מדריכי השקעות    

רוצים להרוויח 70% תוך דקות? – מפתה, אבל…

מבטיחים לכם רווח מהיר – תחפשו את המלכודת; אין קסמים ואין קוסמים בשוק ההון! יש מסחר ממונף בפורקס, יש מסחר באופציות בינאריות ויש מסחר בחוזה הפרשים CFD  – בכולם אפשר להרוויח, אבל גם להפסיד את כל ההשקעה!

המדריך שלנו פורסם ב-YNET

אתם גולשים באתרי החדשות ופתאום קופץ לכם באנר מול העיניים  – "מנחם, מדריך כושר , מרוויח 2,000 דולר במסחר באופציות בשעות הערב – רוצים להצטרף  ל…" טוב, מי לא רוצה? אבל האמת היא כמובן אחרת. בכלל, חשוב לדעת בכל שלב ובכל מצב – אין ארוחות חינם, אין קסמים ואין קוסמים. יש עבודה קשה, ויש מזל, ומי שמחפש את הדרכים הקצרות לרווח של 2,000 דולר בערב,  כדאי שיתעורר וכמה שמוקדם יותר כך עדיף! אחרת, הוא עלול לאבד גם את מה שיש לו.

שיטות הפיתוי האלו מציגות לגולשים את חצי הכוס המלאה – רווח של רווח של 70% בדקות! רווח של 2,000 דולר בדקות! אבל הן לא מציגות, או מצניעות את חצי הכוס הריקה – אפשר להפסיד 85% מההשקעה, אפשר להפסיד כמה אלפי דולרים – אין סיכוי בלי סיכון, אין רווח עודף, בלי לקיחת סיכון.

האפשרויות לרווח מהיר מגיעות בעיקר, אבל לא רק משלושה מקומות – המסחר בפורקס, המסחר באופציות בינאריות ומסחר על חוזי הפרשים  (CFD- Contracts for Difference).

מסחר בפורקס –  השוק הגדול בעולם; זהירות מהמינוף!  

מסחר בפורקס  הוא מסחר בצמדים של מטבעות – דולר מול שקל דולר מול אירו וכו'. המסחר בפורקס הוא המסחר הגדול בעולם, גדול יותר מהמסחר באגרות חוב ובמניות. במהות שלו הוא מסחר לצורך עסקאות – חברות רוכשות דולרים כי הן מייבאות סחורה לארץ;  חברות יצאניות מקבלות דולרים על הסחורה שמכרו, ואז הן מוכרות אותם. מעבר לכך – בנק ישראל הוא שחקן עיקרי בשוק הזה – הוא רוכש דולרים בשנים האחרונות, אבל יש גם מצבים שהוא מוכר דולרים, וגם האוצר פעיל בשוק המט"ח. כלומר, השוק הזה הוא שוק הכרחי ומשמעותי שנועד לכל מדינה ומדינה להיות חלק מהעולם הגלובלי – בנקים מרכזיים, בנקים עסקיים ופירמות הם שחקנים משמעותיים בשוק הזה לצרכים עסקיים ופיננסים.

עם הזמן השתכלל שוק המט"ח והוא הפך גם ככלי לגידור סיכונים – היצואן רוצה לקבע את שער הדולר ולא להיות חשוף לתנודות שלו, הוא יכול דרך המסחר בפורקס; עשיתם עסקה מסוימת במט"ח ואתם רוצים לקבע את שער המט"ח, אתם עושים זאת דרך גידור העסקה.

השוק הלך והשתכלל, לטוב ולרע. השוק עד כדי כך משוכלל ונזיל שכיום כל אחד מכל מחשב יכול לקנות צמדי מט"ח עיקריים ולא רק זה, אלא שהוא יכול לקנות אותם במינוף של מאות ואלפים. לדוגמה – אתם יכולים להעביר לגופים פיננסים שמתעסקים בזה, לדוגמה 2 אלפי דולרים, וביכולתכם לעשות עסקאות בעשרות רבות של אלפי דולרים ואפילו במאות אלפי דולרים. איך זה? הכל עניין של בטחונות, הגוף הפיננסי שאתם פועלים דרכו, נותן לכם את המינוף, אבל ברגע שהפוזיציה שלכם מבטאת הפסד שמתקרב או מגיע לסכום ההשקעה שלכם הוא סוגר את הפוזיציה מידית והלך הכסף. כלומר המינוף אפשרי, אבל מינוף כידוע הוא חרב פיפיות – כשזה מצליח, שלקחתם את הכיוון הנכון, אתם מרוויחים פי כמה וכמה, אבל כשבחרתם לא נכון, אתם מאבדים מהר מאוד את ההשקעה.

