מובייל וגאדג'טים    

"גלישה בסתר" – למה זה טוב והאם היא באמת יכולה לחסוך לכם כסף?

מעודכן ל-10/2019

בימים שבהם כל אחד יכול להשיג בקלות דרך הרשת מידע אישי עליכם, ביקשנו לברר: מהו מצב אינקוגניטו, האם הוא מספיק כדי להגן על הפרטיות שלכם ואילו פתרונות נוספים תוכלו לנקוט? כל מה שצריך לדעת בשביל להישאר מתחת לרדאר

גולשים רבים אינם מודעים לעובדה שדפדפני האינטרנט שבהם הם משתמשים אוספים ושומרים לא מעט נתונים בזמן הגלישה שלהם באינטרנט. בין הנתונים שנשמרים תוכלו למצוא את היסטורית הגלישה שלכם, תמונות וסרטוני וידאו שהופיעו באתרים שאליהם נכנסתם ועכשיו יושבים במחשב שלכם, אפילו אם כלל לא ראיתם אותם בפועל (ואפילו אם הם אינם קשורים לנושא האתר שבו ביקרתם – לדוגמה תמונות מאתרים "למבוגרים" שהופיעו כבאנר פרסומי באתר שכלל לא עוסק בכך).

המידע הזה נאגר ב"מטמון" של המחשב במטרה לטעון אותו מהר יותר בפעם הבאה שתבקרו באותו אתר. היום כל הדפדפנים מציעים אופציה של "גלישה פרטית" או "גלישה בסתר", וגלישה במצב הזה אומרת לדפדפן לא לשמור את אותם נתונים, או למעשה למחוק אותם ו"להשמיד את כל הראיות" ברגע שתסגרו את החלון.

הפעלת מצב גלישה בפרטיות

אם אינכם רוצים שדפדפן Google Chrome ישמור את הפעילות שלכם, כך ניתן לגלוש באינטרנט במצב גלישה בסתר.

מחשב Android iPhone ו-iPad

פותחים את Chrome במחשב.

בפינה השמאלית העליונה, לוחצים על סמל האפשרויות הנוספות עוד ואז חלון 'גלישה בסתר' חדש.

מופיע חלון חדש. סמל הגלישה בסתר גלישה בסתר צריך להופיע בפינה העליונה.

אפשר להשתמש גם במקשי קיצור לפתיחת חלון גלישה בסתר:

ב-Windows‏, Linux או Chrome OS – מקישים על Ctrl + Shift + n.

ב-Mac – מקישים על ‎⌘ + Shift + n.

ב-Chrome אפשר לעבור בין חלון במצב גלישה בסתר לחלון במצב גלישה רגיל. הגלישה הפרטית מתבצעת רק כשמשתמשים בחלון הגלישה בסתר.

יציאה ממצב גלישה פרטית

מצב הגלישה בסתר פועל בחלון נפרד, ולא בחלונות Chrome הרגילים.

אם יש חלון פעיל של גלישה בסתר ופותחים חלון נוסף, הגלישה הפרטית תימשך בחלון החדש. כדי לצאת ממצב גלישה בסתר, יש לסגור את כל חלונות הגלישה בסתר.

אם מופיע מספר ליד סמל הגלישה בסתר בפינה השמאלית העליונה, יש יותר מחלון אחד פתוח של גלישה בסתר.

במחשב, נכנסים לחלון הגלישה בסתר.

סוגרים את החלון באופן הבא:

ב-Windows או Chrome OS: בפינה השמאלית העליונה לוחצים על סמל הסגירה סגירה.

ב-Mac: בפינה הימנית העליונה לוחצים על סמל הסגיר

מצב הגלישה בסתר (Incognito) טוב בתור שכבת הגנה נוספת כאשר אתם גולשים ברשת, אך אינו מבטיח הגנה הרמטית על הפרטיות שלכם. שימוש בגלישה בסתר כאשר אתם משלמים בכרטיס אשראי ברשת או כשאתם מבקרים באתר הבנק שלכם, מבטיח לכם שהנתונים שהזנתם לא נשמרו בדפדפן או במקום כלשהו על המחשב שלכם ללא ידיעתכם.

מצב אינקוגניטו – מה הוא בעצם מסתיר?

אם אתם נוהגים להשתמש בחלונית גלישה בסתר בדפדפן כרום, כנראה שיש משהו שאתם רוצים להסתיר, אבל חשוב שתדעו מה החלונית הזו באמת מסתירה ומה לא.

