חדשות    

הפיילוט לפתיחת הקניונים יוצא לדרך

הממשלה יצאה אמש בפיילוט מצומצם במסגרתו יופעלו 15 קניונים ברחבי הארץ, עד ליום 06.12.2020. במהלך התקופה יתבצע פיקוח על מילוי הנחיות משרד הבריאות לשם מניעת התקהלות והדבקות. לאחר תקופת הפיילוט, בהתאם לתוצאותיו יוחלט מתי ובאיזה אופן יפעלו כלל הקניונים ברחבי הארץ.

על מנת לבחון בצורה אפקטיבית את השמירה על ההנחיות, יערך הפיילוט במספר מצומצם של 15 קניונים סך הכל, 6 מתוכם שייכים לשתי הקבוצות הגדולות ביותר בשוק בחלוקה שווה – קבוצת עזריאלי ומליסרון. אלו הקניונים שיפתחו בוודאות לפי המתווה- הקריון, הקניון הגדול בפתח תקווה, גראנד קניון באר שבע, עזריאלי חיפה, קניון איילון וקניון מלחה.

 על מנת לקבוע מי יהיו תשעת הקניונים הנוספים שישתתפו בפיילוט, יערכו 3 הגרלות בין הקניונים שאינם בבעלות שתי החברות. כל הגרלה תערך עבור פתיחת שלושה קניונים באזור מסוים לפי החלוקה הבאה: ירושלים ודרום, תל אביב ומרכז, צפון וחיפה, כך שיפתחו 3 קניונים בכל אזור, ו-9 קניונים בסך הכל.

הפיילוט, ביוזמת משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה, נועד לבחון את אפשרות פתיחת ענף המסחר המשמעותי – ענף הקניונים, אשר יאפשר לרווח את הפעילות המסחרית, במקום לרכז את הקניות בחניות הרחוב ומתחמי ביג, זאת לצד חזרתם לפעילות של אלפי חנויות ועשרות אלפי עובדות ועובדים, המועסקים באזורי מסחר אלו.

קניונים המעוניינים להשתתף בפיילוט, יצהירו כי הם מתחייבים לפעול על-פי הנחיות משרד הבריאות כפי שעוגנו בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש(הוראת שעה)( הגבלת פעילות והוראות נוספות), (תיקון מס' 14 ), התשפ"א- 2020. בשלב זה לא תותר הפעלתם של קניונים, מלבד הקניונים בפיילוט.

המעוניינים להשתתף בפיילוט יגישו מועמדותם בקישור הבא: https://survey.gov.il/he/malls-opening-pilot ,עד ליום 26.11.2020, בשעה 23:59. ההגרלה תיערך במשרד הכלכלה על-ידי נציגים ממשרד הכלכלה והתעשייה, וממשרד האוצר לאחר סיום ההרשמה ותוצאותיה יפורסמו באתר משרד הכלכלה מיד עם סיומה.

הכללים לפתיחת הקניונים:

  1. חובת מינוי סדרנים שתפקידם להעיר לאנשים וליידע אותם בנוגע להוראות התקנות, וכן לנהל רישום של הפרות לצרכי בקרה.
  2. חובה לנהל רישום ממוחשב בקניון, וככל שאפשר – גם במוזיאון ובשוק – של מספר השוהים במקום (ללא פרטים מזהים) לצרכי וויסות.
  3. חובה למנוע התקהלויות ובפרט בתורים בכניסה למקום ובסמוך לכניסה לחנויות.
  4. חובת ליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בהוראות התקנות.
  5. לעניין התפוסה המותרת בקניון – התפוסה המותרת תהיה ביחס של אדם ל- 7 מ"ר.
  6. התפוסה המותרת בחנויות שבתוך הקניון – לגבי חנויות שעד היום פעלו ("חנויות חיוניות") יפעלו עם אותו מספר שוהים, וחנויות שאינן חנויות חיוניות, יפעלו עם מספר דומה לאלו של "חנויות רחוב" – ביחס של אדם ל 7 מטרים רבועים, וסך הכל עד 10 אנשים.
  7. הקנס על הפרה של התפוסה המותרת על ידי המחזיק או המפעיל של הקניון תהיה 5,000 ₪ (במקום 2,500 ₪ כפי שחל על מקום ציבורי ועסקי אחר) – נוכח העובדה שמדובר בעסק גדול, שמחזור הרווחים שלו גדול.