זאת האמת שעומדת מאחורי הפרסמות המפתות, וחשוב  להזכיר – שוק המט"ח הוא שוק חשוב , שוק שעומד בבסיסה של הכלכלה הגלובלית, אבל ברגע שזה נועד אך ורק להשקעה חשופה, זה בהחלט סוג של הימור. עם זאת , יש בזה גם ידע וניסיון – אתם מנתחים לדוגמה את הצמד דולר אירו וסבורים שהאירו עומד לרדת ביחס לדולר, אתם יכולים להשקיע בפוזיציה כזו ולמנף אותה בצורה מאוד משמעותית, אם זה אכן כיוון השוק, הרווחתם ובגדול.  הבעיה הגדולה, שהרבה מאוד אנשים נכנסים לשוק הזה בלי כלים בסיסיים בשוק ההון, בלי הבנה של שוק המט"ח, ומשקיעים בפוזיציות מסוימות רק כי הגרף עולה או יורד בימים האחרונים, בי באמת הבנה של כללי המשחק, ובלי הבנה על היקף ההפסד הפוטנציאלי.

רוצים להשקיע במט"ח, חושבים שמטבע מסויים יעלה או יירד, תנתחו באמת ולא על פי תחושות בטן, ואם אתם כבר מקבלים החלטה ומשקיעים, אז תבינו את הסיכונים, תלמדו את משמעות המינוף.

 אופציות בינאריות – הבית תמיד מרוויח; תוחלת הרווח שלכם שלילית!

השוק השני שמבטיח בפרסומות רווחים מדהימים הוא השוק של האופציות הבינאריות. שווה להתעכב עליו, זה שוק גדול, מפתה, אבל גם הוא מאוד מסוכן!  גם כאן, לפני שנכנסים חייבים להכיר את כל כללי המשחק ואת גודל החשיפה שלכם, גם כאן – רבים (רבים מאוד) שנכנסו לשוק התגלגלו החוצה עם הפסד כל ההשקעה.

אופציה בינארית היא מעין הכל או כלום (צל"ש או טר"ש), זירת המסחר (הבית) מאפשרת לכם לקנות אופציה לטווח קצר מאוד (דקות,  שעות) כשקיימות בעצם שתי אפשרויות במימוש האופציה –   אם המחיר יהיה מעל נקודה מסוימת הרווחתם (באופציה מסוג Call – הרחבה על משמעות וסוגי האופציות בתחתית הכתבה) ואם מתחת לנקודה מסוימת הפסדתם (לרוב זה המחיר בו נכנסתם לאופציה – מיד הדגמה).

כמה מרוויחים וכמה מפסידים? אם המחיר גבוה מנקודה זו אתם מרוויחים 70%, אחרת אתם מפסידים 85%. אין כאן סימטריה, אין כאן תוחלת רווחית, מי ששורד בשוק הזה, הוא מי שיודע לזהות מגמות בין רגע, נתונים פיננסים שוטפים שמתורגמים לעסקאות על כיוונים של מניות, אבל בסופו של דבר השקעה בטווח זמן כל כך קצר היא סוג של הימור.

והנה המחשה לאופציה בינארית –   נניח שגוגל במחיר נוכחי ברגע זה (נניח 17:00) של 570 דולר, תנאי האופציה הן כאלו – אם המחיר יהיה מעל 570 דולר בשעת הסגירה –  השעה 18:00 (לדוגמה) המשקיע ירוויח 70%. אחרת הוא מפסיד 85%. שימו לב – זה לא חשוב אם גוגל תהיה 572  דולר או 590 דולר, ברגע שהיא מעל המחיר שהיה ברכישת האופציה, יהיה רווח של 70%. זה גם בכיוון השני – לא חשוב אם המניה ב-565 או 520 דולר, אם המחיר בסגירה נמוך ממחיר הפתיחה, המשקיע מפסיד  85%.

הנכסים, האחוזים משתנים מנכס לנכס, כל מפעיל של מעין "בורסה" לאופציה בינאריות דרך אתר אינטרנט בתחום, פועל ומפעיל אופציות שונות, על נכסים שונים, בטווחי זמן שונים,  עם רווחים והפסדים פוטנציאלים שונים, אבל זאת המתודולוגיה של האופציות הבינאריות – השקעה על כיוון, אם הצליח מרוויחים הרבה אחרת מפסידים הרבה. פשוט – כמעט הכל או כלום!