בגלישה במצב זה הדפדפן אינו שומר את היסטוריית הגלישה שלכם, וברגע סגירת חלון הדפדפן נמחקים כל ה"עוגיות" שאותן מנסים האתרים לשתול במחשב שלכם; זו הסיבה שהמשתמש הבא אחריכם לא יצליח לגלות בקלות היכן בדיוק גלשתם, מה חיפשתם בגוגל או מה רכשתם לאחרונה.

עם זאת, חשוב להבהיר כי מצב אינקוגניטו איננו מסתיר את הפעילות שלכם משני גורמים אחרים: ספק האינטרנט והאתר שבו אתם גולשים. ספק האינטרנט שומר לעצמו רישום של פעולותיכם, ועשוי לספק גישה אליו לרשויות אם אלו ידרשו זאת.

האתרים עצמם לא יכולים אומנם לזהות אתכם, אם לא תיכנסו אליהם תוך שימוש בפרטי החשבון שלכם, אך עדיין אינכם "שקופים" לחלוטין בעיני השרת שאליו התחברתם כדי להשיג מידע. גם שם פעולותיכם יישמרו, יחד עם כתובת ה-IP הייחודית שלכם.

גורם נוסף שעלול לעקוב אחר פעילותכם, אותו החלון הנסתר לא ממש חוסם, הוא המעסיק שלכם; אם אתם גולשים מהמשרד ובמחשב מותקנות תוכנות שמטרתן לוודא שאינכם מבזבזים זמן לריק.

אזהרה אחרונה היא לגבי תוספים שונים, שאולי מותקנים בדפדפן שלכם (Extensions); גוגל מנסה לוודא שאלו לא יוכלו לעקוב אחריכם בזמן שאתם גולשים במצב אינקוגניטו, אך קחו בחשבון כי ייתכן שיהיו כמה שיחמקו מבדיקות האבטחה של החברה. אם אתם באמת חרדים לפרטיותכם, עדיף שלא תתקינו תוספים שאינכם סומכים עליהם באופן מלא.

איך תחסכו בהוצאות הטיסה באמצעות גלישה בפרטיות?

קרה לכם שביצעתם כמה חיפושים לרכישת כרטיסי טיסה באינטרנט ובכל פעם המחיר של הכרטיסים רק עלה ועלה? קרה לכם שפתאום הופיעו לכם פרסומות המציעות לכם חופשה דווקא ביעד שבא לכם עכשיו?

מכירים את זה שאתם נכנסים לאתר הזמנת טיסות ברשת, רוצים להזמין טיסת לואו-קוסט שמצאתם במחיר של 100 אירו. אחרי שעתיים אתם מוצאים את אותה טיסה ב-130 אירו, ואחרי שעתיים המחיר קופץ ל-170 אירו? איך זה קורה?

ברשת האינטרנט החכמה והמתוחכמת של ימינו מתבצע סוג של מעקב על כל צעד וצעד שלכם. חלק מהחברות משחקות איתנו ב-'Cookies'. הן שותלות אצלנו במחשב את הנתונים לפיהם יודעים לאן אנחנו רוצים לטוס, ואז כשרואים שהחיפוש שלנו חוזר על עצמו הרבה פעמים, מציגים לנו פרסומות הקשורות ליעד שחיפשנו וגם מחיר כרטיסי הטיסה עולה בכל חיפוש שלכם.

המטרה שלהם היא בסך הכול לזרז את הקנייה שלנו כדי שנקנה את הכרטיס מהר יותר ולא נחשוב.

התופעה אולי נראית מוזרה, אבל מצד שני כשאנחנו מסתכלים על כל המידע הרב שנאסף עלינו דרך הרשתות החברתיות והחיפושים שאנחנו עושים בגוגל, זה לא ממש צריך להפתיע אותנו. אנחנו יודעים שכל המידע שאנחנו מחפשים משמש כאמצעי ליצירת לחץ כדי שנרכוש את המוצר. לכן גלישה בסתר אמורה להיות הצעד הראשון בתכנון הטיול שלכם ובהזמנת כרטיסים.

גלישה בסתר מונעת את שמירת קבצי הCookie- וכתוצאה מכך היא מאפשרת לנו לעקוף את המוקש הזה. בגלל שהמחשב שלכם לא ישמור "קוקיז", האתר שבו ביקרתם לא יוכל לראות אילו תאריכים בדקתם. כלומר אתרי חברת התעופה והמלון לא יכולים להעלות את המחירים בהתאם.

