חדשות    

ח"כ סבטלובה יוזמת הצעת חוק לביטול עמלות בכרטיסי אשראי לא פעילים; בהצלחה!

ח"כ קסניה סבטלובה ("המחנה הציוני"), יו"ר השדולה לצרכנות ולסחר הוגנים בכנסת- מנסה לשים סוף לעמלת דמי כרטיס אשראי על כרטיסי אשראי שאינם פעילים!

סבטלובה פועלת להצעת חוק לפיה – בהינתן מצב בו כרטיס אשראי הוגדר "לא פעיל" (שלושה חודשים לא נעשה בו שימוש) תחויב מנפיקת הכרטיס (בנק או חברת אשראי) ליידע את בעל/ת הכרטיס ב-SMS+ לשלוח לו את גובה דמי הכרטיס שהוא משלם או לחלופין את מועד פקיעת הפטור מדמי כרטיס אם יש כזה + הדרכים לביטול הכרטיס.
החוק צפוי לחסוך לציבור בישראל כרבע מיליארד ₪ המשולמים כיום על כרטיסי אשראי שאינם פעילים!

 

ח"כ סבטלובה הגישה את הצעת חוק כרטיסי חיוב (תיקון – הודעה במסרון על כרטיס לא פעיל), התשע"ה–2015. בעמוד הפייסבוק שלה כתבה ח"כ סבטלובה כי "בממוצע יש לכל אחד ואחת מאיתנו שני כרטיסי אשראי בארנק.
אתם מכירים את זה…. קורה לנו שאנו מגיעים לבית עסק ועמדת קידום מכירות מציעה לנו כרטיס אשראי בחינם עם המועדון- חינם אין כסף. אנחנו אומרים "נו, טוב, שיהיה- גם ככה לא עולה לי כסף". הכרטיס שוכב בארנק ואז מבלי לשים לב מתחילים לחייב אותנו בדמי כרטיס סתאם. הצעת החוק הזו באה לתקן את המצב העגום הזה!
בחברות האשראי, אשר נשלטות על -ידי הבנקים, נקרא כרטיס שלא נעשה בו שימוש במשך שלושה חודשים רצופים "כרטיס לא פעיל". הצעת החוק קובעת כי בגין כרטיס לא פעיל- ישלח מסרון לבעל הכרטיס + גובה דמי הכרטיס (שנעה בין 129 שקלים בשנה ועד אלפי שקלים בכרטיסים מסוימים) + דרכי ביטול הכרטיס. במידה והכרטיס עדיין חינם- תאריך פקיעת ההטבה.
בדרך זו ייחסכו לציבור הצרכנים במדינת ישראל כ-250 מיליון שקלים שהולכים סתאם. כ-200 ש"ח בשנה אותם תוכלו להשקיע בדברים מועילים. מתוך רווחי חברות האשראי והבנקים כ-500 מיליוני שקלים הוא הרווח מעמלת דמי כרטיס כאשר כחצי מזה הוא בעבור כרטיסי אשראי שאינם פעילים. באתי לשים לעוול הזה סוף!"

 

דברי ההסבר של הצעת החוק:
נכון להיום אלפי ישראלים מחזיקים כרטיסי אשראי שאינם פעילים במשך רבעון ומעלה. מדובר בכרטיסים שלפי הגדרות חברות האשראי- לא פעילים.
עמלת דמי כרטיס עומדת על עשרות שקלים (כ-129 ₪ לשנה לכרטיס בסיסי ועד אלפי שקלים לשנה בכרטיסים היקרתיים יותר), בהתאם לסוג הכרטיס, המועדון אליו הוא משויך, הגורם המנפיק- בנק או חברת אשראי, הסדרי הטבות למינהם וכדומה.
רבים המקרים בהם צרכן מתפתה להנפיק כרטיס אשראי בתמורה לפטור זמני מדמי כרטיס כאשר עם היפקע הפטור הצרכן מתחיל לשלם על הכרטיס דמי כרטיס, גם כאשר אין בו כל שימוש.
עשרות מליוני שקלים משולמים על ידי ציבור הצרכנים במדינת ישראל בעבור כרטיסי אשראי שאינם פעילים.
בתקופה זו, בה הנטל הכלכלי, ויוקר המחייה של אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל גובר, על הכנסת לתת כתף ולעשות ככל יכולתה כדי להקטין את הנטל המוטל על ציבור הצרכנים, במקרה זה, שלא לצורך.
מאחר שרובם המוחלט של הצרכנים מחזיקים טלפונים סלולריים, מוצע בזאת לחייב את העוסקים להודיע לצרכנים על כרטיס לא פעיל, להודיע על דמי כרטיס המשולמים בגין כרטיס לא פעיל, ובמידה והכרטיס עודנו פטור מדמי כרטיס- להודיע על מועד פקיעת הפטור ודרכי ביטול הכרטיס, על-מנת להקל על הצרכנים את ההתעסקות הבירוקרטית הכרוכה בכך בחיוב גילוי נאות של דרכי ביטול ההוצאה המיותרת הכרוכה בדמי כרטיס עבור כרטיס לא פעיל