חדשות    

הסוף לתורים בדואר: הביטוח הלאומי ישיק כרטיס אלקטרוני לקצבאות

המוסד לביטוח לאומי

בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת עדכן מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר שהביטוח הלאומי "מעוניין להשיק בעתיד פלטפורמה של ארנק אלקטרוני בכרטיס שבו זכאים יקבלו כל חודש את הקצבה החודשית".

בצל משבר הקורונה והצורך של הציבור לשימוש דיגיטלי בשירותים הציבוריים דוגמת רשות המיסים והמוסד לביטוח לאומי, התכנסה היום (שלישי) ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ עינב קאבלה, לדון בנושא ובפרט לאור החלטת הממשלה על האצת השירותים הדיגיטליים לאזרח. בדיון הוועדה הן ראש רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל משרד האוצר ערן יעקב והן מנכ"ל הביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, הסכימו כי יש לפעול להמשך שיפור השירותים הדיגיטליים לאזרח, ובשיתוף פעולה עם רשות התקשוב הממשלתי בראשות שחר ברכה שהשתתף אף הוא בדיון, לממש בהקדם מערכת הזדהות אחודה, על מנת להקל ולמנוע סרבול של הזדהויות שונות שנדרשים להם האזרחים בבואם לקבל שירותים דיגיטליים מהמדינה.

כמו כן, ישופרו עוד העברות הנתונים בין המשרדים באופן שיחסוך לאזרח להעביר ולעדכן פרטים ומסמכים בכל אתר מחדש. יו"ר הוועדה, ח"כ עינב קאבלה: "אזרח שנכנס לקבל שירות באמצעי דיגיטלי רואה נגד עיניו את המדינה, הוא לא בהכרח יודע וגם לא נדרש לדעת לעשות אבחנה בין משרד ממשלתי כזה או אחר, בין גוף סטטוטורי לגוף ממשלתי וכיו"ב. אזרחים נדרשים לזכור מס' הזדהויות שונות כדי לקבל שירותים מהמדינה, ובהחלט עלולים ללכת לאיבוד בסבך הבירוקרטי, גם כשזה ברשת משום שכל מערכת דורשת הזדהות נפרדת, ולא מסונכרנת דיה. כמו כן באירועי החיים השונים שהאזרח מצוי בהם, קיימת חשיבות להעברת מידע בין הגורמים השונים, מבלי שהאזרח יהיה "מטורטר" בכל אתר וכל אירוע כדי להגיש את אותו מסמך ולספק את אותם נתונים שממילא קיימים במערכות הממשלתיות.

ניכר בדיון ומהפעילות שהוצגה בפנינו, שכל הגורמים פועלים לשירות מיטבי ויעיל עבור האזרחים, ובאמת רואים את האזרח במרכז. הגישה היא חיובית וקואופרטיבית ויש לברך על כך. מתוך הדברים שנאמרו אני חושבת שניתן לסמן כבשורה מהדיון הזה, את העובדה שנושא ההזדהות האחידה ושיפור העברת המידע בין המשרדי ממשלה הם בכיוון של התקדמות משמעותית למימוש ויישום. ובכך האזרחים יקבלו שירות יעיל יותר ומסורבל פחות.. כמובן שלצד זה יש לתת דגש כל העת על שמירה על אבטחת מידע ופרטיות האזרח".

 מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל משרד האוצר, ערן יעקב: "עדכון הפרטים והמידע באתר רשות המיסים נועד שלא נבלבל את האזרח ושהוא יוכל לקבל את כל השירות בצורה המיטבית. אין לי ספק שבעתיד הקרוב ובשיח הנכון שנבצע נוכל להגיע לשיפור השירות הדיגיטלי לאור החלטה 260, ולהזדהות אחידה. גם לי זה מפריע וקשה שאנשים שרוצים דברים כדוגמת מענקי קורונה ולא מבינים שהמהלך הוא דרך התחברות חדשה – בסוף הם מתקשרים ויש לי עומס. אנחנו מעוניינים שהכל יהיה נגיש באופן שכולם יקבלו שירות. אנחנו מחויבים לשרת כל אזרח מכל מקום שהוא, שיידע ויבין זאת גם אם האוריינות הדיגיטלית שלו נמוכה. כל הדברים האלו נכונים גם לגבי האזור העסקי המיועד לחברות וגופים גדולים – השיפור יבוא בקרוב. לוקח לתשומת לב את הערתו של ח"כ קוז'ינוב בדיון לעניין המענה לשפה הרוסית.

אנחנו עסוקים מאוד מאוד בכל תהליך הקורונה ותשלום המענקים וזה לוקח מאתנו המון זמן. אנחנו מעמידים את כל המשאבים לצורך כך שלכולם יגיעו התשלומים בזמן ובצורה מיטבית. אין ספק שזה קצת השפיע לעסוק בתוכניות פיתוח דוגמת זו, אבל אני מאמין שבעתיד הקרוב גם זה יסודר.

ישראל דיגיטלית נותנת לנו גב, שזה חשוב, הצרכים שלנו באזור האישי שונים מאשר אלו של gov.il. אנחנו לא רוצים לבלבל את האזרח. גם אם זה ייקח קצת יותר זמן אין לי ספק שנוכל להגיע לשם. אין לי ספק שנצלח את התהליך הזה.

מנכ"ל הביטוח לאומי, מאיר שפיגלר: "הדברים צריכים להיות גלויים ושקופים. נקודת המוצא שלנו היא שפונים אלינו כי נמצאים במצוקה. מאות שינויים הוכנסו למערכות הביטוח לאומי בעקבות תקופת הקורונה ואני לא מתכוון ליפות את המציאות. אנחנו נעזרים בכל הכלים האנושיים והטכנולוגיים שעל הפרק. המידע הוא נכס של הציבור הרחב ולא שלנו. אם אנחנו יכולים לתת את המידע לגורם כלשהו במגבלות החוק כדי שישפר את השירות לאזרח – אנחנו נהיה הראשונים שנעשה זאת. ככה אנו נוהגים בארנונה – בעבר מי שרצה פטור או הנחה, היה בעבר צריך לאסוף מסמכים מכאן ומשם ולשוב לרשויות המקומיות. אבל כיום אנו נותנים גישה לכל רשות מקומית למאגר בשביל ההחלטה של ההנחה בארנונה וככה האזרחים מקבלים שבהתאם לנתוני הביטוח לאומי וכו' אתה זכאי להנחה.אנחנו מנגישים את המידע לכל גוף שיוכל עם זה לתת שירות טוב יותר לאזרח.

כיום, לאזרחים שאין חשבון בנק אנו מקצים את הקצבאות דרך הדואר. אנחנו רוצים להשיק בעתיד פלטפורמה של ארנק אלקטרוני בכרטיס שבו הם יקבלו כל חודש את הקצבה. אנחנו גם מוסיפים וידאו קונפרנס לעניין קצבת סיעוד וועדות רפואיות כדי לא להטריח את האזרחים להגיע לוועדה רפואית".

 מיכאלה כהן, יועצת למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי: "בקשר להחלטת הממשלה, יש שיתוף פעולה וממשקים עם משרדים נוספים לצמצום הבירוקרטיה. הביטוח הלאומי הם חלק בלתי נפרד מרוב הצוותים שהוקמו. התחלנו כבר בשנה שעברה לקדם כל מיני פרויקטים עם ישראל דיגיטלית כדי לצמצם בירוקרטיה. לאור הקורונה שינינו סדרי עדיפויות, וקידמנו את עניין האבטלה, וועדות רפואיות ועוד. המטרה היא לטרטר את האזרח כמה שפחות".