מדריכי השקעות    

ניהול תיקים – כל מה שצריך לדעת; כ-100 אלף איש מנהלים כספים אצל מנהלי תיקים; מה היתרונות והחסרונות?

מעודכן ל-01/2021

ניהול תיקים, כל מה שצריך לדעת – מה הם דמי הניהול שמשלמים על ניהול תיק השקעות? מה המינימום הדרוש לניהול תיק השקעות? ומה ההבדל בין ניהול תיקים לבין השקעה בקרנות נאמנות?

ניהול תיקי השקעות – מה זה?

רוצים לנהל את הכסף שלכם, אבל לא יודעים איך? דרך מי? באיזה מכשירים? יש כמה אפשרויות. אפשר לנסות לבד, אבל זה לא פשוט. אפשר להיעזר ביועץ ההשקעות בסניף הבנק שינחה אתכם איך לפזר את ההשקעות בין האפיקים השונים וימליץ לכם בעיקר על קרנות נאמנות, לרבות קרנות סל, ואולי גם על איגרות חוב ומניות.

זו השיטה הפופולארית, אבל מסתבר שרבים מעדיפים ניהול צמוד יותר. הם פונים לבתי ההשקעות ומנהלים אצלם תיק השקעות. הכסף נשאר בחשבון שלהם (בבנק) או שהם יעברו לחשבון של בית ההשקעות (ועל הדרך גם ישלמו פחות עמלות).

הניהול השוטף נעשה דרך מנהל התיקים (שמקבל הרשאה לפעול בניירות ערך בחשבון הבנק). מנהל התיקים אמור להכיר אתכם ואת התיק שלכם ואמור להיות ער למצבים הדינמיים בשווקים הפיננסיים ובהתאם להם לפעול. להבדיל ממנהל התיקים, יועץ ההשקעות בבנק לא יכול לעקוב באופן שוטף וצמוד אחרי תיק ההשקעות שלכם. תדמיינו למשל שיום בהיר אחד מתרחשת מפולת בשווקים ואתם רוצים לפעול – לממש או להגדיל חשיפה, אבל באותו היום יועץ ההשקעות בבנק לא נמצא. מה תעשו? בבנק יגידו לכם להתקשר למוקד, תחכו 20-30 דקות על הקו, ואז ידבר אתכם יועץ שלא יודע מה אתם מחזיקים בתיק, מה הצרכים שלכם, וכל מה שהוא רוצה זה לסיים את השיחה אתכם כי יש לו 100 ממתינים על הקו.

אם כן, ניהול בידי מנהל תיקים הוא אישי מאוד, וזה היתרון הגדול שלו – המשקיע יכול לקבל מידע בכל רגע, הוא מקבל מידע חודשי או רבעוני על כל הפעילות בתיק, ההרכב, התשואות ועוד, הוא יכול לפנות בכל נקודת זמן למנהל התיקים, לברר איתו פרטים מסוימים ולשאול אותו על אירועים מסוימים בעלי השלכה על תיק ההשקעות, על ניירות ערך בתיק, על הערכותיו ועוד.

מנהל התיקים, חשוב להדגיש, מבצע פעולות השקעה באופן עצמאי בחשבונו של הלקוח בהתאם לשיקול דעתו ובהתאם לסיכון שהוגדר מראש (סיכון תיק ההשקעות – ההרכב של הנכסים המסוכנים והלא מסוכנים). מנהל התיקים אמור לספק תשואה עודפת על פני מכשירים אחרים, אבל אל תצפו לניסים. מנהל התיקים מתאים את התיק שלכם לסיכון המתאים ופועל במסגרת ברורה ואפילו קשוחה – הוא לא ייקח סיכונים מיותרים שעשויים להניב לכם תשואה עודפת כדי שבהתאמה הוא לא "ייפול" בתשואות.

ולמה הכוונה? למשל, מניה מסוימת שבמשך תקופה ארוכה יורדת, ואיבדה עשרות אחוזים משווייה. כל האנליסטים טוענים שהירידה במחיר לא מוצדקת, וההמלצות על המניה חיוביות מאוד. מנהל תיקים שהיה מסתמך על האנליסטים היה, מן הסתם, רוכש את מניות החברה, אבל גם כאן אסור להגזים כי למרות האופטימיות, האפשרות שהמניה תמשיך לרדת, למרות ההמלצות החיוביות, היא לא מופרכת. לכן השאלה היא שאלת המינון – כמה מהתיק שלכם מושקע באותה מניה. וזה התפקיד העיקרי של מנהל התיקים – לפזר את ההשקעות ולדעת שגם אם נכס מסוים נראה אטרקטיבי ביותר, יש גבול מסוים שלא ניתן לחצות אותו, אחרת הסיכון גדול מאוד!

