מדריכי צרכנות    

איך נקבע תעריף המים ולמה יקר

מי קובע את תעריף המים? רשות המים, שאינה כפופה לגוף ממשלתי. מתי? פעמיים בשנה, בינואר וביולי. מחיר המים הוא עד 7 קוב 7 שקלים לקוב, ומעל זה 13 שקלים לקוב.

ממה מורכב התעריף? 20% הולך לחברת המים מקורות, 13% עלויות התפלה ,33% רכיבי הון ותפעול של מים וביב, 21% טיפול בשפכים, פחת הפרשים וסבסודים 12%.

מה הבעיה? שקשה להבין לאן בדיוק הולך הכסף, מה ההבדל הגדול בין טיפול בשפכים לתפעול מים וביוב למשל? עוד בעיה מהותית היא איזה סעיף מופנה לתאגידים, שכבר זכו לביקורת מהמבקר ואף היו תביעות נגד חלק מהם. כבר עבר חוק סגירת התאגידים,  בתמיכת העבודה והליכוד בממשלה האחרונה וביקש לחתוך את מספר הגופים מ-57 לעד 30, אלא שזה התמסמס עם הבחירות החוזרת. כך שלמעשה המידע אינו שקוף מספיק ואם המידע אינו שקוף, איך נדע מאיפה אפשר לקצץ?

ברשות המים עם זאת טוענים כי העלויות המוכרות לתאגידי המים והביוב לצורך אספקת השירותים, אשר על בסיסן נקבעים תעריפי המים איסוף הביוב והטיפול בו, מורכבות בעיקר מעלויות הון (מערכות לחלוקת מים ואיסוף ביוב), עלויות תפעול ואחזקה, עלויות טיפול בשפכים, וכן פחת מים ופחת גבייה נורמטיביים. עלויות אלו מסתכמות, בממוצע משוקלל, ב- 5.6 שקלים למ"ק, לערך. תעריף זה כולל את סך עלויות של חב' מקורות  עם עלויות התאגידים, ואשר משמש את צורכי ההשקעות והתפעול במשק המים והביוב. ההשקעות בשפכים, למשל ההשקעות הכבדות שמבצע האיגודן – איגוד ערים לביוב הגדול בארץ המטפל בשפכי גוש דן, הן בהולכת השפכים (לאחר איסופם מהמערכות העירוניות של תאגידים ורשויות מקומיות) והן בטיפולם, יוצרות רכיב עלות נוסף.

.עוד בעיה היא החשמל שמייקר גם את המים. ארבעה מתקני התפלה,  אשקלון, פלמחים, חדרה ושורק – הם צורכי חשמל אדירים. כך בארבע השנים האחרונות עלו מחירי המים ב-10%. ואם אתם חושבים לסגור את הברזים, בהתאם לכללי תאגידי מים וביוב,, תש"ע-2009, כל צרכן חייב בתשלום אגרת מינימום, גם אם לא צריך מים כלל או הצריכה שלו קטנה מ- 3 מטר מעוקב לחודשיים.

הסוד להוזלת תעריף המים: נדל";ן של מקורות