חדשות    

בקרוב: כללי משחק חדשים בשוק האשראי ובטיפול בחברה בקשיים

הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב במשק סיימה את סבב השימועים. הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב במשק בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, סיימה את פרק השימועים שהתייחס לטיוטת ההמלצות שהגישה בדו"ח הביניים. כעת תבחן הוועדה את העמדות השונות שהועלו בשימועים, כאשר הכוונה היא לפרסם בשבועות הקרובים דו"ח סופי.

הוועדה יצרה כללי משחק חדשים בשוק האשראי ובטיפול בחברה בקשיים המכוונים ליצור וודאות בקרב החברה, הנושים ובעלי העניין האחרים בחברה, ביחס לתהליך הטיפול בכשל של החזר חוב. חיזוק הוודאות יבטיח התנהלות מיטבית מצד כל השחקנים בשוק זה בכל שלבי ניהול האשראי השונים. הוועדה גיבשה גם המלצות המתייחסות לשלב הקצאת האשראי ותמחורו, הכוללות: כללים של התאגיד המלווה למתן הלוואות לביצוע רכישות ממונפות, חובת גילוי של התאגיד הלווה ביחס לאשראי שנלקח לשם מימון רכישת מניות שליטה בתאגיד, חובת גילוי על התנהלות קודמת של בעל שליטה של חברה בקשיים פיננסיים, קביעת מגבלת אשראי לקבוצה עסקית, וקביעת כללים של התאגיד המלווה למתן אשראי לפי מאפיינים ענפיים.

בנוסף, גיבשה הוועדה הכללים מתייחסים לשיפור תהליך ניהול האשראי ולהפחתת ההוצאות הקשורות בו: מינוי נאמן מוביל לכל סדרות אגרות החוב, צמצום משמעותי של עילות ניגודי העניינים באספות בעלי אגרות החוב, הגדלת הוודאות באשר ליחס שבין הלוואות שמועד פירעונן קרוב לבין הלוואות שמועד פירעונן רחוק יותר, הסדרת פעילות תאגיד מתמחה לניהול אשראי מוסדי, הגבלת שכר בעלי תפקיד בהסדר, קביעת מדיניות אחידה להסדרי חוב בתאגידים בנקאיים, ודיווח על הסדרי חוב.

יישום ההמלצות, כמקשה אחת, יביא להערכת חברי הוועדה, לשינוי יסודי בשוק האשראי בישראל. יישום ההמלצות יבטיח הקצאת אשראי יעילה יותר, תמחור חוב נכון יותר, שמירה על כספי החוסכים והמפקידים המנוהלים בידי הגופים הפיננסיים, ויגביר את אמון הציבור במערכות אלה.