חדשות    

חזר לכם צ'ק בגלל המצב הכלכלי הנוכחי? חשבונכם לא יוקפא

חייבים כספים? בעקבות משבר הקורונה, משרד המשפטים בראשות אבי ניסנקורן מקדם תקנות חדשות שימנעו הקפאת חשבונות של אזרחים שהצ'קים שלהם חזרו  עקב המצב הכלכלי. התקנות החדשות נועדו להקל על הציבור בתהליך החזרה לשגרה ולסייע לאוכלוסיות המתקשות לשמור על יציבות כלכלית בעקבות משבר הקורונה.

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, חלה עלייה דרמטית בכמות הצ'קים החוזרים ובמספר החשבונות שהוגבלו. אזרחים רבים שלא צפו את המשבר, וביניהם עצמאים ובעלי ועסקים קטנים, עלולים למצוא את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שיקשה על המשך התנהלותם.

חוק צ'קים ללא כיסוי קובע שחשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו עשרה צ'קים או יותר, כיוון שלא היה להם כיסוי מספיק בחשבון. להגבלת חשבון בנק משמעות מרחיקת לכת. כך למשל, בעל החשבון לא יכול להוציא צ'קים נוספים. בנוסף, הגבלת החשבון משבשת את חייו של בעל החשבון ופוגעת במוניטין שלו. על פי התקנות החדשות, צ'ק שהופקד החל מה 4.3.2020 ועד ליום 22.6.2020 וחזר מחמת היעדר כיסוי, לא יובא בחשבון בספירת הצ'קים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק.

לדברי עו"ד רני נויבואר, ראש אשכול משפט אזרחי במחלקת ייעוץ וחקיקה, שהובילה את המהלך במשרד המשפטים, "התקנות ימנעו את הגבלת חשבונות הבנק של אותם לקוחות שהצ'קים שלהם חזרו בגין משבר הקורונה, ובכך תימנע פגיעה בבעלי החשבון, ובמוניטין שלהם. בנוסף, מניעת ההגבלה תאפשר ללקוחות להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם מהמשבר, בצורה פשוטה יותר. עם זאת יצוין, כי אין בתיקון התקנות משום אישור שלא לשלם חובות, וגם הצ'קים לא מתבטלים, אלא שהתקנות נועדו להקל על המשך הפעילות העסקית״.

מה עושים כשצ'ק חוזר?