שוק ההון    

השקעות אחראיות ואימפקט – מה זה? ויש בכלל דבר כזה?

קרדיט: shutterstock

מדד מעלה, המשקף השקעות אחראיות וחברתיות יותר, כבר עוקף את המדדים המובילים – האם זו מדידה רצינית? מה זה השקעות אחראיות ואיפמקט ולמה הן טובות לנו גם לכיס?

מה זה השקעות אחראיות?  השקעות אחראיות הן השקעות שלא מסתמכות רק על הטווח הקצר אלא גם על הזמן הבינוני והארוך. אלו הניבו, על פי בדיקה של מעלה, מעל התשואה של המניות האחרות. הן שמות דגש על על הפחתת הרווחיות הקיימת לטווח הקצר לטובת רווחיות גדולה בעתיד וקיימות.

עוד הן שמות דגש על אקלים, זכויות עובדים וכדומה.לדעת המשקיעים  תכונות אלו מונעות הסתבכות עתידית. בתוך אלו יש השקעות אימפקט שמטרתן  לתת מענה עסקי כלכלי לבעיות חברתיות ספציפיות, למשל  ייצור מכוניות חשמליות אקולוגיות או  מדפסות תלת מימד המפחיתות פסולת מוצקה. לטענת המשקיעם כך הרווח העתידי הפיננסי לא בא על חשבון הרווח החברתי.  משקיעי אימפקט טובים הם כאלו שעובדים לפי מתודולוגיה, סטנדרטים גבוהים ומדדים. הם רוצים לדעת מה השינוי הספציפי המקודם ולא רק להתסמך על תו חברתי. הם מעוניינים לדעת מה הבעיה שבעלי החברה רוצה לפתור וכמה זמן זה ייקח לו. אבל עדיין רוצים לראות החזר מוכח על ההשקעה.

רק שצר לנו לאכזב. מדובר במניפולציה – ראו הרחבה השקעות עם אחריות חברתית – אין דבר כזה

על כל פנים, יש הבדל בין השקעות אחראיות/ אימפקט לבין השקעות, לבין השקעות פילנטרופיות. בעוד המודל הפילנתרופי התנדבותי או לא למטרות רווח, כאן יש מטרת רווח אבל לא על חשבון הסביבה

כיום השקעות אלה מניבות  תשואה יותר טובה מהמדדים המקבילים. עוד אומרים המשקיעים כי  זה מעיד גם על איכות ניהול. מנהל שחושב על הטווח הקצר לא יביא תשואה לטווח הארוך. המדדים בחברות החברתיות הם  מדד מעלה בישראל וגם, S&P 500 Fossil Fuel שכולל את החברות היותר סביבתיות של המדד וגם Women In Leedership שמשקיעה בחברות שמובילות נשים ועוד.

חברות אלו נכנסות למדד הן באמצעות סינון כלכלי והן חברתי הכולל סביבה וזכויות עובדים כאמור וסוגיות חברתיות.  וגם את שכר המנהלים וזכויות בעלי המניות.

בארץ השחקן העיקרי שמוביל בשוק הוא בית ההשקעות IBI. כדי להיכנס להשקעות אימפקט בבית ההשקעות צריך 800 אלף שקל פנויים.  בענף מציינים  שיש עדיין אתגרים רבים, בעיקר בארץ משום שמעט חברות נכנסות למדד. בעולם 30% מההשקעות הן השקעות אחראיות.

המחקרים בשנים האחרונות מראים עלייה בכמות המשקיעים אשר מגדירים עצמם כמשקיעים חברתיים ופועלים ברשתות אשר עוסקות בתחום ועוד ועוד גופים פיננסים ובתי השקעות הצהירו כי יכניסו בחינה של מימד האימפקט החברתי לתהליך ההשקעה שלהם. אז לנו נראה שעדיף גם להרוויח בכיס וגם לנשום פחות עשן

השקעות אלטרנטיביות – למי זה מתאים? מתי זה מומלץ? מה הסיכונים?

 

נרדמו בשמירה: מי אחראי על החסכונות שלנו, ולמה הם אפשרו השקעות באגרות החוב האמריקאיות?