חדשות    

מחיר משתכן בפריפריה – האם זה יצליח?

"היזמים שהרוויחו בעבר 400 אלף שקל ירוויחו 100 אלף שקל, לא קרה כלום. יש קבלנים ויזמים שמבינים שהרווח שלהם יירד והם יעשו הכל כדי לעצור את התכנית, אבל זה לא יצליח להם", כך שר האוצר, משה כחלון, על תוכנית מחיר למשתכן  – "תהליכים שהיו נמשכים שנים נסגרו תוך חצי שנה של עבודה. אני הפסקתי את הספסרות בקרקע".

עם זאת, גם כחלון יודע שמחיר למשתכן בפריפריה לא ממש מצליחה, ויש לו פתרונות – "יש קצת קשיים בפריפריה ואנחנו ממש לא מתעלמים מהקשיים האלו. אם נצטרך להכניס את היד עמוק יותר לכיס, ולממן יותר בפריפריה, נעשה את זה, ואם נצטרך לשנות השיטה כדי שגם הפריפריה יוכלו לרכוש אז נשנה".

אלא ששלמה בוחבוט ראש עיריית מעלות-תרשיחא, שכיהן בעבר כיו"ר מרכז השלטון המקומי הסביר לאחרונה שהתוכנית גרועה לפריפריה – ""מחיר למשתכן במתכונתו הנוכחית, כפי שהיא מוצעת כיום,  רק תרחיק את הרוכשים מהפריפריה. אם בראשון לציון ימכרו דירות 4 חדרים בפחות ממיליון שקל, ערי הפריפריה לא יוכלו להתחרות איתה או עם ערים אחרות במרכז על ליבם ועל כיסם של הזוגות הצעירים. יש לבחון כיצד הופכים את הפריפריה לאטרקטיבית אם על ידי יצירת פתרונות מוזלים לתושבי המקום, שימנעו את ההגירה שלהם למרכז ובין אם באמצעות סבסוד עמוק יותר של הבנייה באזור שתיצור פער משמעותי יותר במחירים בין מרכז ופריפריה.  דרך לשפר את סיכוי המכרז במעלות היא לאמץ את המודל של מכרז מחיר למשתכן בראשון לציון, שם כלל המכרז גם אפשרות לשיווק חלק מהדירות לשוק החופשי. חייבים לשנות את התמהיל השיווקי ולאפשר לקבלנים לשווק בין 30% ל-40% מהדירות לשוק הכללי ולמשפרי דיור ולא רק לזכאים. בנוסף, על מנת שמחיר למשתכן יהיה רלוונטי לעיר כמו מעלות תרשיחא ועל מנת שהקבלנים ייגשו למכרזים קבלנים צריך לסבסד בצורה עמוקה יותר את מוסדות הציבור ואת 'חדש מול ישן' (שיקום השכונות). עיריית מעלות תרשיחא ממתינה היום לפרסום החוברת של מכרז מחיר למשתכן בעיר ואנו מקווים שכבר במכרז הקרוב יעשו השינויים שיאפשרו את הצלחתו".

"בפגישה עם מר כחלון ומר אביגדור יצחקי, ציינתי את העובדה שמחיר למשתכן בערי הפריפריה לא יהיה אפקטיבי בגלל מחיר קרקע אפס. הצעתי, באזורים הרריים, בגלל עבודה קשה יותר של פיתוח, לתת מענק של 150 אלפי שקל למשתכן".