fbpx
מדריכי השקעות

השקעה באומנות - השקעה סבירה בסביבת ריבית נמוכה

סלבדור מונדי - הציור היקר בעולם
מעודכן ל-06/2019

אומנות נתפסת לעיתים כמשהו הקשור לאנשים שלא רוצים להתעסק בכסף, לתדמית האומן העני והמיוסר. אבל יש כמה וכמה אמנים ששברו שיאי מכירות ואיתם גם המשקיעים. לא תמיד האומנים ירוויחו מהרכישה, כי חלקם מתים כבר מאות בשנים.

כך למשל הציור "סלבדור מונדי" של ליאונרדו דה וינצ'י הוא הציור היקר בעולם. העבודה נמכרה תמורת 450 מיליון דולר במכירה פומבית ב-2017. הרוכש נותר אלמוני, אך שנתיים לאחר מכן באתר Artnet.com   דווח כי נמצא על ספינת פאר של יורש העצר הסעודי בן סלמאן.  כמו כן שני בתי המכירות הפומביות הגדולות בתחום כריטסיס וסותביס  מכרו כל אחד יותר מב-3 מיליארד דולר ב-2019

איך נדע אם הרכישה שלנו תהיה סלבדור מונדי הבאה או לפחות קרוב לזה, מה מעלה את הערך של היצירה, מה כדאי לקנות, מה הנתונים, ממה צריך להיזהר ועוד?

 

 שוק האמנות לעומת מניות

לעומת מניות היקף הסחר באומנות הרבה יותר קטן ונאמד בעשרות מיליארדי דולרים  בהשוואה לעשרות ביליונים במניות בארצות הברית.  הגורמים לעלייה בשוק האומנות הם  שהעשירים מתעשרים ויש כמות כסף פנוי עצומה בידי עשירי העולם, גם נכנסו לתחום יותר רוכשיים מהמזרח ומארצות ערב,  ובהן שייחים ונסיכים. להבדיל משוק ההון ההשקעות באומנות אינן חשופות לריבית, כך שבסביבת ריבית נמוכה - כמו ברוב מדינות העולם כיום -אומנות הופכת להשקעה אלטרנטיבית. אך יש לזכור שהשימוש בהן גם נזיל פחות.

מה קובע ערך של יצירת אומנות

מעניין לציין כי שוק האומנות הוא שוק די כאוטי שלא עובד לפי ההיצע והביקוש. גם חל בו שינוי בשנים האחרונות. אם פעם נדירות הייתה הגורם העיקרי לעליית ערך של יצירה, כיום יש יותר ויותר השקעות של אומנים בני זמננו חיים ועובדים.

יותר מהיצירה עצמה  הרבה פעמים אנשים משלמים עבור השם של מי שהיה מוכר היצירה או מבעליה בעבר, על הסיפור מאחורי היצירה, לעיתים  זרם אומנות שהפך לטרנד . כמו כן אספנים ויזמים יכולים להקפיץ ערך של עבודת אומנות.

האם שוק האומנות הוא בועה

להבדיל מהשקעות במניה ספציפית, שוק האומנות אינו השקעה בדבר אחד ויחיד. השוק מתחלק לא רק לפי שם האומן, אלא גם לסוגי האומנות השוניפ: פיסול, עבודות על נייר, עבודות על בד. כך שקשה לדבר על בועה בשל הביזור הרחב

עם זאת, בעוד בשוק ההון חל איסור על הרצת מניות - ניפוח שווי באמצעים לא כשרים - בשוק האומנות אין רגולציה, כך למשל ספוקלנטים יוצרים ניפוח שווי לאומנים אנונימיים שערכם עולה בפתאומיות. מאלו צריך להיזהר, כי אם האמן אנונימי והמוכר אנונימי, סיכוי יותר מסביר שערך היצירה והאמן יתרסק כפי שעלה.

איך משברים כלכליים משפיעים על שוק האומנות

כשיש פחות כסף בשוק, גם שוק האמנות חוטף כמו הרבה שווקים אחרים. כך למשל במשבר העולמי של 2008  ספג שוק האומנות ירידות כמו ברוב השווקים, אבל עד 2010 חזר לאיזון ואף עבר את המחירים של לפני המשבר.