חשוב שוב להדגיש – המשחק באופציות האלו, אפילו אם לוקחים בחשבון ניתוח טכני, ניתוח מגמות של ניירות ערך, הערכות סטטיסטיות ועוד, הוא סוג של הימור, כאשר האתר המתפעל את זירת האופציות הוא הבית, בעל הבית של הקזינו.  הבית גוזר עמלה גבוה שמתבטאת בהפרש בין מה שתקבלו אם תרוויחו לעומת מה שתשלמו אם תפסידו – למשל, במקרים רבים, אם תצליחו בהימור תקבלו 70%, אם תפסידו תשלמו 85%, חוסר הסימטריה הזה הוא בעצם הרווח של הבית – הבית תמיד מרוויח!

רוצים להמר? אוקיי, אבל תהיו מודעים לסיכונים!

למדריך אופציות בינאריות

חוזה הפרשים ( CFD Contracts for Difference) – למומחים בלבד!  

מסחר ב-CFD  מתאים למומחים בלבד. אתם רוצים להשקיע את הכסף שלכם בעצמכם, זה מבורך, זה מצוין, אבל צריך ללמוד הרבה, להכיר את השוק, לעשות שיעורי בית, לבחור באיזו שיטה (הפאסיבית דרך תעודות סל או האקטיבית – בחירת מניות ואגרות באופן עצמאי). היתרונות של השקעה באופן עצמאי גדולים, לרבות שקיפות וחיסכון משמעותי בדמי הניהול, אבל זה לא מתאים לכל אחד , צריך להשקיע בזה זמן ומשאבים.

אחרי שעוברים את המחסום הראשוני ומשקיעים באופן ישיר, יש גם כאלו שרוצים הגדיל את הסיכון ואת הסיכוי לרווח. זה יכול להיות מכשיר מעניין, אבל המהות שלו היא מינוף על גבי מינוף (משמע אופציה) ולכן הסיכון בו עלול להיות מאוד משמעותי.

ה- CFD שימש בעבר  קרנות גידור וגופים מוסדיים כגידור מפני סיכונים, כהשקעה טהורה וכמכשיר שמתגבר על אי הרציפות בשווקים – ה- CFD סחיר במשך כל שעות היממה להבדיל מהמניות וניירות הערך בכלל.

זאת היתה ההתחלה, אבל ממוצר למביני עניין בלבד, הפך המוצר לפופולארי לכולם בגלל תכונותיו –  חוזים בעלויות נמוכות, יכולת ל"צמיד" את ההשקעה למניות במינופים שונים, אך עם הגבלת ההפסדים; נוחות הפעלה (זירות מסחר גדולות של CFDs) ועוד.  כיום השימוש בחוזי – CFDs מהווה סביב 50% מהיקף המחזור בשוק האמריקאי.

ומה זה בעצם? מי שקונה CFD  בעצם קונה הפרש, להבדיל מקניית מניה או קניית מכשיר על מדד. כאשר קונים CFD לא קונים נכס בסיס, לא קונים נכס מוצק (שאמנם יכול לרדת, אבל יש לרוכש זכויות בנכס), אלא קונים חוזה שמחירו תלוי בהפרש בין המחיר בפועל למחיר שנקבע בעסקה.

במסחר בחוזה CFD, ניתן למנף את העסקה/ החוזה בפי 20. המשקיע צריך לספק ביטחונות התלויים בברוקר עצמו (בין 5% ל-20%)  כשהיתרון הגלום בעסקה (וגם החיסרון!) הוא המינוף – עליה של 1% בנכס הבסיס תביא עליה של 20% בשער החוזה. היתרון הזה מתבטא בשינוי גישה, שינוי חשיבה אצל המשקיעים – לא צריך לחכות לעלייה משמעותית במניה/ מטבע, אפשר להסתפק בעלייה קלה, אך אם מדובר במינוף גדול , הרווח יהיה מאוד משמעותי.

מנגד, במידה והמניה יורדת ב-1%, אז במינוף של 20, תפסידו 20%.  לשחקנים במיוחד מתחילים יש נטייה לשכוח מהסיכונים, אסור לשכוח אותם, ההיפך צריך לכמת אותם בנוסחה, ורק אז לקחת פוזיציה שאולי תניב בתרחיש מסיים רווחים ענקיים, אבל בתרחיש אחר תסב הפסדים כבדים.

