חדשות    

שדה התעופה בהרצליה – יהיה אתר לשימור או מתחם מגורים ענק?

פארק עירוני או יחידות דיור זו השאלה העומדת במוקד המאבק  לגבי שדה התעופה בהרצליה.  הותמ"ל – הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, מעדיפה דיור ומקדמת תוכנית להקמת שכונת מגורים עם  יותר מ-10,000 יחידות דיור במתחם. עם זאת, מתנגדים  המועצה לשימור אתרים, עיריית הרצליה ותושבים הפועלים לשימור סביבתי והיסטורי.

במועצה לשימור אתרים דורשים לשמר כפארק עירוני עם ערכים היסטוריים.

"מתחם שדה התעופה, שבו הוקמו למעשה חיל האוויר הישראלי ומערך הנ"מ, שתפקדו כמערך הגנה אווירי חלוצי בארץ בעל תפקיד מכריע במלחמת העצמאות", כתבה מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרים תמר טוכלר בהתנגדות. "להם פוטנציאל התחדשות עירונית מן המעלה הראשונה, בעצם הפיכתם לפארק עירוני שימשיך את פארק הבאסה, בדומה ל־Templehof park בברלין. כמו גם שדה התעופה הישן במרכז העיר קיטו באקוודור שהיום משמש כפארק ציבורי ומבני הטרמינל הישנים בו הוסבו למשרדים, שדה התעופה הישן בעיר התחתית בדנוור קולורדו, שהיום משמש לצורכי הקהילה ועוד".

גם תושבים בעיר התנגדו כי שדה התעופה ההיסטורי, שממנו יצאה טייסת הקרב הראשונה 101 בפיקודו של סא"ל מודי אלון, במטרה למגר את התקפות האוויר של המצרים, ראוי לשימור.

עוד צוין בכתב ההתנגדות כי לשדה התעופה ערך תרבותי חברתי וקשרי גומלין עם הקהילה הכוללים אזור תצפית על פעילות אווירית, לימודי תעופה במרכז הבינתחומי, פעילות טייסת 101 בהתנדבות לילדים עם צרכים מיוחדים, חוגי ילדים ונוער". כמו כן הוזכרה בהתנגדות אף "התלהבות רבתי מצד ילדים, הורים וסבים", מפעילות שדה התעופה.

גם בעירייה מתנגדים לבנייה במתחם שדה התעופה המתפנה, כל עוד אין מענה לתשתיות לאומיות כגון תחבורה, ניקוז ועוד. גם תוכנית המתאר שקידמה העירייה צמצמה מאוד את היקף התוכניות המקודמות בותמ"ל. מנגד, בותמ"ל ממשיכים לקדם את התוכנית.

נכסים אחרים לא רוצים שימור

בנוסף לשדה התעופה, שהוחרג מהנכסים לשימור, בעלי נכסים שהוכנסו לרשימה מתנגדים:  אלו  טוענים כי אין הצדקה להכללתם ברשימת השימור ודורשים להסרתם מהרשימה ,ואילו חלקם תומכים בתוכנית, אך טוענים כי הם נפגעים ממנה ועל כן יש לבצע בה שינויים כלכליים.

עו"ד עודד ישראלי, המתמחה במקרקעין ומייצג חלק מהמתנגדים, הסביר:"היעדר תמרוץ שיביא את בעלי הנכס למימוש התוכנית, הוא פגם של ממש בתוכנית שיש לתקנו", מסר ישראלי. "גם הענקת זכויות בנייה כפיצוי על הכללת נכס בתוכנית השימור אינה מהווה תרופה לפגיעה הקשה מהתוכנית, בעיקר כיוון שמימוש הבנייה מותנה במגבלות רבות, כגון איסור הוספת קומות רבות, מגבלת קווי בניין, מגבלת בניית חניונים ועוד מגבלות שהופכות את מימוש זכויות הבנייה ללא כדאי".

. "יש ללמוד לקח מערים סמוכות שבהן אושרה תוכנית שימור לפני שנים רבות, אבל למרבה הצער עד היום מתנהלים הליכים משפטיים בין בעלי הנכסים לעיריות בסוגיית הפיצוי בגין תוכניות השימור", הוסיף ישראלי. "יש להימנע ככל האפשר מפגיעה בבעלי הנכסים, לגבש עבורם סל תמריצים ופיצויים נדיב, כדי שהיה טעם במימוש התוכנית".

כל ההתנגדויות ייבדקו

שדה התעופה הרצליה הוא שדה פעיל, שהוקם טרם קום המדינה. השדה סומן בתמ"א 15 משנת 2000 כשדה תעופה בשימוש בדרגה ארבע המיועד לענות בעיקר על הביקושים לטיסות מסחריות, טיסות שכר, טיסות פרטיות וחקלאיות, וכיום משמש השדה כשדה התעופה העיקרי בישראל לתעופה כללית. ב-2009 החליטה המועצה הארצית לגרוע את השדה מתוך תמ"א 15 ולקבוע אותו כשדה זמני כדי לתכנן את השטח שלו מחדש. עם זאת, מועד פינוי השדה נדחה כמה פעמים, ולפני כשנה החליטה המועצה הארצית להאריך את תוקף השדה בשלוש שנים נוספות.

מהותמ"ל נמסר כי "התוכנית למגורים בתחום שדה התעופה הרצליה תופקד בשבועות הקרובים לעיון הציבור, וכל ההתנגדויות שיוגשו ייבחנו לעומק ויקבלו מענה. זאת תוך שמירה על האיזון הן בין צורכי הפיתוח של מטרופולין תל אביב והן מול צורכי שימור וקיימות".

מעיריית הרצליה נמסר כי "תוכנית השימור של העיר הרצליה נערכה בצורה מקצועית וקפדנית, מתוך תפיסת חשיבות השימור האדריכלי של מבני העבר שהנם בעלי ערך היסטורי וערכי, לעיר הרצליה בפרט ולמדינת ישראל בכלל. ההתנגדויות לתוכנית יידונו במסגרת החוק וייתכן ויחולו בה שינויים".

לא רק שדה דב: רובע מגורים במקום שדה התעופה בהרצליה

תושבי הרצליה ניצחו: צמצמו מאוד את היקף הבנייה שתוכננה