מדריכי בנקאות    

צ'קים חוזרים – מה עושים?

מעודכן ל-03/2019

פחות משלמים בצ'קים אבל הם עדיין חוזרים. מה אפשר לעשות?

אומנם השימוש בצ'קים הולך ומצטמצם בשנים האחרונות במקביל לגידול ברכישות בכרטיסי האשראי והתרחבות אמצעי התשלום הדיגיטליים, ההעברות הבנקאיות והאפליקציות. אבל עדיין המחאות הן עדיין אמצעי תשלום דומיננטי מאוד במשק, בעסקאות גדולות, בשכר דירה ובעסקים קטנים מרובי ספקים, באירועים ועוד.

מנתוני בנק ישראל עולה כי כמעט 3.5 מיליון צ'קים חזרו בשנה שחלפה, בסכום כולל של כ-40 מיליארד שקל. על הצ'קים החוזרים הללו, הבנקים גוזרים עמלות שמנות אבל הן יכולות להיחסך אם שמים  לב.

למה צ'קים חוזרים

קרוב ל-40% מתוך הצ'קים החוזרים (1.35 מיליון) בסכום כולל של כ-7.5 מיליארד שקל, חזרו כי לנותן הצ'ק לא היה מספיק כסף בחשבון. שיעור הצ'קים שחזרו בגלל אי כיסוי מספיק נע באופן קבוע במרוצת השנים סביב 30%-40% מתוך כלל הצ'קים החוזרים. השאר, שהם הרוב, חזרו משלל סיבות אחרות. כשבוחנים את סכומי החזרות הצ'קים, הפער גדול עוד יותר: רק כ-20% מהסכום הכולל של הצ'קים החוזרים מקורו בצ'קים בלי כיסוי.

הסיבות האחרות הן בעיקר סיבות טכניות: סכום לא תואם למילים, הצ'ק הופקד טרם זמנו, הסבת צ'ק לא תקינה, חתימה חסרה, תיקון שבוצע בצ'ק ולא נחתם, תיקון אסור שבוצע, צ'ק שהופקד והוא כבר לא בתוקף ועוד. בקיצור, המפקיד או רושם הצ'ק לא שמו לב.

 

כמה הבנקים מרוויחים על צ'קים חוזרים

עבור צ'ק שחזר מסיבת אי כיסוי, מחויב רושם הצ'ק (מושך הצ'ק – זה שמחשבונו נמשך הכסף) בעמלה שנעה סביב 80-50 שקל. עבור צ'ק שחזר מסיבה טכנית מחויב רושם הצ'ק בעמלה שמגיעה לכ-20 שקל.

כאשר מדובר בחשבון של עסק גדול (מחזור של מעל 5 מיליון שקל בשנה), גם המפקיד יחויב בעמלה.

הבנקים מרוויחים עמלות  של מיליוני שקלים משנה רק על צ'קים חוזרים, ולהבדיל מנושאים אחרים, כאן הם לא מתמקחים ולא מתפשרים

מה אפשר לעשות להימנע מצ'קים חוזרים?

 

די פשוט, לפני שמוסרים או מפקידים צ'ק, בודקים שהפרטים נכונים, שהכל תקין ורשום כמו שצריך. צריך לוודא שיש לכם מספיק כסף בחשבון. ואם לא, צריך לפנות לפקיד הבנק מראש ולעדכן אותו שצפוי לרדת מחשבון הבנק צ'ק שמסרתם וודאו שיכבד אותו. לבנק יש שיקול דעת והוא יכול לכבד את הצ'ק תוך העמדת מסגרת אשראי זמנית, גם אם אתם על סף חריגה מהמסגרת שנקבעה.

 

מה יעשו מקבלי צ'קים חוזרים?

אם הטעות טכנית, שיחה עם נותן הצ'ק החוזר לרוב תביא לתיקון בצ'ק חדש. אם הצ'ק ללא כיסוי צריך לברר אם זה בתום לב או מכוון. אם זה בתום לב הסבירו לו את העניין ואולי פקיד הבנק מהסעיף הקודם יאשר לו. אם זה מכוון, יש לפנות לאמצעים משפטיים. כך גם במקרה של חשבון סגור או מוגבל.

אם הצ'ק מבוטל, הבנק חייב לקבל את בקשת הביטול. לפעמים גם בצדק, אם גילה למשל שהמוצר שבור. כאן צריך לברר אם נותן הצ'ק מה הסיבה ולהגיע להסדר. אם מדובר במעשה נוכלות פר אקסלנס, יש לפנות לאמצעים משפטיים.

הרפורמה בצקים – צק פתוח יוגבל ב-5,000 שקל; מגבלות על הסבת צקים ועוד

היקף הפעילות השנתי בצקים בישראל צפוי להסתכם ב- 2014 בכ- 905 מיליארד ₪; גידול של כ- 6.5%