חדשות    

בנק ישראל מאשר: מחיר למשתכן לא עמדה ביעדים, חצי מהמכרזים נכשלו

הסיבה היא דגש על בנייה בפריפריה בלי התייחסות לשאר ההיבטים כמו תעסוקה ותחבורה, כמו כן גם התחדשות עירונית לא עמדה ביעדים לפי הבנק

מחיר למשתכן, זה ידוע, לא עמדה ביעדי שיווק הקרקעות, בהסכמי הגג ובקצב ההתחדשות העירונית. אבל עכשיו זה רשמי: כך לפי דוח בנק ישראל, המזכיר גם את הירידה בהיקפי התחלות הבנייה ובהנפקת היתרי הבנייה. בכל הגורמים הללו אותה בעיה: התעלמות מהשוני החריף בין היקפי הביקושים האזוריים והיישוביים והצורך לייצר אטרקטיביות למקומות שהציבור אינו מתעניין בהם, במיוחד בפריפריה.

 

את התוצאה אנחנו רואים: חוסר התאמה בין הקרקעות שמוצעות למכרזי מחיר למשתכן בפריפריה והדירות שמוקמות שם, לבין הביקושים לדיור באותם מקומות. זה גרם לכך, כי במרכז הארץ שיעור הדירות שנותרו ללא זוכים עמד בשנה שעברה על 1.5% וב-2017 על 6.8%, בפריפריה הוא הגיע ב-2016 ל-22.7% וב-2017 41.9%. לכן כמעט חצי מהקרקעות ששווקו ב-2018 על ידי רמ"י – נותרו ללא היענות מצד קבלנים – רובן בפריפריה.

כך היצע הקרקעות והדירות בערי הפריפריה מיצה את עצמו מהר, וגם הסכמי הגג, שרובם נחתם עם ערים בפריפריה, לא הצליחו לעמוד בקצב הממשלתי המיועד: בעוד שבהסכמי הגג שנחתמו בשנים האחרונות עם רשויות מקומיות סוכם על 353 אלף יחידות דיור,  כ-163 אלף מהן היו אמורות להיות משווקות עד לסוף השנה שעברה, רק 42% מהן שווקו בפועל, ובבנק ישראל כותבים "מכיוון שרוב ההסכמים נערכו עם יישובי הפריפריה, יישומם יושפע ממאמצי הממשלה להגביר את האטרקטיביות של המגורים בפריפריה".

התחלות הבנייה והיתרי הבנייה, לעומת זאת,  במגמת ירידה, במיוחד באזורי הפריפריה, שבהדרגה יורדים ממפת הבנייה לשנים הקרובות.

בהתחדשות עירונית  תמ"א 38 בכל המחוזות רשמו בשנים האחרונות עלייה, ואולם על-פי חישובי הבנק, הן הגיעו ל-88% מהיעד.  אולם לפי הוותמ"ל ומשרד השיכון, נתונים אלו לא מעודכנים

"לעומת זאת ,התוספת למלאי התכנוני ב-2017 עומדת רק על 30% מהיעד שנקבע ולדבר השלכות על היכולת לעמוד ביעדי הביצוע בעתיד", נכתב בדוח הבנק. במחוז ירושלים, התוספת למלאי התכנוני הגיעה ל-75% מהיעד, במחוז הדרום היא הגיעה ל-65% מהיעד, בתל אביב על כ-37% ובמרכז על כ-25%. במחוזות חיפה והצפון לא אושר אף פרויקט להתחדשות עירונית ב-2017-2016.

בבנק ישראל  הסבירו את היעדרות הצפון ממחיר למשתכן: "באזורים אלה יש תחלופה מסוימת בין מיזמי ההתחדשות העירונית ל'מחיר למשתכן'". וזאת צריך לדעת – ככל שבמקום מסוים עם ביקושים מוגבלים מוקמים יותר פרויקטים חדשים – ההיתכנות לפרויקטים של מחיר למשתכן יורדים.

בבנק ישראל מממליצים על השקעות נרחבות בתשתיות, במיוחד במערכת להסעה המונית. ובעיקר שינוי חשיבה.

כחלון דוחה את הביקורת:  הפתרון הוא לא רק מחיר למשתכן

מהי התחדשות עירונית