מנהל תיקי השקעות מחזיק רישיון לניהול תיקי השקעות מטעם משרד האוצר. על פי החוק מנהל התיקים חייב להתאים את שירותיו לצרכי הלקוח; לפעול לטובת לקוחותיו באמונה ושקידה ("חובת האמון"); לגלות גילוי נאות לגבי כל פעולה או מאפיין אשר יכולים להשפיע על הייעוץ או הפעילות שלו, ולהימנע מביצוע כל פעולה שיש בה ניגוד עניינים ללקוח, אלא אם הסכים הלקוח לכך מראש ובכתב. וכן עליו לתת עדיפות לנכסים פיננסיים של לקוחותיו על פני אלה שלו (או של תאגיד בו הוא עובד, קשור בקשרים עסקיים או שותף).

הכשרתו של מנהל תיקים כוללת את בחינות רשות ניירות ערך, וכן תקופת התמחות של 9 חודשים בחברה לניהול תיקים. לאחר סיום ההכשרה רשאי מנהל התיקים לעסוק בייעוץ השקעות, אך גם בניהול אקטיבי של ניירות הערך של הלקוח (דבר שיועץ השקעות לא רשאי לעשות בהתאם לחוק).

המדריך שלנו פורסם גם ב-YNET

ניהול תיקים – כמה זה עולה? לא לעשירים בלבד

כדי לנהל תיק השקעות צריך סכום מינימלי התלוי בבית ההשקעות עצמו. בבתי השקעות קטנים ניתן לפתוח תיק השקעות עם סכום של 100-200 אלף שקל (ובמקומות מסוימים אפילו פחות מכך), בבתי השקעות גדולים צריך לפחות 250-300 אלף שקל (ובמקומות מסוימים אפילו יותר מכך). אבל במהלך 2018 השוק השתנה, וגופים גדולים מאפשרים ללקוחות לפתוח תיק השקעות בעשרות אלפי שקלים. הניהול הזה נעשה דרך קרנות נאמנות ויש לו יתרונות רבים (הרחבה כאן

היקף התיקים המנוהלים מסתכם בקרוב ל-300 מיליארד שקל, כאשר רוב הסכום מנוהל עבור גופים מוסדיים (כ-100 מיליארד שקל), חברות וארגונים שמחזיקים בכספים רבים (כנראה בין 60 ל-80 מיליארד שקל) – הגופים האלו שמנהלים תיקים גדולים מאוד, משלמים דמי ניהול נמוכים.

מנגד, הפרטיים שמנהלים תיקים בהיקף מוערך של בין 80 ל-100 מיליארד שקל, משלמים דמי ניהול גבוהים יחסית עד 1.5%, כשהממוצע הוא סביב ה-1%. כאן חשוב להדגיש כי לרוב ככל שהתיק גדול כך היכולת להשיג דמי ניהול נמוכים יותר עולה, וכן שאפשר תמיד להתמקח על שיעור דמי הניהול. עם זאת, בניהול תיקים דיגיטליים דרך קרנות נאמנות ניהול התיק הוא בעלות נמוכה.  

תעשיית ניהול תיקי ההשקעות כוללת מעל 150 חברות ומעל 1,000 מנהלי תיקים, ואם אתם בעניין של ניהול תיק אצל מומחה שיעקוב, יעדכן אתכם, ויספק לכם תשואה טובה, אז הכי חשוב שמנהל התיקים יהיה מקצועי, איכותי, אמין ושירותי.

