חדשות    

ארז כהן: "מדד פברואר הוכיח סופית את קריסת מדיניות בנק ישראל בנושא הריבית"

ארז כהן,לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין: "בנק ישראל לא רק שאינו מצליח לעצור את דהירת מחירי הדיור, הוא אף מוסיף שמן למדורה בכך שמעודד את המוני בית ישראל לקחת משכנתאות ענק בריבית נמוכה, זאת מבלי לקחת בחשבון את הסיכון הממשי שיום בהיר אחד הריבית תתחיל לעלות ואז רבבות לוקחי משכנתאות ענק יהיו חשופים לסכנת העדר פירעון, מה שעלול לסכן לא רק אותם אלא גם את יציבות המערכת הבנקאית"

גורמים בשוק הנדל"ן הגיבו הבוקר למדד פברואר שירד ב-0.7 אחוזים, ולמדד הדיור אשר זינק ב-4.5 אחוזים בשנה האחרונה.

ארז כהן,לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין, אומר כי: ״מדד פברואר הוכיח סופית את קריסת מדיניות בנק ישראל בנושא הריבית. העובדה שמחד גיסא ירד המדד ב-0.7 אחוזים והביא לדפלציה בשנה האחרונה בשיעור כולל של אחוז, אירוע ללא תקדים בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל שאפילו לא קרה במיתון הגדול של 1966, ומאידך גיסא המשיך מדד מחירי הדיור לדהור למעלה בשיעור כולל של קרוב ל- 5 אחוזים בשנה האחרונה, מוכיח את גודל השבר".

כהן אומר כי: "מצד אחד בנק ישראל אינו מצליח למנוע את ההאטה ואתה דפלציה למרות הורדת הריבית המתמשכת והמתקרבת לריבית 0. זהו כשלון מהדהד. מצד שני בנק ישראל לא רק שאינו מצליח לעצור את דהירת מחירי הדיור, הוא אף מוסיף שמן למדורה בכך שמעודד את המוני בית ישראל לקחת משכנתאות ענק בריבית נמוכה, זאת מבלי לקחת בחשבון את הסיכון הממשי שיום בהיר אחד הריבית תתחיל לעלות ואז רבבות לוקחי משכנתאות ענק יהיו חשופים לסכנת העדר פירעון, מה שעלול לסכן לא רק אותם אלא גם את יציבות המערכת הבנקאית. הצעתי עוד ב-2012 ואני מציע גם היום ליצור ריבית דיפרנציאלית, אחת כללית ושנייה, קבועה וגבוהה יותר, ללוקחי משכנתאות ואני סבור שכיום צריך לשקול ביתר שאת לפחות את הפתרון הזה״.

אדי כספי, אסטרטג נדל״ן והבעלים של כספי גרופ, מגיב גם הוא לנתונים שפורסמו אתמול ואומר: ״שוק הדיור נכנס לסימטה אפלה ללא מוצא. העובדה שהממשלה איננה מצליחה בשנים האחרונות לשבור את תקרת הזכוכית של 40 אלף התחלות בנייה לשנה איננה מקרית. המדינה צריכה להחליט: האם חשוב לה יותר למקסם את ההכנסות שלה מקרקע וממכירת דירות עד תום, או להבין סוף סוף שכעת, הנזק עולה על התועלת וצריך לשנות פאזה".

כספי מציין כי "ישנם סוגים שונים של פתרונות, אבל צריך להחליט. האם ללכת על תכנית לאומית מקיפה לבניית חצי מיליון דירות בהתחדשות עירונית באיזור הביקוש ובכך להגדיל משמעותית את ההיצע ואולי להוריד את מחירי הדיור? האם להוזיל את מחירי הקרקע והפיתוח באזורים מועדפים, למשל בפריפריה? האם להוריד את המיסוי על קבלנים ועל תשומות בנייה? האם לייבא עשרות אלפי עובדים מיומנים לענף? האם להתחיל בבנייה מאסיבית של דירות קטנות בנות 50-60 מ״ר כפי שמקובל, לדוגמא במדינות מערביות נאורות דוגמת גרמניה, הולנד ומדינות סקנדינביה? כל הפתרונות הללו, ונוספים, תלויים בהחלטה, אבל החלטה צריכה לבוא ואני מקווה שהיא אכן תגיע אצל הממשלה החדשה שתבחר מחר״.

גלעד יפרח, הבעלים של גלעד מאי סבור כי ״הפתרון היחידי לבעיית מחירי הנדל״ן הינו תכנית ממשלתית כוללת לפיתוח הפריפריה, כי רק בפריפריה קיימות עתודות הדיור הנדרשות לדור הבא. הנני מציע לממשלה שתחסר תכנית בת 5 נקודות: האחת, הורדת מיסים, ובראש וראשונה עלויות פיתוח, לקבלנים הבונים בפריפריה. שתיים, החזרת מענקי מקום מוגדלים כפי שהיה בעבר. שלוש, השקעה משמעותית בפיתוח תשתית כבישים ובעיקר רכבות מהירות הן לנגב והן לגליל העליון. ארבע, הקמת עוד ״אינטלים״, כלומר מפעלים עתירי טכנולוגיה, בפריפריה שיספקו עבודה לאלפי אנשים. חמש, מתן עדיפות לאקדמאים ובעלי מקצועות נדרשים דוגמת אנשי הייטק, מהנדסים ומורים שיעברו לפריפריה.״