חדשות    

תחזית – מדד תשומות בנייה יירד ב-0.2% בפברואר עד אפריל

קרדיט: shutterstock

מדד תשומות בנייה מעודכן

מדד תשומות הבנייה למגורים צפוי לרדת ב-0.2% בחודשים פברואר עד אפריל 2016 – כך מעריכים כלכלני קבוצת הפיננסים, הראל. להערכתם בשלושת החודשים הקרובים מדד המחירים לצרכן דווקא יעלה ב-0.3%, וזאת בניגוד למגמת הירידה במדד בחודשים האחרונים בפרט ובשנתיים האחרונות בכלל.  מעבר לכך, העלייה במדד המחירים בשעה שמדד תשומות הבנייה צפוי להערכתם לרדת, מפתיעה כי לרוב מדד תשומות הבניה עולה משמעותית מעל מדד המחירים לצרכן.

מחשבון מדד תשומות הבנייה

בהראל צופים כי המדדים הקשורים לשוק הדירות ימשיכו לעלות בשלושת החודשים (פברואר עד מרץ) – מדד מחירי הדירות בבעלות דיירים יעלה להערכתם ב-0.5%, וסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (בעיקר מחירי השכירות) יעלה בתקופה זו ב-0.6%.

אז למה מדד תשומות הבנייה צפוי לרדת? מדד תשומות הבנייה כולל את עלויות הבנייה – עבודה, חומרים שונים ועוד, ונראה שירידת מחירי הסחורות (לרבות ברזל, אלומיניום ועוד) משפיעה על כיוון המדד, וכן ירידת מחיר הנפט עשויה להשפיע במישרין ובעקיפין (לרבות הוצאות הובלה). אך ההשפעה הגדולה ביותר עשויה להיות סביב כוונת הממשלה להוריד את מחירי המלט ב-5%. המהלך הזה עשוי להיות בעל השפעה גדולה על מדד תשומות הבניה, היות ומעבר למשקל המלט במדד, מחיר המלט משפיע גם על מחיר רכיבים אחרים (בטון, טיט וכו'), כאשר כל המרכיבים יחד מהווים כ-11% מהמדד.

למה מדד תשומות הבנייה כל כך חשוב?

מדד תשומות הבנייה הוא מדד חשוב במיוחד לרוכשי דירות חדשות מסיבה אחת – התשלומים לקבלן צמודים למדד הזה. ככה נקבע, אבל זו לא תורה מסיני, ואתם יכולים לנסות להעביר את ההצמדה למדד המחירים לצרכן, אף אחד לא מבטיח לכם שמדד המחירם לצרכן יהיה נמוך יותר, הנה – התחזית של הראל לחודשים הקרובים היא הפוכה, אבל היסטורית, ומיד הנתונים – מדד המחירים נמוך ממדד תשומות הבנייה.

ורק לצורך המחשה – בשנת 2011  עלה מדד תשומות הנייה ב-3.7% ומדד המחירים לצרכן עלה ב-2.2%; ב-2012 עלה מדד תשומות הבנייה ב-3.3% כפול ממדד המחירים לצרכן; ב-2013 מדד תשומות הבנייה עלה ב-1.4% בעוד מדד המחירים לצרכן עלה ב-1.8% (כן, יש גם חריג);ב-2014 עלה מדד תשומות הבנייה ב-0.8% בעוד שמדד המחירים לצרכן ירד, וגם ב-2015  מדד תשומות הבנייה עלה ב-1% ומדד המחירים לצרכן ירד.

אתם יכולים להמשיך ולהשתעשע ביחס ובקשר בין המדדים, בעזרת המחשבונים:

מחשבון מדד תשומות בנייה –

מחשבון מדד תשומות הבנייה

 ומחשבון מדד המחירים לצרכן –

מחשבון מדד המחירים לצרכן

ומה בכלל ההצדקה של הקבלנים להצמדה למדד תשומות הבנייה? אז זהו שנכון שזה המדד הכי קרוב לעלויות, אבל גם בו יש עיוותים, ובפועל זה לא הכי נכון להצמיד את התשלומים למדד הזה, הרי הוא מבטא את עלויות הבנייה, וההוצאות של הקבלן לא מורכבות רק מעלות הבנייה אלא גם הקרקע והרווח היזמי. ברגע שמצמידים את כל הסכום, מתקבלת הטייה כלפי מעלה – אנחנו משלמים יותר מאשר ההתייקרות של ההוצאות.

איך מתגברים על ההצמדה למדד תשומות הבנייה?

אם אתם מעוניינים להיחלץ מההצמדה למדד תשומות הבנייה, אתם צריכים לנסות במסגרת המו"מ לדרוש זאת, לפעמים זה עוזר ואז ההצמדה מתחלפת להצמדה למדד המחירים, אבל חשוב לזכור – אף אחד לא מבטיח לכם שמה שהיה הוא שיהיה ושמדד תשומות הבנייה יעלה על מדד המחירים. אף אחד לא יודע מה יהיה היחס בין המדדים בחודשים ובשנה הקרובה (ובטח שלא מאוחר יותר).

במידה והחלטתם או נאלצתם להישאר עם תשלומים צמודים למדד תשומות הבנייה (וגם אם אתם עם תשלומים צמודים למדד המחירים לצרכן) עולה השאלה מתי לשלם לקבלן – האם לחכות עד כמה שניתן? (לדחות עד כמה שניתן), או האם לשלם כמה שיותר מוקדם. זו שאלה שמורכבת משיקולים כלכליים וגם שיקולים נוספים. כאן, אנחנו מתייחסים רק לזווית הכלכלית

מצד אחד תשלום מהיר ימנע את ההצמדות למדד תשומות בנייה, כלומר יחסוך את ההצמדות, אך מצד שני תשלום מהיר משמעותו בשביל רוב רוכשי הדירות – לקיחת משכנתא בשלב מוקדם וערכה עולה בהתאם לריבית – השאלה הכלכלית היא מה יותר גבוה – מדד תשומות הבנייה או הריבית על המשכנתא?  וגם כאן, אלו הערכות ומה שהיה לא בטוח שיהיה. כאן, תמצאו את ריבית המשכנתא המעודכנת, וכאן, את מדד תשומות הבנייה וכן תחזיות לגבי מדד זה. ההחלטה שלכם, וחשוב להדגיש  – היו לא מעט הפתעות במדד בשנים האחרונות והכלכלנים היו במקרים רבים רחוקים  מלחזות אותו

ומעבר לכך, כאמור, עניין התשלום לקבלן הוא לא רק עניין כלכלי, רבים מעדיפים לשלם בשלבים מאוחרים יותר, אחרי שהם כבר בטוחים שהנה אוטוטו הם מקבלים את הדירה, ותמיד זה נכון להשאיר חלק משמעותי לסוף התהליך.

מדריכים נוספים:

האם מחירי הדירות גבוהים?

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

מה עדיף – ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) או קבועה צמודה ?

למדריך מס רכישה

מחשבון מס רכישה