בעיות הפרטיות במצב "גלישה בסתר" וכיצד נתמודד איתן

כאמור, למרות שכניסה למצב "גלישה בסתר" נהדרת כשמדובר בחיפושים פשוטים, היא אינה כה בטוחה כמו שהיינו רוצים לחשוב. מצב "גלישה בסתר" מונע מדפדפן הרשת לאחסן את נתוני הגלישה שלכם. אבל הוא אינו מונע סוגים אחרים של פיקוח מקוון.

אפילו כשאתם במצב "גלישה בסתר", גורמים מצד-שלישי יכולים לעקוב אחר הגלישה המקוונת שלכם באמצעות כתובת ה-IP. ספק האינטרנט שלכם יכול לתעד את האתרים בהם אתם מבקרים, כמו גם את ההורדות שלכם. למרבה הצער, ספקי אינטרנט משתפים את המידע הזה עם חברות, שיוכלו לשלוח אליכם פרסומות מתאימות למוצרים ושירותים שונים.

אבל לא רק ספקי אינטרנט מתעדים את המידע שלכם. גופים ממשלתיים יכולים לעקוב בצורה אקטיבית אחר הפעילות המקוונת שלכם. הם יכולים גם לחייב בצורה חוקית את ספק האינטרנט שלכם לתת להם את המידע שהם רוצים.

ואם לא די בכך, אתם עדיין בסיכון עצום מפני האקרים. מצב "גלישה בסתר" לא יעצור אדם שמנסה לפרוץ אל המכשיר שלכם. הוא יכול לגנוב את המידע האישי שלכם מה-WiFi הציבורי, לדוגמה את פרטי חשבון הבנק שלכם וסיסמאות הכניסה לאתרים שלכם.

שורה תחתונה: יעיל אבל לא מספיק

מצב "גלישה בסתר" הוא דרך נהדרת לעצור אנשים מלראות את פעילות הגלישה שלכם. הוא גם טוב לאלו שחולקים את המכשיר שלהם עם אחרים. אבל הוא לא ימנע מספק האינטרנט שלכם, גופים ממשלתיים או האקרים קבלת גישה אל המידע שהם רוצים.

למזלכם, קיימות עוד כמה דרכים לחמוק מעיניים חטטניות בעת הגלישה ברשת.

דרכים נוספות שיסייעו לכם לגלוש מתחת לרדאר

  1. הגדירו סיסמה לנעילת הסמארטפון:

הסמארטפון שלנו הוא למעשה מחשב קטן והוא עלול להיות פתח להרבה מאוד מהמידע הרגיש שלנו – החל מרשימת אנשי הקשר שלנו, דרך הודעות טקסט והתכתבויות וואטסאפ ועד הפייסבוק ותיבת המייל שלנו, הנמצאים בסכנה אם המכשיר שלנו נופל לידיים הלא נכונות, במיוחד לאור העובדה שכל אותם שירותים בדרך כלל נמצאים כבר במצב "מחובר" וזמינים מיידית עבור מי שמצליח לשים ידו על הסמארטפון שלכם.

בעוד אבטחת הטלפונים החכמים הוא נושא בפני עצמו, נעילת המכשיר באמצעות סיסמה או טביעת אצבע אולי לא תגן עליכם מהאקרים בעלי אמצעים מיוחדים, אבל היא לפחות תהפוך את המשימה שלהם למעט יותר מורכבת.

  1. השתמשו בהתראת גוגל על השם שלכם

שירות ההתראות של גוגל הוא שירות חינמי המאפשר לכם להגדיר מילות חיפוש עליהן אתם מעוניינים לקבל התראה לתיבת האימייל שלכם, אם הן התפרסמו במקום כלשהו ברשת ומופיעות בגוגל. כך, אם מישהו עושה שימוש בשם שלכם או כותב עליכם משהו ברשת, אתם תוכלו לדעת על זה ולטפל בזה מבעוד מועד.

אופן ההגדרה הוא פשוט מאוד – כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לעמוד הגדרת ההתראות של גוגל. בשורת החיפוש הקלידו את השם שלכם או וריאציות שלו, או כל ביטוי אחד שאתם מעוניינים לבדוק (למשל שם העסק), והקפידו להשתמש במירכאות על מנת לקבל תוצאות מדויקות. לאחר מכן תוכלו להגדיר את תדירות ההתראות ומספר הגדרות נוספות.

