פרישה    

איך לפתור שגיאות בטופס פרישה מהעבודה

מעודכן ל-02/2019

בלי טופס 161 ממולא נכון וחתום לא תוכלו לקבל את כספי הפיצויים שלכם. למי פונים בכל בעיה?

טופס 161 או בשם הטקסטואלי הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד. זה  הטופס המעיד על ניתוק יחסי עובד מעביד ומפרט את הזכויות והמסים לגבי כספי הפיצויים.

טופס 161 הוא הטופס עבור המעסיק ומס הכנסה לקבוע את גובה המס על כספי הפיצויים. טופס 161 מלא מיועד עבור העובד למשוך את כספי הפיצויים בבוא הזמן  מקרן הפנסיה, קופת הגמל או ביטוח המנהלים.

 הטופס הזה כולל למעשה את המקורות הכספים שמגיעים לכם ממקום העבודה ובהתאמה את סטטוס המס שלהם, לרבות פטור ממס במקרים מסוימים, ולכן מילוי נכון של הטופס חשוב כדי שלא יהיה מצב שתשלמו מס יתר.  המעביד מפרט בטופס את זכויותיו של העובד בגין כספי פיצויים,  הוותק, השכר ומכאן כמה פיצויים מגיעים לעובד. את הטופס המקורי צריך להעביר  לפקיד השומה בצירוף 3 תלושי שכר אחרונים של העובד (ככה מס הכנסה מוודא את השכר המייצג של העובד לצורך קבלת פיצויים), העתק של הטופס נמסר לעובד  ולקופות השונות על מנת לשחרר כספי פיצויים שנצברו בהן.

במקביל, יש למלא את טופס 161 א' שהוא הודעת העובד על סיום עבודה ואותו ממלא העובד, וגם הוא קריטי על מנת לקבל את כספי הפיצויים הפטורים ממס. לעיתים מתגלות תקלות בטופס בגלל טעות שעשה המעסיק. אלו יכולות לעכב את כספי הפיצויים המגיעים על פי חוק

אחת הבעיות היא שחסר תאריך במילוי הטופס. או שהתאריך שגוי. כדי לפתוור את הבעיה יש לגשת למעסיק ולבקש ממנו לתקן ולחתום על התיקון. תקלה האחרת היא  העברת רק עמוד אחד מתוך שניים. במקרה כזה אין ברירה אלא למלא את שני העמודים מחדש.

עוד תקלה נפוצה היא מילוי שגוי של תיק הניכויים של קרן הפנסיה. במקרה כזה אי אפשר למשוך את כספי הפיצויים, לכן צריך עוד בטרם הגשת הטפסים לברר עם הקרן אם המספר נכון. אם הטופס שגוי, המעסיק יצטרך לתקן ולחתום ליד התיוון. בעיה נוספת היא שחלפו יותר מ-90 יום מאז מילוי הטופס ואז תחויב במס המקסימלי על משיכת הפיצויים. במקרה כזה צריך לפנות לפקיד שומה עם טופס 161 ואישור על גובה יתרות הפיצויים.

לעיתים המעסיק שוכח לציין את הסכום הצבור או לא את הסכום המלא. עדיף מראש לבדוק שהסכום אכן נכון. אם המעסיק שגה פנו אליו עם יתרת הפיצויים מקרן הפנסיה שיתקן ויחתום, או לחלופין פנו לפקיד השומה.

אם יש לך  חיסכון בשני אפיקים, למשל קרן פנסיה וקופת גמל, המעסיק לא יכול לחשב את המס על הפיצויים בכללם, לכן צריך לפנות לפקיד שומה עם טופס 161 ועם אישור יתרת הפיצויים כדי שיוכל לחשב את המס הנכון.

אחת  הבעיות המעצבנות בפשטותה וחוזרת בטפסים רבים היא שפשוט שכחו לחתום על הטופס. זה קורה גם למעסיק. גם כאן כדאי לבדוק שמעבירים את הטופס לבדוק שאכן חתם, ואם לא פשוט מבקשים ממנו שיחתום.

עוד בעיה היא חישוב שגוי או חלקי של חישוב ניכויי המס. בפניך שתי אפשרויות. אחת, לפנות לפקיד השומה שיערוך את החישוב בעצמו או לחזור למעסיק כדי שיתקן ויחתום על התיקון.

חשוב לציין שאם המעסיק מתעכב מכל סיבה בהגשת הטופס, גם הפיצויים שלכם מתעכבים. אסור לוותר וחייבים להתעקש בפני המעסיק שאתם חייבם את הטופס. אם זה לא עובד איימו בהליך משפטי.

עוד דברים שחשוב לשים לב אליהם:  ללא מילוי טופס 161א', הודעת העובד על פרישה מהעבודה, העובד לא יקבל את הפיצויים

אי אפשר לשלוח לפקיד השומה טופס מתוקן אלא צריך למלא אותו מחדש ולציין  שמדובר בטופס מתוק

אם יש מלבד המעסיק גורמי הכנסה נוספים יש לפנות לפקיד השומה לתיאום מס

פורשים ממקום העבודה? חשוב (מאוד) שתכירו את טופס 161 ו-161 א;