שוק ההון    

נתי סיידוף צפוי להשלים את רכישת השליטה בשיכון ובינוי בימים הקרובים; השאלה – באיזה מחיר?

ביוני פורסם כי שרי אריסון תמכור את השליטה בחברת שיכון ובינוי לנתי סיידוף, איש העסקים האמריקאי-ישראלי, בתמורה ל-1.1 מיליון שקל (הרחבה כאן)

היום בבוקר נכתב בתקשורת כי סיידוף יידרוש הנחה נוספת ברכישה וזאת בשל פרשת תשלומי השוחד לכאורה של שיכון ובינוי לעובדי ציבור באפריקה, פרשה אשר נחשפה לפני מספר חודשים. הפרשה נמשכת ונעדיין נחקרת כשאתמול  בערב עוכב לחקירה יו"ר החברה משה לחמני, ושוחרר לאחר מכן למעצר בית. עם זאת, בקרבת סיידוף טענו כי העסקה תושלם בשבוע הבא – אבל זה עדיין לא אומר שהמחיר יהיה כפי שנקבע בתחילת הדרך.

רכישתה של שיכון ובינוי על ידי סיידוף, הפועל לבסס פעילות עסקית משמעותית בישראל,  באה לאחר שכשל בניסיונותיו לרכוש את השליטה בכלכלית ירושלים באמצעות הצעת רכש וכן את אפריקה ישראל במטרה למזג את פעילותן לחברה אחת.

כך או כך, באקסלנס סבורים שהמחיר של אקסלנס הן בשוק והן בעסקה עם סיידוף, נמוך. דוד גבאי, אנליסט הנדל"ן של אקסלנס ברוקראז', מעריך כי מחיר המניה ערב העסקה, כבר ביטא דיסקאונט משמעותי, וזאת בשל חששות השוק לגבי השלכות החקירה המתנהלת נגד החברה.

לדברי גבאי, מחיר העסקה מהווה דיסקאונט כפול לשוויה הכלכלי. הוצאת שיכון ובינוי מבעלות אריסון, עשויה לדבריו לסלול את הדרך חזרה להתמודדות החרה במכרז להקמת הרכבת הקלה בירושלים ולשפר את המצב הרגולטורי במכרזים עתידיים. החברה ממשיכה להתמודד במכרזים בארץ ובחו"ל, למרות החקירות המתנהלות כנגדה בארץ והבדיקה של הבנק העולמי.

גבאי מעריךכי סיידוף יאיץ רה-ארגון בשיכון ובינוי אבל לא יזעזע אותה. העברת השליטה צפויה להאיץ תהליכים, כולל היפרדות מפעילויות לא ליבתיות והתמקדות בעסקי ליבה בעלי רווחיות גבוהה (הנדסת תשתית, ייזום נדל"ן למגורים בישראל וזככינות). בטווח הקצר גבאי לא צופה הזרמת כסף מצידו של סיידוף וגם לא משיכת דיווידנדים. כמו כן, גבאי אינו צופה שינויים משמעותיים בשדרה הניהולית.