  1. סיימתם לגלוש? התנתקו

כשאתם משתמשים בפייסבוק, טוויטר, ג'ימייל או כל שירות מקוון אחר אתם למעשה נשארים "מחוברים" עד שאתם מבצעים התנתקות אקטיבית בפועל, עצם העובדה שסגרתם את הדפדפן אינה מספיקה. הדבר חמור במיוחד במחשבים משותפים (בספריה למשל), אם מישהו אחר יגלוש מאותו המחשב הוא יוכל להיכנס לחשבון שלכם, לראות פרטים אישיים אודותיכם ואפילו לפרסם בשמכם סטטוסים או לשלוח בשמכם מיילים – זאת סכנה משמעותית שעלולה ליצור לכם צרות גדולות, ולא בהכרח להסתכם בסתם "פיגוע פייסבוק" לצורך שעשוע. הרגילו את עצמכם להתנתק מהשירות המקוון כשסיימתם לגלוש בו, במיוחד בעבודה, במחשב ציבורי או אם אתם גרים עם שותפים.

  1. מי רואה מה בפייסבוק? בדקו את הגדרות הפרטיות שלכם ברשתות החברתיות

בקרו מדי פעם בעמודי הגדרות הפרטיות של הרשתות החברתיות. אפילו אם כבר עשיתם את זה בעבר, זה לא מבטיח שהגדרות הפרטיות שלכם מוגדרות כך שהן מספקות לכם מקסימום פרטיות היום. הגדרות הפרטיות באתרים כגון פייסבוק נוטות להשתנות מפעם לפעם, ולאו דווקא לטובת הגולש.

ודאו שהכל מוגדר כפי שאתם מעוניינים – בדקו  יכול לראות פוסטים שלכם, מי יכול לראות תיוגים, האם ניתן למצוא אתכם בפייסבוק לפי מספר הטלפון, ועוד.

  1. הירשמו לאימות דו-שלבי של גוגל

אם אתם שייכים לאחוז הכמעט מוחלט של גולשים שמשתמשים בג'ימייל, שירות דואר של גוגל, אתם יכולים להירשם לשירות האימות הדו-שלבי שיוסיף שכבת הגנה משמעותית לתיבת הדואר שלכם. לאחר שתירשמו לשירות אתם תתבקשו להקליד, בנוסף לסיסמה הרגילה שלכם, גם קוד אימות חד פעמי שיישלח לטלפון הנייד שלכם בכל פעם שתנסו להיכנס לחשבון הגוגל שלכם. היתרון הגדול הוא שאפילו אם מישהו הצליח להשיג את הסיסמה שלכם – הוא עדיין לא יהיה מסוגל להתחבר לחשבונכם ללא קוד האימות.

  1. הקפידו להחליף סיסמאות מדי פעם

הסיסמאות הטובות ביותר והקשות ביותר לפיצוח הן כאלה המכילות שילוב רנדומלי של אותיות קטנות וגדולות (באנגלית), ספרות וצורות כגון כוכבית, סולמית וכו'. לעולם אל תשמשו בסיסמאות בנאליות כמו 1111 או 12345, הן יפרצו תוך שניות והן טובות בדיוק כמו שום סיסמה בכלל.

שימו לב, גם הסיסמה המורכבת ביותר ניתנת לפיצוח. כך, אם הסיסמה המורכבת שלכם הגיעה בצורה כלשהי לידיו של האקר מיומן, ייתכן שייקחו לו חודשים לפצח אותה. אך אם תחליפו את הסיסמה היא כבר לא תהיה תקפה והחשבון שלכם יישאר מוגן.

  1. מחקו עוגיות, קבצי היסטוריה ומטמון

כפי שהזכרנו קודם לכן, הדפדפנים שלנו באופן קבוע אוספים נתונים אודות הרגלי הגלישה שלנו והאתרים בהם אנחנו מבקרים באינטרנט. אם אתם מעוניינים להבטיח את שמירת הפרטיות שלכם, מומלץ לנקות את הקבצים האלו לפחות פעם בחודש. כך, אם יפרצו לכם למחשב לא יוכלו להוציא את הפרטים האלה החוצה. בדפדפן chrome, ניתן למחוק קבצים אלו באמצעות לחיצה על צירוף המקשים CTRL+SHIFT+DEL

פרסום באינטרנט עובד – מדריך למתחילים

לקנות באינטרנט ולשמור על הפרטיות

איך להיזהר מפישינג