דבר ראשון שאתם צריכים לבדוק הוא שמדובר במנהל תיקים עם רישיון, כי מסתבר שיש מספר לא קטן של מתחזים, ואז הם לא כפופים לחוק, לא יודעים באמת לנהל השקעות, וברוב המקרים לא מנהלים לכם את הכסף בחשבון שלכם (בנאמנות). אולי מדובר באנשים שיש להם זיקה לשווקים הפיננסיים ואולי הם גם מסוגלים להרוויח, אבל מנהל השקעות מוסמך עבר בחינות, עבר הכשרה, נמצא בפיקוח שוטף ויודע דברים בסיסיים בניהול השקעות שמי שלא למד ולא עסק בכך, פשוט לא יודע, כמו לקבוע רמת סיכון, לפזר את ההשקעות, לבחון השקעות ולקבל החלטות השקעה. אדם שמנהל את הכסף שלכם בלי הכשרה זה ממש לא מה שאתם צריכים. אחרי הבדיקה הזו, תצטרכו לקבל החלטה אם ללכת על גוף גדול או גוף קטן. לפני כן, חשוב להדגיש כי במקרים רבים, ובעיקר כשמדובר בגוף גדול, הרי שניהול התיקים שם נעשה דרך קרנות נאמנות. מה זה בעצם ניהול תיקים דרך קרנות נאמנות?

ניהול תיקים מול קרנות נאמנות

היתרון הגדול של ניהול תיקים הוא כאמור בקשר האישי עם מנהל התיק. באלטרנטיבות האחרות זה לא קיים. בקרנות הנאמנות יש מנהל השקעות כללי שמנהל את הקרן אבל הוא לא מדבר ישירות עם המשקיעים; בקרנות הסל גם כן. אמנם יש את יועץ ההשקעות שבבנק, אבל הוא לא זה שמשנה את הרכב התיק, קונה ומוכר, ומעבר לכך, הוא יחסית מוגבל – תפקידו הפך בשנים האחרונות ליותר טכני/בירוקרטי, הוא לרוב מייעץ על סמך מערכת דירוג שקיימת בבנק; הוא מציע ללקוח אפשרויות שמספקת לו מחלקת המחקר של הבנק. אבל הוא לא מנתח, בודק, קונה ומוכר ניירות ערך. הוא לרוב לא חי באופן שוטף (כפי שהיה בעבר) את התזוזות בשווקים הפיננסים, את הדיווחים השוטפים בהיבט מקרו ובהיבט מיקרו, הוא לא נכנס לעומק לדוחות עצמם.

מעבר ליתרון הזה, גלום יתרון ביכולת של המשקיע לקבל דמי ניהול טובים אם התיק שלו גדול (וכן ליהנות מדמי משמרת נמוכים ואפילו אפסיים). מנגד, בניהול תיקים יש חיסרון בהיבט המס. הלקוח משלם מס על רווחי ההון מיד עם המימוש של ניירות בתיק ההשקעות. אם הוא היה משקיע בקרנות נאמנות ולא דרך מנהל תיקים, הרי שהתזוזות של ההשקעות בקרן עצמה פטורות ממס (הקרן פטורה ממס), כלומר הקרן עצמה מוכרת ניירות ערך ולא משלמת על הרווח שלה, ורק כאשר הלקוח מוכר את הקרן עצמה הוא משלם מס על הרווח. יש בהשקעה דרך קרנות סוג של דחיית מס, אבל בשנים האחרונות התרחב ניהול התיקים דרך קרנות נאמנות. כלומר, במקום לבנות תיק ספציפי עם ניירות ערך, בודקים את רמת הסיכון של הלקוח ובונים לו תיק של קרנות ואז כמובן רק במימוש הקרנות ישולם מס, כלומר יש כאן שוויון בהיבט המס בין הגישות השונות. אגב, במצב בו מנהל התיק משתמש בקרנות אין כפל מיסים! הלקוח מקבל החזר על דמי הניהול הכפולים לכאורה (גם בניהול עצמו וגם בקרן).

ניהול תיקים – היקף כספי

ההיקף הכספי של ניהול תיקי ההשקעות מתפרסם באופן שוטף על ידי רשות ניירות ערך. בתי ההשקעות הגדולים שולטים בתעשייה הזו. על פי הממצאים, מחצית מנכסי התיקים המנוהלים בשווי של עד חצי מיליון שקל מושקעים בקרנות נאמנות וכ-35% מהתיקים המנוהלים בענף עבור לקוחות שאינם מוסדיים מורכבים בעיקר מקרנות נאמנות. עוד עולה מהבדיקה –

  • שווי הנכסים המנוהל עומד על כ-300 מיליארד שקל.
  • מספר הלקוחות עומד על כ-100 אלף.
  • שווי תיק ממוצע של לקוח אצל מנהל תיקים: כ-1.8 מיליון שקל.
  • שווי תיק ממוצע בתיקים בהם קרנות הנאמנות מהוות 50% ומעלה משווי הנכסים הוא כ-850,000 שקל.
  • 18 מתוך 124 חברות ניהול התיקים הפעילות בתחום הינן גדולות ומנהלות 86% מהנכסים בניהול מנהלי תיקים ("חברות גדולות" הן חברות המנהלות מעל 5 מיליארד שקלים או שיש להן מעל ל-1000 לקוחות).