מתווה השווקים:

  1. מינוי סדרנים בכניסה למקום לצורך וויסות השוהים.
  2. הסדרנים ייסבו את תשומת לב הציבור לחובת ההקפדה על ההנחיות, כולל עטית מסכה ושמירת מרחק.
  3. הסדרנים יערכו רישום של מספר ההפרות וסוג ההפרה לצורך בקרה.
  4. אם אין מחזיק או מפעיל, יראו את הרשות המקומית כמפעיל של השוק, והחובות יחולו עליה.
  5. התפוסה המותרת בשוק, אף היא ביחס של אדם לכל 7 מטרים רבועים.
  6. המפעיל של השוק יקבע ויפעיל מנגנון לוויסות כניסת האנשים לשוק, למעט עובדי השוק, כך שבכל עת לא ישהו בשוק אנשים במספר העולה על התפוסה המרבית המותרת, וזאת באמצעות הצבת סדרנים בכניסות לשוק, וככל האפשר יפעיל גם מנגנון ויסות דיגיטלי.
  7. המפעיל של השוק ינחה את עובדיו ואת בעלי הדוכנים בשוק והעובדים בהם בנוגע לתקנות.
  8. המפעיל של השוק יפעל לעמידת הדוכנים שבשטח השוק לפי התקנות, ויביא לידיעתם את ההנחיות. כמו כן, יוודא עמידתם בהוראות לעניין מניעת התקהלויות ושמירת מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם בתורים.
  9. המפעיל של השוק יודיע באמצעות מערכת הכריזה, אחת לחצי שעה לפחות, על החובה לשמור על מרחק ולהימנע מהתקהלויות.
  10.  מפעיל של השוק וכן מחזיק ומפעיל של דוכן בשוק, לא יאפשר אכילה בשטח השוק ובכלל זה טעימות, לרבות ישיבה לצורך אכילה של מבקרים בשטח השוק, לא יציב שולחנות וכיסאות לאכילה בשטח השוק, וימנע גישה לשולחנות אכילה המקובעים לרצפה, אם קיימים; המחזיק או המפעיל של השוק יתלה שלטים במקומות בולטים לעין לעניין איסור אכילה בשוק.
  11. המפעיל של השוק לא יאפשר קיום אירועים או מופעים בשטח השוק.
  12. המפעיל של השוק יפריד, ככל האפשר, בין הכניסות לשוק ליציאות מהשוק.
  13. המפעיל של השוק יציב בכניסות לשוק שלטים לעניין מספר השוהים המותר במקום.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ: "פתיחת הקניונים הינה צעד נוסף שמוביל משרד הכלכלה והתעשייה להחזרת המשק לפעילות מלאה כאשר פתיחתם, לצד השווקים הפתוחים, תחזיר עשרות אלפי עובדות ועובדים בחזרה למעגל העבודה ותביא לצמיחה מחודשת של המשק. יש לזכור עם זאת, כי הצלחת הפיילוט וחזרתם לפעילות של כלל הקניונים בישראל, מחייבת את בעלי הקניונים, בעלי העסקים והצרכנים, לשמור על הנחיות התו הסגול

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "אני מברך על החלטת הקיבנט ואישור הפיילוט לקניונים לקראת פתיחתם המלאה. מדובר בצעד חשוב נוסף בפתיחת המסחר לאחר שהובלתי את פתיחת חנויות הרחוב והעסקים הקטנים. אני מצפה מכל משתתפי הפיילוט לעמוד בהגבלות שנקבעו ולשמור על ההנחיות כדי שנוכל להמשיך להחזיר עובדים רבים למעגל העבודה ולשמור על בריאות הציבור ורמת תחלואה נמוכה"

 

עדכון 27.11.2020

בהגרלה שנערכה נבחרו להשתתף בפיילוט הקניונים 9 קניונים נוספים והם:

באזור ירושלים והדרום: ביג פאשן בית שמש, סנטר 1 ירושלים, קניון ערד; באזור תל אביב והמרכז: אם הדרך, שבעת הכוכבים, קניון שרונים; באזור הצפון וחיפה: לב המפרץ, ארנה נהריה, קניון מבנה נוף הגליל.

 

עדכון 30.11.2020

ועדת השרים לקורונה אישרה במשאל טלפוני לתקן את מתווה פיילוט הקניונים באופן הבא:

  1. בנוגע לתפוסה המרבית המותרת בשטח הקניון, התפוסה תשתנה מיחס של אדם ל – 7 מטרים רבועים, ליחס של אדם ל – 15 מטרים רבועים.
  2. בנוגע לשטח שבחנויות עצמן, ייקבע כי בנוסף לכלל החל בתקנות העיקריות (לפיו התפוסה תהיה לפי יחס של אדם ל – 7 מ"ר ועד 10 אנשים), בחנויות "גדולות", שגודלן עולה על 150 מ"ר, התפוסה המירבית תהיה ביחס של אדם ל – 15 מטרים רבועים (וללא קביעת 'תקרה מספרית' על מספר השוהים).

חישוב השטח לעניין התפוסה המותרת בקניון (בשטחים המשותפים) לא יכלול שטח של מקום ציבורי ועסקי שהפעלתו אסורה המצוי בתוך קניון (כגון, שטח של אולם קולנוע המצוי בקניון).

השלב הבא ביציאה מהסגר- מיום ראשון חנויות הרחוב ייפתחו

קבינט הקורונה אישר הקלות נוספות במערכת החינוך ובבתי עסק