בין ההצעות שהעלתה בפוסט : פירוק גוגל ואמזון וביטול רכישות
הסנאטורית אליזבת וורן, מהמפלגה הדמוקרטית ויריבה צפויה של טראמפ בבחירות, חשפה בפוסטאת המצע שלה להגבלת פעילותה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית. וורן מציעה בעיקר להגביר את הרגולציה ולפרק את חברות הטכנולוגיה הגדולות ובהן אמזון וגוגל. לטענתה חלק מהחברות האלה מחזיקות ביותר מדי כוח ומשתמשות בגודלן כדי לחסל את התחרות. "אני רוצה לבצע שינויים גדולים ומהותיים בסקטור הטכנולוגיה שיגבירו את התחרות", כתבה .
וורן התייחסה גם למיקרוסופט כדי להראות כיצד מדיניות הגבלים עסקיים אגרסיבית שנוהלה נגדה בשנות ה-90 גרמה להקמת שלוש ענקיות האינטרנט.
"האם אנחנו לא מרוצים מהאפשרות שיש לנו להשתמש היום בגוגל במקום בבינג?", שואלת וורן בפוסט. אבל אפשר להסתכל על זה מהכיוון ההפוך, שבניג קיים ומוחיה רק כדי שגוגל לא תהווה מונופול.
הקושי האמיתי הוא חוסר רגולציה חזקה על הפרות הפרטיות והגדלת התחרות בסקטור. כך הציעה למנוע מהחברה לפתח אפליקציות ולהחזיק בחנות אפליקציות, כמו גוגל או אפל למשל. היא מציעה להעביר חקיקה שתגדיר חברות מסוימות כ-"platform utilities", פלטפורמת שירותים. "חברה כזו לא תוכל להחזיק בפלטפורמת השירות וגם להתחרות במסגרתה במשתמשים או בלקוחותיה", כתבה וורן.
פלטפורמת שירות תוגדר כחברה בעלת הכנסות של יותר מ-25 מיליארד דולר בשנה שמציעה בורסה, פלטפורמת מסחר מקוונת או מערכת לקישור בין משתמשים. התיאור של וורן תואם כמעט במדויק את התיאור של אמזון. כך סוחרים באתר אמזון טוענים שהיא עצמה נוהגת להתחרות בהם אם היא מגלה שהמוצר שלהם מצליח מאוד. או שהיא מייצרת אותו ומציעה אותו דרך מותג הבית המוזל שלה Amazon Basics, או מציעה אותו תמיד במחיר הזנמוך ביותר לגולשי האתר.
גוגל תפריד בין מנוע החיפוש לפרסום, אמזון תיאלץ לבחור בין ייצור לחנות
וורן מציעה שחברה שמפרה את הרגולציה תיקנס בכ-5% מהכנסותיה השנתיות. אלו הקנסות שהאיחוד האירופי מטיל על חברות המפרות את חוקי ההגבלים או את תקנות הפרטיות.אם הצעותיה ימומשו, אמזון תיאלץ לבחור בין הפעלת אתר המכירות שלה או ייצור מוצרים מתחרים לאלה של הסוחרים באתר וגוגל תיאלץ להפריד את מנוע החיפוש שלה מפעילות הפרסום על ידי מכירתו לצד שלישי.
הצעה מרחיקת לכת הייתה לבטל מה מהרכישות העיקריות של אמזון, גוגל ופייסבוק. הראשונה תצטרך להיפרד מהול פודס וזאפוס; השנייה מווייז, נסט והשלישית מווטסאפ ואינסטגרם.
גף בזוס ואמזון – מי האיש ומה העקרונות שהובילו אותו להיות האיש העשיר בעולם
פייסבוק עקפה את תחזיות האנליסטים: הכנסות של 16.91 מיליארד דולר