עיריית תל אביב כחלק מתוכנית השימור שלה ביקשה מבעלי הבתים לשימור לשפצם, אלא שמתברר שהערכת שמאי העירייה עלולה לעלות לעירייה ביוקר. לפי חוות דעת מומחה שמינתה ועדת הער המחוזית, לבירור סוגיית היקף הפגיעה הכספית בבעלי הנכסים במרכז ההיסטורי של העיר הלבנה, עיריית תל אביב העריכה בחסר את עלויות השיפוץ. הוועדה הוקמה בעקבות מאות תביעות פיצויים שהגישו בעלי הנכסים נגד העירייה, על סך מיליארדי שקלים.
מדובר נכון לעכשיו ביותר מ-350 תביעות לפיצויים בשווי כולל של למעלה מ-2.5 מיליארד שקל. התוכנית נוגעת ל-1,000 בניינים המיועדים לשימור, ו-200 מהם לשימור מחמיר.
בניין לשימור יותר יקר?
הסוגיה היא בעיקר ההפרש בין עלות שיפוץ של בניין רגיל לעלות שיפוץ של בניין המיועד לשימור. אם הפרש זה גדול יותר, פגיעתה של תוכנית השימור גדולה יותר, או שההשבחה הנובעת ממנה קטנה יותר. כך טוענים התובעים.
ואילו הוועדה המקומית טוענת כי עלות שיפוץ למ"ר בבניין המיועד לשימור, גבוהה מעלות שימור למ"ר בבניין רגיל ב-900-990 שקל למ"ר בלבד, בעוד בעלי הנכסים טוענים כי הפער בעלות השיפוץ עומד על 2,000 שקל למ"ר.
לכן החליטה ועדת הערר למנות מומחה מטעמה, וביקשה את חוות דעתו של אדריכל משה שפירא המתמחה בשימור מבנים, ביחס להפרש בעלויות שבין שיפוץ רגיל לשיפוץ בהתאם לדרישות השימור.
עו"ד עפר טויסטר שהגיש עשרות מהתביעות אומר כי "המלצותיו של אדריכל שפירא מלמדות כי הוועדה המקומית ניסתה ללכת לבית שמאי, על מנת להקטין את חיוביה בגין נזקי תוכנית השימור. ככל שתתקבל חוות הדעת על ידי ועדת הערר, המשמעות היא למעלה מחצי מיליון שקלים לבניין ממוצע, מעבר לסכום שהוועדה המקומית הכירה בו. מדובר בסכום משמעותי והוא מהותי הן לצורך חישוב ירידת הערך והן לעניין ההיטל השבחה שהעירייה תוכל לדרוש".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "חוות הדעת של האדריכל שפירא נתקבלה בוועדה המקומית ב-6.10 בשעות הצהריים. הועדה לומדת את חוות הדעת ותגיש תגובתה לוועדת הערר".
עיריית תל אביב לדיירים בתוואי הרכבת הקלה: שפצו את החזית על חשבונכם