חדשות    

דמי הניהול הסמויים בקופת הגמל גדיש

קופת הגמל הגדולה ביותר במערכת – קופת הגמל גדיש (כללי) של בית ההשקעות פסגות מנהלת כ-21.2 מיליארד שקל. הקופה דיווחה על תשואה מתחילת השנה (ינואר עד מאי) של  3.1%, אבל נראה שיוני יקלקל את התשואה הזו. מה שיותר מעניין הוא שלמעשה בהמשך לתשואה שלילית של 3.4% , החוסכים בקופת הגמל הזו לא הרוויחו שנה וחצי ואם ניקח בחשבון את החולשה של יוני, ואם ניקח בחשבון (וזה חשוב יותר) שהתשואות האלו הן לפני ניכוי של דמי ניהול, אזי נקבל, שבמשך שנתיים, אפילו שנתיים וחצי המחזיקים בקופה לא הרוויחו כלום.

גדיש – אפס רווחים בשנתיים

דמי הניהול הממוצעים בקופת הגמל גדיש מסתכמים ב-1.14% (נכון ל-2011, ככל הנראה ב-2012 הם ירדו מעט), העמלות הממוצעות שנגבו מהתיק מסתכמות ב-0.2% (עמלות מסך נכסי התיק בממוצע לשנת 2011), כך שבפועל העלות הממוצעת בגין ניהול הכספים ששילמו העמיתים מסתכמת ב-1.34%. העלות הזאת, כוללת את ההוצאות הישירות של הקופה, אבל מה הן בעצם העלויות האלו? יש את עמלות הברוקראג' – עמלות הקנייה והמכירה של הקופה, אבל התנועות בקופה (עסקאות הקנייה והמכירה) הן לא מאוד תכופות, ואכן בסה"כ ההוצאות האלו מסתכמות בכ-0.05% מהיקף התיק. מה שמעלה דרמטית את ההוצאות של קופת גדיש שהיא רק דוגמה לקופות האחרות, הם הוצאות בגין הניהול בקרנות ההשקעה, קרנות ההון סיכון, קרנות הנדל"ן וקרנות הגידור.

כפל דמי ניהול – על מה ולמה?

זה עשוי להפתיע אתכם, אבל בקופת הגמל גידש שמנהלת כאמור כ-21.1 מיליארד שקל, יש כ-600 מיליון שקל של השקעות בקרנות הון סיכון, קרנות השקעה, קרנות נדל"ן וכו'. מדובר בעשרות רבות של קרנות לרבות – הקרנות של קבוצת פימי, סקיי, גיזה, ורטקס, מדיקה, טנא ונוספות. הקרנות האלו לא עובדות בחינם, הם גובות דמי ניהול ומסתבר שדמי ניהול אפקטיביים גבוהים. לרוב דמי הניהול קשורים גם לשיעור הרווח שהקרן משיגה,ף בכל מקרה אם חוזרם לדוחות של 2011 רואים שהעלות / תשלומים לקרנות המנוהלות הסתכמו ב-27 מיליון שקל שביטאו בסוף 2011 כ-0.13% מהיקף נכסי הקופה וזה כבר משמעותי, אפילו משמעותי מאוד. למה קופה צריכה לנהל את הכספים שלה דרך גופים חיצוניים, ואם היא עושה זאת, למה צריך לשלם לה דמי ניהול כפולים – פעם אחת לה עצמה, ופעם אחת לקרנות המוחזקות? אחרי הכל, מדובר במעין דמי ניהול סמויים- אף אחד לא באמת רואה אותם – זה אמנם מוצג על פי התקנות; פסגות, הגוף המנהל עושה הכל כדת וכדין, אבל מי באמת קורא בין השורות ומבין שיש כאן כפל עמלות / דמי ניהול.