קרנות שמשקיעות באומנות

לצד משקיעים פרטיים המשקיעים בכמה יצירות ספורות לפי ראות עיניהם ולפעמים מתוך טעם אישי, יש גם קרנות שמשקיעות באומנות. רוב הקרנות שמשקיעות באומנות משקיעות בתיק  של כמה יצירות אומנות, אך להבדיל משוק המניות ומסוגי קרנות אחרות אלו אינן נסחרות ברמה יומית  אלא רק פעמיים בשנה. כך שלא מדובר בכלי נזיל, ודאי לא כשמדובר ביצירה יחידה. עוד יש לציין שההשקעה המינימלית שדורשות הקרנות גבוהה בהרבה מרכישת מניות, בדרך כלל בסכום של שש ספרות מינימום.

עם זאת, קרן אמנות מעניקה כוח התמקחות מול בתי מכירות פומביות. היא גם מעניקה יתרונות מיסוי וחוסכת בעלויות הרכישה.

תשואה בשוק האומנות

קשה להעריך תשואה של יצירה יחידה או של כמה, אך יש מדדים המודדים את השוק בכללותו, למשל מדד מיי מוזס, יש שנים שאומנם הצליח להכות את מדד S&P אך בגדול בתקופה של שנתיים נתן 40% פחות מהמדד הכללי. גם מדד אחר, מדד הסקייטס, לא נותן לרוב ביצועים טובים יותר משוק המניות, אם כי לפעמים הוא מצליח להכות את השוק.

מדד האמנות שלאחר המלחמה מתייחס לאמנות שנוצרה בשנות ה־40 ועד שנות ה־70 של המאה ה־20, ועקב גניבת אמנות רבה במהלך מלחמת העולם השנייה, ישנה בעיה לאשר את מקוריות התמונות והאותנטיות שלהן. אמנות זו צוברת פופולריות רבה בשנים האחרונות, מכיוון שהיא מתאימה יותר לרוח התקופה וגם נמצאת במצב טוב בדרך כלל. למדד אמנות שלאחר המלחמה ביצועים טובים יותר ממקביליו בעולם האמנות ואף טובים יותר מביצועי מדדי המניות.

עם זאת, אם יש אומן נחשב או מבוקש, התשואה בהחלט יכולה להכות את המדדים, אבל אלו משתנים לעיתים קרובות. מחירים יציבים פחות או יותר יש אצל אומנים קלאסיים, אומנים שנפטרו לפני שנים רבות ואסכולות ישנות. באמנים עכשווים המחירים תנודתיים יותר.

השקעה באומנות היא השקעה לטווח בינוני וארוך, ואפשר להרוויח ממנה אם מזהים אמן בתחילת דרכו, שייתכן שבשנים הבאות יצירותיו יהיו יקרות הרבה יותר.

כך למשל עבודותיו של דמיאן הרסט הבריטי נמכרו בתחילת שנות השמונים של המאה העשרים בפחות מ-200 ליש"ט, ועתה נמכרות  במיליוני דולרים. כך שאפשר לומר שהשקעה במדדי האומנות אינה האופציה המיידית כשאנחנו חושבים על השקעות, אבל כשהשוק נפגע בתקופות משבר וכשהריביות אפסיות יש להם יתרון מסוים.

ני"ע סחירים בשוק האומנות

רוב בתי המכירות הפומביות של יצירות אומנם אינם חברות ציבוריות. יוצאת דופן היא סותביס שלאחרונה חזרה לכותרות עקב מכירתה לאיש העסקים פטריק דרהי והזינוק במנייתה בעקבות הרכישה.

חברות קטנות יותר בתחום הנסחרות בבורסה הן קולקטרס יוניברס הנסחרות בוול סטריט, גלריות בולטות כמו WFA הנסחרת בפרנקפורט ו-Art Vivant הנסחרת בטוקיו, וגם חברות למחקרי שוק האמנות כמו ארט־נט הנסחרת בברלין וארט־פרייס הנסחרת בפאריס.

מי משקיע בשוק האומנות

שוק האומנות כשוק להשקעה אינו אפיק פופולרי של משקיעים. בעולם ובארץ מדובר בעיקר בשוק יוקרה של העשירון העליון, משום שלא פחות מהכסף יצירות האומנות משדרות גם סטטוס חברתי ומעמד.

לצד המשקיעים העשירים המסורתיים נכנס דור חדש של משקיעים חובבים הרוכשים יצירות בגלריות קטנות ובאינטרנט. היתרון של רכישת אומנות בירידים, תערוכות ואינטרנט הוא המחירים הנמוכים אך עם הסיכון הנמוך גם הסיכוי לתשואה גבוהה נמוך.

בשנים האחרונות מחליפים את האספנים יותר ויותר הקרנות המנהלות את המכירות ואת הקניות בלי להתחבר מדי רגשית. עוד אוכלוסייה מעניינת היא עולם התחתון בעיקר עבור הלבנת הון וזיופים, אך גם להשקעה.