מניתוח מבנה ההכנסות של החברות עולה, כי בכ-86% מהחברות המנהלות כ-90% מהנכסים בענף, היוו ההכנסות מהחזר עמלות חלק שאינו מהותי (פחות מחמישה אחוזים) מההכנסות מדמי הניהול הנגבים באופן ישיר מהלקוחות. עוד עולה, כי כ-57% מהחברות, המנהלות יחד כ-68% מנכסי הלקוחות, מקבלות פחות מאחוז מעמלות העסקה שמשלם הלקוח לבנק או לחבר הבורסה ורק ב-6 חברות, המנהלות יחד 0.4% בלבד מנכסי הלקוחות, החזר העמלות עולה על 50% מהעמלה שמשלם הלקוח.

בית השקעות גדול או בית השקעות קטן – מה עדיף?

ניהול תיקים נעשה בעיקר דרך 7-8 בתי השקעות גדולים – מיטב דש, פסגות, מגדל שוקי הון, הראל, ילין לפידות, אלטשולר שחם, אי.בי.אי. כאשר מחליטים ללכת על ניהול תיקים מקצועי, השאלה הראשונה היא האם ללכת על בית השקעות גדול או על בוטיק השקעות קטן. יש הבדלים גדולים בין גוף גדול לבין גוף קטן ובינוני. ראשית, בגוף גדול צפוי שתהיו אחד מיני רבים, מנהלים שם אלפים רבים של לקוחות. אז נכון שצפוי שתקבלו יחס אישי, וגם הכסף שלכם יקבל יחס אישי, אבל נראה שעל פניו בבוטיק השקעות, היחס יהיה צמוד יותר. מעבר לכך, בבוטיק ההשקעות היחס יגיע מהמנהלים הבכירים ואפילו מהבעלים. כלומר, אם תנהלו שם את תיק ההשקעות שלכם, יהיה לכם קשר ישיר לצמרת של בית ההשקעות. בחברות הגדולות יעבוד מולכם מנהל השקעות, אבל בטח שלא דמות בכירה בבית ההשקעות ובטח שלא המנכ"ל ולא הבעלים.

מנגד, בבית השקעות גדול, יש משאבים גדולים יותר ויש מחלקת אנליזה ומחקר. כלומר, יש בדיקות שוטפות של דוחות, הודעות, כדי לבחור לכם את ההשקעות המתאימות. בבית השקעות קטן לרוב אין מחלקת מחקר, אבל זה עדיין לא אומר שהם לא יודעים לעשות זאת. יש פחות משאבים, אבל גם בחברה של כמה אנשים בודדים יש מחקר ויש אנליזה, והאמת היא שלפעמים היא לא פחות טובה מזו של בית השקעות גדול. עם זאת, עדיין המשאבים המוקצים למחקר בבית השקעות גדול, גדולים יותר.

מעבר לעניין הגודל, חשוב לבדוק את המוניטין של בית ההשקעות, את תשואות העבר שלו (בהינתן רמות סיכון שונות), ואת הניסיון של מנהלי התיקים בפועל. ובכלל – צריך להבין מי מנהל את התיק שלכם בפועל, ולבדוק אם הוא מבין אתכם, אם הוא בראש שלכם, אם הוא פשוט מתאים לכם. לדבר עם מנהל השיווק זה נחמד, אבל דברו עם האיש שלכם, תבדקו ותבחנו את כישוריו, את ההתאמה ואת היכולת שלו להיות קשוב אליכם ולשרת אתכם.

כמו כן, צריך כמובן שתהיה התאמה בין הסיכון שהגדרתם לבין תיק ההשקעות. אבל חשוב להבין אם התהליך הזה אוטומטי, כלומר כל הלקוחות של בית ההשקעות מקבלים את אותו התיק או קרוב לכך, או שיש באמת סוג של טיפול צמוד ואישי בתיק שלכם.

אתם גם צריכים לוודא שהכל שקוף, שאתם יכולים בכל רגע לדעת מה נקנה, מה נמכר, מה יש בתיק, מה התשואה ועוד.

דרך נוספת לבחון את מנהל התיקים היא פשוט לבחון אותו. אתם יכולים לחלק את תיק ההשקעות שלכם על פני כמה מנהלי השקעות ולראות מי מספק לכם תשואה טובה יותר (בהינתן אותו הסיכון), מי שירותי יותר, מי בעצם יותר מתאים לכם. כך תוכלו לווסת את הכספים למנהל התיקים המועדף. אבל אתם כבר יודעים – הצלחה בשנה אחת לא מבטיחה הצלחה בשנה השנייה. המבחן צריך להיות גם לתקופה קצרה, אבל המבחן האמיתי הוא לתקופה ארוכה.

הדור החדש של ניהול תיקים

ניהול תיקים התרחב בשנים האחרונות למקומות נוספים – מערכות אוטומטיות שמנהלות תיקים. מערכות אוטומטיות אשר פועלות באופן דומה למערכות אלגו טריידינג ונקראות "roboadvise" או "יועץ רובוטי" בעברית, כבר שולטות ברוב המסחר בשווקים הפיננסיים. מדובר על רובוט/מחשב שבעצם עובד בשיטה ידועה וקבועה, על פי נוסחה/מודל ייעודי שפותח בחברה/בבית ההשקעות. הרובוט/מחשב בעצם מתרגם את המודל הזה לקניות ומכירות של ניירות ערך. היתרון של המערכות האלו הוא יכולתן לעשות ניתוחים סימולטניים רבים, מהירות התגובה מהירה במיוחד ויכולתן לפעול ללא רגשות, וזה יתרון לעומת מנהל ההשקעות המסורתי. בארץ זה עדיין בחיתולים וניהול ההשקעות באלגו מתרכז בעיקר במט"ח, בעולם ניהול תיקים דרך מערכות אלגו גדל בקצב משמעותי מאוד.


מדריכים קשורים

פוליסות חיסכון – יתרונות וחסרונות

קרנות נאמנות – הדרך הפופולרית להיחשף לשוק ההון

תעודות סל – כל מה שצריך לדעת


ניהול תיקי השקעות דרך קרנות נאמנות

אם יש לכם תיק קטן, אז סיכוי טוב שמנהל התיקים יעשה לכם את האלוקציה של התיק (ייחוס הכספים לנכסים השונים על פי דרגת הסיכון), ובהתאמה יפזר לכם את התיק על פני קרנות נאמנות שונות – זו הדרך "לטפל" בתיקים קטנים – ניהול דרך קרנות נאמנות. מצד אחד, זה לכאורה בעייתי כי מנהל התיקים יבחר כמובן את הקרנות של הבית, מצד שני – לרוב אין כאן בעיה מבחינת דמי ניהול. אתם לא משלמים כפול – משלמים על הקרנות ולא דמי ניהול על התיק. אלא שגם אז יש ניגוד עניינים – אולי מנהל התיקים יבחר דווקא את הקרנות עם דמי הניהול הגבוהים? צבי סטפק, הבעלים של מיטב-דש מספר שהניהול דרך קרנות מבטא בעיקר יתרונות – הראיון בגלובס 

וכאן המדריך לניהול תיקים דרך קרנות נאמנות 

עדכונים:

אוקטובר 2018 – וידאה, חברת ניהול התיקים של בנק לאומי יוצאת לשוק. האם כדאי? (הרחבה באתר)

מאי 2018 – בנק ישראל אישר ניהול תיקים דיגיטלי (הרחבה באתר)

אוגוסט 2017 – תעשיית ניהול התיקים: תמונת מצב. צבי סטפק, הבעלים של מיטב דש בניתוח על תעשיית תיקי ההשקעות. התעשייה הזו צומחת מעט, אחרי 13 שנים של צמיחה מרשימה, אבל התחום הפך לריכוזי יותר מבעבר – להרחבה בגלובס

ניהול תיקים = ניהול דרך קרנות נאמנות

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?