חדשות    

תוכנית הגריטה חוזרת השבוע – אבל רק לאוטובוסים ומשאיות בעלי מנוע דיזל

המשרד לאיכות הסביבה מפעיל שוב תוכנית גריטה של רכבים ישנים. במסגרת התוכנית, בעלי רכבים העונים לקריטריונים מסויימים, ואשר יסכימו להיפטר מהן לצמיתות ולמסור אותן להשמדה, יתוגמלו בסכום כסף.

בניגוד לתוכניות הגריטה שבוצעו בעבר, בהן השתתפו גם מכוניות פרטיות ישנות, תוכנית הגריטה הנוכחית כוללת רק משאיות ואוטובוסים בעלי מנוע דיזל מזהם.

התוכנית מופעלת  במסגרת "מהפכת האויר הנקי" של המשרד לאיכות הסביבה, שבמסגרתה מפעיל המשרד מספר פרוייקטים להפחתת זיהום האוויר מתחבורה באמצעות צעדים הכוללים עידוד מוניות היברידיות, מעבר לאוטובוסים חשמליים, התקנת מסנני חלקיקים על משאיות אשפה, הכנסת רכב חשמלי שיתופי לערים הגדולות, הפחתת נסיעות לעבודה ברכב פרטי והגבלת תנועת רכב דיזל מזהם במרכזי הערים.

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, חשיפה לזיהום אוויר מכלי רכב בישראל גורמת כ-1,100 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. מנתוני הנסועה (קילומטראז') לשנת 2017 עולה כי כלי רכב המונעים בדיזל תורמים כ-80% מזיהום האוויר, אף שרק 20% מהנסועה נעשית על-ידם. עוד עולה מנתונים אלו כי ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר וישנים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר ביחס לחלקם בנסועה הכללית.פליטה ממנועי דיזל מוגדרת על-ידי ארגון הבריאות העולמי מסרטן ודאי לאדם.

המענקים לגורטי המכוניות ינועו בין 5 ל-22 אלף שקל וישתנו בהתאם לשנתון הרכב.

קבלת מענק הגריטה מותנית בכך שהרכב מוגדר כרכב כבד ישן, שרשיון הרכב שלו בתוקף לפחות שנה עד מועד הגריטה, הרכב נקי משעבוד או מעיקול וכן שהרכב מגיע לגריטה במצב שמיש ועם כל חלקיו. בקיצור, תחסכו את הטיול לחצרות המושבים והקיבוצים בעקבות גרוטאות זרוקות ומעלות חלודה.

"כלי רכב כבדים ישנים" מוגדרים כלי רכב המונעים בדיזל אשר נרשמו לראשונה בישראל עד שנת 2005 ואשר משמשים להסעת 8 נוסעים ויותר, או רכב מסחרי משא או עבודה במשקל כולל של 12 טונות ומעלה. סוגי רכב אלו הם המזהמים ביותר מבין כלל כלי הרכב בממוצע ועל כן נקבע כי חובה עליהם להתקין מסנן חלקיקים.

במשרד להגנת הסביבהיישום תקנות אלו צפוי להפחית כ-30% מזיהום האוויר מכלי רכב בישראל.