הרהורי בורסה    

הבנקים מוכרים אגרות חוב! עכשיו תורכם!

הבנקים מוכרים אגרות חוב, אז למה אתם מחכים? הפחתות הריבית בשנים האחרונות הזניקו את מחירי אגרות החוב. אבל, החגיגה נגמרה – הלימון נסחט כמעט עד תום, אי אפשר לייצר תשואה נוספת, פשוט כי הריבית ברצפה. אז אולי היא תמשיך איכשהו לרדת ולהיות בטריטוריה שלילית, אבל גם אם כן, הרווח למחזיקי החוב יהיה כבר שולי.

ולמי שעדיין לא השתכנע הנה המחשה –  כשהריבית ירדה ב-2% ל-0.1% תוך שנתיים, אז אגרות החוב זינקו וכלל שאורך החיים שלהם גדול יותר הן זינקו ביותר –  אם החזקתם אגרת חוב ממשלתית ל-10 שנים שנתנה תשואה אפקטיבית של 2% עד לפדיון, הרי שאחרי שנתיים אתם מחזיקים באגרת שנותנת סביב 0.1% לשנים שנותרו – תכניסו את זה לנוסחה ותקבלו שהערך של האגרת (בכדי לבטא את התשואות האמורות) עלה בכ-20%! אבל נניח למספרים – הרעיון המרכזי במסחר באג"ח הוא שכאשר הריבית יורדת המחירים עולים וההיפך.

עכשיו הריבית במצב שאין לה כמעט לאן לרדת, כלומר אין סיכוי שיהיו רווחים כמו בשנתיים האחרונות; ההיפך – יש סיכון שהריבית תעלה ואז חרב הפיפיות פועלת הפוך – אגרות החוב יירדו, אפילו יצנחו. צריך לקחת את זה בחשבון כשמשקיעים בקרנות אג"חיות, אף אחד לא מספר לכם את האמת העירומה, זה לא באינטרסים שלהם – אגרות חוב זה מכשיר מאוד מסוכן וככל שאורך החיים גבוה יותר כך זה מסוכן יותר!

מדוחות הבנקים שפורסמו בימים האחרונים עולה כי הפועלים, דיסקונט והבינלאומי מכרו אגרות חוב בכמה מיליארדים שהניבו להם רווחים של מאות מיליונים. זאת תחילת המגמה, אלו לא מספרים מאוד גדולים, אבל הם מספרים את מאחורי הקלעים – גם בבנקים סבורים שהחגיגה נגמרה. אתם צריכים לפקוח עינים ולראות מה יש לכם בתיק ההשקעות – בקרנות, בגמל, בפנסיה וכו', אם יש שם אגרות חוב עם אורך חיים ממושך, אתם עלולים להפסיד לא מעט. הבנקים מוכרים, ואתם לא?