאה מזה ועל רקע המצב הטוב יחסית של שוק העבודה, אנו מעריכים שבנק ישראל לא ימצא לנכון לנקוט בצעדים לא קונבנציונליים כמו הרחבה כמותית או ריבית שלילית. בנוסף, אנו סבורים כי העלייה במחירי הדירות מהווה שיקול מקרו -יציבותי משמעותי כנגד הרחבה מוניטארית נוספת. בשבועות האחרונים ראינו הפחתות ריבית נוספות בשוודיה וביפן , ולא מן הנמנע שנראה גם הפחתת ריבית נוספת בגוש האירו (מה שאכן התרחש) אנו כאמור לא חושבים שבנק ישראל נמצא כרגע במצב דומה לבנקים מרכזיים אלו.  על כן , אנו מעריכים שהריבית תיוותר ברמה של 0.1% חודשים ארוכים".

מה שמדהים שהריבית האפסית הזו מבטאת  ביקושים של הציבור לצריכה שוטפת וירידה וקיפאון בחיסכון, אז תחשבו מה היה קורה אם הריבית היתה גבוה, וזה הרי המצב הטבעי, מה היה קורה אז לביקושים? כנראה הם היו יורדים, ומה היה קורה בהתאמה לאינפלציה? כנראה יורדת, או קפואה.  כך או אחרת, עכשיו מדברים לא על העלאת ריבית אלא ההיפך כשיותר ויותר מדינות עוברות לטריטוריה של ריבית שלילית – כנסו כאן להבין איך ריבית שלילית תשפיע עלינו.

אקסלנס – מדד פברואר ירד ב-0.3%

בבית ההשקעות אקסלנס סבורים כי מדד המחירים בפברואר יירד ב-0.3%. אביתר בן דוד, כלכלן הבית של אקסלנס, סבור כי בחודש פברואר נמשכה מגמת הירידה במחירים –"מחירי הדלק בתחנות צפויים לרשום ירידה של כ-0.9% . בהתחשב במסלול מחירי הנפט במהלך חודש ינואר, בהחלט מדובר בהשפעה קטנה שהיתה יכולה להיות משמעותית בהרבה אלמלא התיקון שהתקבל בשבועיים האחרונים של החודש הקודם", כותב בן דוד ומוסיף – "מלבד זאת, גם הורדת מחירי התחבורה הציבורית צפויים להמשיך ולהכביד. מבחינת הגורמים העונתיים, סעיף הדיור נוהג לרדת קלות בחודש פברואר ולכן עשוי להוות משקולת וכך גם מחירי ההלבשה וההנעלה".

הראל – מדד פברואר ירד ב-0.4%; מדד מרץ יעלה ב-0.1%

בקבוצת הפיננסים, הראל השקעות סבורים כי מדד המחירים בפברואר יהיה מינוס 0.4%, אך במרץ המדד יחזור לעלות – 0.1%."לאחר שלושה שבועות של עלייה בציפיות לאינפלציה, הציפיות לאינפלציה נותרו כמעט ללא שינוי בשבוע שחלף (מלבד עלייה קלה בטווחים הקצרים)" מעדכנים כלכלני הראל ומוסיפים – "על פי הפרסומים האחרונים העלאת המיסוי על הפחם צפויה לתרום לעלייה של 8 אחוזים במחיר החשמל (תרומה של 0.2% למדד המחירים לצרכן). להערכתנו, עדיין מוקדם לקבוע מה יהיה גובה העלייה במחיר, וכיצד זו תתחלק. אך, במידה ומחירי האנרגיה בעולם ימשיכו לעלות בקצב שנרשם בשבועות האחרונים (מחיר חבית נפט מסוגBRENT עלתה משפל של 26 דולרים, לכמעט 39 דולרים)  – בשל עליית מחירי הפחם עדכון תעריף החשמל כלפי מעלה יהיה בלתי נמנע.

"הגדלת מכסות היבוא של דגים, שמן זית וירקות קפואים לשלושה חודשים, עליה הסכים האוצר עם החקלאים, לא צפויה להשפיע על תחזית האינפלציה השנתית; גם בהנחה שהגידול בכמות היבוא יהיה אפקטיבי ובנוסף באמת הקמעונאים יעבירו חלק מההנחה לציבור – אז נכון שהמחירים לא יעלו לפני החג, אבל הם גם לא ירדו אחרי החג. כלומר – יש כאן השטחה של העונתיות מדדי אפריל מאי יהיו נמוכים מהעונתיות הרגילה אבל המדדים שאחריהם גבוהים יותר. בפרספקטיבה שנתית לא קרה כלום. על מנת שמשרד האוצר יוכל להשפיע על יוקר המחיה דרך הורדת מגבלות יבוא – הפעולה צריכה להיות לא מוגבלת בזמן.

בשורה התחתונה, למרות שראינו עלייה בציפיות לאינפלציה בשבועיים האחרונים – אנחנו עדיין חושבים שהציפיות לאינפלציה הגלומות בשוק – נמוכות מידי".

בהראל סבורים שמדד המחירים לצרכן יסתכם השנה ב-0.7% ומדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים יסתכם ב-1.1%.