חדשות    

עכשיו, כשהלחימה נעצרה, האם הבורסה של ת"א תזנק? ואם כן מה לעשות עם הכסף?

בראיון שנתן בגלובס בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות הוא מעדיף היום להשקיע בשוק המקומי במניות גדולות ומובילות מענפים שונים, ומבין שוקי העולם – את ארה"ב, מה שנשמע הגיוני כי השוק האמריקאי בתאוצה. אך האם ישראל אכן אטרקטיבית? האם המחזורים הנמוכים ומצב השוק אכן מעיד על שוק חזק יציב שיטוס?

ההיסטוריה מלמדת שאחרי מלחמות אכן השוק המקומי עולה ומעניק למשקיעים תשואה של בין 5% -10% זה קרה כמעט תמיד אחרי כל מלחמה בעבר. אלא שהיום הבורסה המקומית במשבר עמוק עם מחזורים קטנים מאוד וכספים מוגבלים שנכנסים אליו. 

יחד עם זאת יש אטרקציות וכדאי להקשיב למומחים. או לי זה הזמן לבחון את תיק ההשקעות ולתת לשוק לדבר ולהניב תשואה לכסף שלנו, בטח לאור הריבית הנמוכה שנושקת לאפס שרומזת לנו לא ללכת לשים את הכסף בבנקים בפקדונות השונים שהם נושאי ריבית.

מוזס בראיון של בגלובס מציין כי החברה שלו מתרכזת בעיקר במניות של חברות גדולות ומובילות בשוק מענפים שונים, כמו מניות של קבוצת הביטוח הראל, בנק לאומי, חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי וחברת התעשיות הצבאיות אלביט מערכות. את יתרת תיק ההשקעות מקצה מוזס לרכיב האג"ח – בעיקר לסדרות קונצרניות לטווח בינוני (מח"מ 4) בדירוג השקעה, המהוות 55% מהתיק, ואילו לרכיב האג"ח הממשלתיות הוא מקצה 15% – גם פה לסדרות בטווח בינוני, במח"מ של עד ארבע שנים.

לטענתו:  "עדיין כדאי להשקיע באג"ח קונצרניות של חברות יציבות לטווח בינוני, המדורגות בדירוג השקעה עם מח"מ של כ-4 שנים, אשר מעולם לא אכזבו את המשקיעים ושצפויות גם לא לאכזב בעתיד בתשלומי האג"ח".עוד הוא מוסיף כי "במקרים רבים, האג"ח של חברות אלה מספקות תוספת תשואה נאותה של 1%-2% על פני אג"ח ממשלתיות. עודף התשואה צפוי לפצות את המשקיעים גם במקרים של הפסדי הון מעליית ריבית, כך שבסיכום התשואה המחושבת למשקיע מהשקעה באג"ח קונצרניות צפויה להיות גבוהה וכדאית יותר מהשקעה באג"ח ממשלתיות".

בעניין הרכיב הממשלתי, מוזס מחלק את השוק לשניים – אג"ח לתקופה בינונית עם מח"מ של עד 4 שנים, וממוצע של 2.5-3 שנים, וסדרות לתקופה ארוכה עם מח"מ מעל 5 שנים, וממוצע מח"מ של 7-8 שנים.

הוא מסביר כי "אג"ח מדינה שקלית עם מח"מ ממוצע של 2.5 שנים נסחרת בתשואה לפדיון של 0.85% ברוטו לשנה, בעוד אג"ח מדינה צמודת מדד לאותה תקופה נסחרת בתשואה שלילית של 0.5%, והמשקיע אמור להיות מפוצה על ידי האינפלציה בניכוי חצי אחוז. כלומר, אם האינפלציה תסתכם בשנה הקרובה ב-1%-1.2% בלבד, המשקיע צפוי לקבל תשואה נומינלית של 0.5%-1% ברוטו לשנה.

"בעוד התשואות הללו הן תשואות ברוטו לגופים מוסדיים, המשקיעים הפרטיים נדרשים לשלם מס על קופוני האג"ח", מזכיר מוזס, "ועלולים להיוותר עם תשואה אפסית עד שלילית בכל מקרה".