חדשות    

זינוק ברכישת דירות במאי כאשר מספר הדירות להשקעה גדל ב-74% בהשוואה לאפריל

בחודש מאי נרכשו 11.5 אלפי דירות, גידול חד של 51 אחוזים בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה בחודש אפריל ובהשוואה למאי אשתקד. כך כותב הכלכלן הראשי באוצר בדוח מיוחד על מצב הנדל"ן בישראל בחודשים אפריל מאי. לדבריו, יש לציין כי גידול חריג זה הושפע בין היתר מחג הפסח שחל בחודש אפריל השנה ואילו מאי אשתקד עמד בצל ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס. עם זאת, עדיין מדובר באחת הרמות הגבוהות ביותר של עסקאות מאז תחילת העשור הקודם.

את הגידול בעסקאות בחודש מאי הובילו המשקיעים, עם גידול של 74 אחוזים בהשוואה לאפריל (וגידול של 66 אחוזים בהשוואה למאי אשתקד). משקל המשקיעים בסך העסקאות הגיע ל-29 אחוזים, גידול חריג של ארבע נקודות אחוז בהשוואה למשקלם בחודש הקודם. בכך נבלמה הירידה החדה במשקל המשקיעים בחודשים ינואר-אפריל. ניתן להניח כי הגידול המחודש במשקל המשקיעים במאי הושפע מהקדמת רכישות של משקיעים על רקע הכוונה להעלות את מס הרכישה על סגמנט זה של השוק.

בפילוח רכישות המשקיעים לפי אזורים, בולט אזור נתניה. באזור זה, בו הגיעה פעילות המשקיעים לרמתה ההיסטורית הגבוהה ביותר ברבעון הראשון השנה, הוסיף משקל המשקיעים לעלות, ובשיעור חד, בחודשים אפריל-מאי (מהווים יותר משליש מסך העסקאות). יש לציין כי אף כי נרשם גידול מסוים במשקל תושבי החוץ ברכישות באזור, עדיין חלק הארי של רכישות המשקיעים באזור זה, כמו גם הגידול במשקלם, מיוחס למשקיעים ישראלים. אזור נוסף שרשם גידול חד במשקל המשקיעים במאי הוא אזור חיפה (גידול של עשר נקודות אחוז). בכך חזר משקל המשקיעים באזור זה לרמות השיא שנרשמו באזור בשנת 2010 (שליש מסך העסקאות). יש לציין כי רמות המחירים של הדירות שנרכשו ע"י המשקיעים באזור חיפה היו נמוכות משמעותית, הן בהשוואה למחירי הדירות שרכשו המשקיעים באזור זה בחודשים הקודמים (פער של 14 אחוזים בממוצע) והן בהשוואה למחירי הדירות שנרכשו למגורים (דירה יחידה) באזור זה בחודשים האחרונים (פער של 27 אחוזים).
בפילוח רכישות המשקיעים לפי מדרגות מס רכישה החלות עליהם נמצא כי באופן יחסי גדל משקל רכישות המשקיעים במדרגת המס השנייה (דירות בשווי של 1.09-3.27 מלש"ח), שהייתה חייבת בשיעור מס של 6 אחוזים לפני שינוי החקיקה האחרון (שיעור שהועלה ל-8 אחוזים מסוף יוני). זאת הן בהשוואה לחודשים הקודמים (ינואר-אפריל) והן בהשוואה לשנת 2014