המחשה ל- CFD   –  משקיע/ סוחר מעריך כי מניה מסוימת הנסחרת כיום בוול-סטריט במחיר של 50 דולר  תעלה בקרוב . המשקיע  רוצה לקנות מניות בשווי 5,000 דולר.  הוא יכול לפעול בדרך המסורתית – לקנות 100 מניות ב-50 דולר, כלומר להשקיע 5,000 דולר והוא יכול לפעול בדרך אחרת – השקעה ב-CFD  / חוזה הפרשים, במצב כזה הסוחר/ משקיע יקנה 100 יחידות CFD הצמוד למניה הזו. הוא יזדקק ל-500 דולר בחשבון הבנק (כביטחון, אבל תלוי בשיעור הביטחונות שקבע הברוקר – נע בי 5% ל-20%), והוא ייהנה ממינוף של פי 10 – כלומר, אם המניה תעלה נניח ב-10% ל-55 דולר, אזי הרווח שלו הוא 5 דולר לחוזה כפול 100 חוזים – 500 דולר, משמע תשואה של 100%! על ההשקעה. הרווח הזה זהה לרווח באם המשקיע/ סוחר היה משקיע מראש במניות – אז ההשקעה היתה כאמור 5,000 דולר והוא היה מרוויח 500 דולר – 10%. משמע, ההשקעה ב-CFD דורשת ביטחונות נמוכים יותר משמעותית, ומסוגלת לייצר תשואה גבוה יותר , אלא שכאמור זה פועל גם הפוך – אם המניה היתה יורדת ב-10%, אז ההשקעה היתה נמחקת.

על אופציות CALL  ואופציות PUT  

מה זאת בכלל אופציה?  אופציה בבסיסה היא מנגנון שבו נעשית השקעה מסוימת (תשלום ראשון) והמשקיע מקבל אפשרות/ אופציה להוסיף סכום השקעה (תשלום שני) ולקבל את נכס הבסיס. כבר בעת ההשקעה הראשונית, המשקיע באופציה יודע את כל הפרמטרים – לכמה זמן "חיה" האופציה, כלומר מתי היא פגה. מה תוספת המימוש (התשלום השני) והאם הוא נומינלי או צמוד.

הדגמה לאופציית CALL

נניח שאנו רוכשים אופציה על גוגל (Googl) במחיר מימוש של 500 דולר (מחיר מימוש נקרא גם סטרייק); מחיר המניה הוא 570 דולר והפקיעה היא ב-19 ביוני 2015 . מחיר האופציה הזו (אופציית קול) עומד על 100 דולר. כלומר, אנחנו יכולים לקנות היום ב-100 דולר (תשלום ראשון) זכות לשלם (תשלום שני) 500 דולר ולקבל מניה שמחירה היום 570 דולר. הזכות הזו ניתנת למימוש בכל יום (אופציה אמריקנית) עד ה-19 ביוני 2015. התשלום הכולל מסתכם ב-600 דולר (100 דולר עכשיו ועוד 500 דולר בעתיד), בעוד שמחיר המניה הוא 570 דולר. איך זה ייתכן? למה בעצם לקנות את האופציה שמבטאת מחיר משמעותי יותר? הסיבה פשוטה – לזמן יש מחיר, אנחנו מקבלים זמן ובחודשים , המניה יכולה לעלות ואז העסקה תהיה משתלמת. אנחנו קונים למעשה דרך האופציה (אופציית קול) זכות להרוויח תשואה משמעותית באם המניה תעלה, כשהזכות הזו עולה במחיר ראשוני (תשלום ראשון) נמוך משמעותית מערך המניה (30 דולר – כ-5.7% מערך המניה).

במידה ומחיר מניית גוגל לקראת הפקיעה יעלה ל-700 דולר  אזי מחיר האופציה יהיה לפחות 200 דולר –תשואה של פי 2! וזה היופי שבאופציות (אופציות קול) – כאשר נכס הבסיס עולה (מניית גוגל) אזי האופציה עולה לרוב בשיעור גבוה יותר. עם זאת, צריך לזכור – זו חרב פיפיות, כאשר נכס הבסיס יורד, האופציה יורדת משמעותית יותר.

קיימת גם אופציה מעין "הפוכה", אופציה שמקנה זכות למכור את המניה (או כל נכס בסיס אחר). האופציה הזו נקראת PUT ובה המשקיע מרוויח כאשר המניה יורדת.

לדוגמה – נניח שקיימת אופציה PUT  על גוגל (Googl) במחיר מימוש של 500, כשמחיר המניה 570 והפקיעה עד 19 ביוני 2015. האופציה הזו נסחרת ב-10  דולר והמשמעות שלה – המשקיע שילם 10 דולר כדי לקבל את הזכות למכור את המניה ב-500 דולר עד 19 ביוני 2015.  אם המניה תרד ל-420 דולר  במועד פקיעת האופציה, אזי ערך האופציה יעלה ל-80 דולר, עלייה של פי 8!  הרבה יותר מהשינוי במניה.  באופציית ה-PUT  , הרווח נוצר במצב שבו המניה יורדת, להבדיל מהאופציה הרגילה בה הרווח גדל יחד עם העלייה במחיר המניה.

למדריך חוזה הפרשים / CFD