שוק האומנות בישראל

בישראל יש מעט אספנים מקומיים, אחד הידועים בהם הוא איש יחסי הציבור רני רהב. רוכשי האמנות בארץ מעסיקים אוצרים ויועצים וחלק מהיצירות שבבעלותם מושאלות לתצוגה במוזיאונים בירושלים ובת"א.

בעוד בעולם כאמור, בשנים האחרונות יש יותר ביקוש לאומנים מהשנים האחרונות,  בארץ לאחרונה הביקוש הוא יותר לאומני שנות השישים והשבעים. מחזור מכירות האמנות השנתי בישראל נאמד בכ-50 מיליון דולר,

עבודות של אמנים ישראלים כמו יהודית סספורטס, סיגלית לנדאו, אורי גרש ומיכל רובנר, נמכרו בתחילת דרכם ב-2,000-4,000 דולר, ואילו כיום הן נאמדות בטווח של 15-20 אלף דולר.

סכנות בשוק האומנות

הסכנות הגדולות בשוק האומנות  מלבד בחירה לא טובה בהקשעה היא זיופים וגניבות  היא עמידות החומרים. לכן צריך לוודא שהחומרים עמידים, שיש  קבלה מקורית מהאומן, מיורשיו או מהארכיון הרשמי המוכר את העבודה.

כדי לשמור על היצירה יש להימנע מחום, לחות ועוד מזיקים. ציורים על בד צריכים להיות ממוסגרים ללא זכוכית. ציורים על נייר צריכים להיות ממוסגרים בזכוכית במרחק סביר.

עבודות יקרות רצוי למסגר עם פוליקרבונט – שכבת פרספקס בעלת מסנני UV, במקום זכוכית רגילה, כדי למנוע דהיית הצבע.
יש להקפיד שגב המסגרת והפספרטו יהיו מקרטון נטול חומצה. כדאי לבקש מהממסגר להשתמש גם בנייר דבק נטול חומצה, אשר לא מכתים את הנייר.

כמו כן נקו אותם רק במברשת עדינה לניקוי אבק וללא מים.

טיפים לאספן

גיום סרוטי, מנכ"ל בית המכירות הפומביות כריסטיס:

2018:

"יש באוסף עבודות אמריקנה באיכות גבוהה, לכן אני מעריך שנראה בקטגוריה הזאת השפעה על ערך השדה ואנחנו מצפים לעליית ערך. "

"אם מישהו חושב שהוא יכול לקנות או לאסוף אמנות כדי לעשות רווח, אז שידע שאמנות היא לא סחורה וקשה מאוד לצפות אותה. צריך לחכות ממכירה למכירה, זאת השקעה לטווח ארוך וצריכה להיות סבלנות. יש הרבה דוגמאות לאמנים שמחירם יורד ועולה באופן משמעותי, ומהר מאוד".

סרוטי מצטרף לעצות  של אספנים אחרים, ובהם להיחשף יותר לאומנות, בכל אופציה, ירידים, גלריות, מוזיאונים, תערוכות פרטיות וכמובן הרשת. שוק האומנות הוא שוק שמבוסס הרבה על טרנדים ומגמות, לכן מה שהולך עכשיו הוא לא בהכרח מה שיצליח בשנים הבאות, מכאן שחשוב שתסתמכו על טעמכם האישי ועל מה שמרגש אתכם.

אפשר לקנות אומנות בזול. אם קניתם עכשיו בסכום נמוך, כאמור, זה לא אומר שזה יהיה המחיר גם בשנים הבאות, אבל כן חשוב שהחומרים יהיו עמידים וכן לתחזק את העבודה נכון.

זכרו שיצירה עם המון העתקים ועם הדפסים, לא רק שהשווי שלה כנראה לא יעלה אלא גם כנראה שהאיכות שלה לא טובה והיא פחות תישמר.  כמו כן אספנים ממליצים לא לעשות קנייה בלי שלמדתם על האמן ועל הזרם והסביבה שבה הוא פועל, מה התתענינות שלו בתחום האומנות וכו'.

השקעה בנגזרי מעו"ף - רק לספקולנטים או גם מפחיתי סיכון?

מסחר בחוזים עתידיים - מה זה בדיוק ואיך הפכו לכלי השקעה פופולרי

.

 

רוצים לחסוך בפיקדון? מלאו פרטים, ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם

קראתי את תקנון האתר ואני מקבל את תנאי השימוש


על המחבר

דרור ניר קסטל

דרור ניר קסטל

השאר תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות