חדשות    

ילדוד'ס התבלבלתם: מכירה בחסר היא התרופה לא המחלה

יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים, בבורסה לניירות ערך מגיב ל"מלחמות השורטים" שמתרוצצת בשבועות האחרונים בבורסות בארה"ב.

העולם הפיננסי רועש וגועש בימים האחרונים ממלחמת המשקיעים הקטנים במנהלי קרנות הגידור אשר מבצעים מכירות בחסר ("שורט") של מניות. בנקודת הזמן הנוכחית קרנות הגידור נתפשו עם המכנסיים למטה והמשקיעים הקטנים מזנבים וגורפים את כל הקופה ועל הדרך גוררים את הברוקרים בוול סטריט כולה לחשב מסלול מחדש.

הרשתות החברתיות דוגמת Reddit וטוויטר מאפשרות למשקיעים הקטנים להתאגד, להחליף דעות, להפיץ מידע ולייצר לחץ אדיר על פוזיציית המכירה בחסר של קרנות הגידור שלא חלמו על כך שדולר ועוד דולר ועוד דולר יכולים להיערם לסכומים דמיוניים שיגרמו להם שורט סקוויז מכאיב במיוחד.

הסיפור המדהים של מניות Gamestop , AMC ו – KOSS הוא לכאורה סיפור רומנטי שבו חבורה של צעירים וצעירות ייצרו קיבוץ וירטואלי של אינטרסים כלכליים והלמו במשקיעים העשירים והמתוחכמים מתחת לחגורה, ואולם זה רק חלק קטן מהסיפור ובמערכות הבאות התוצאה עבור המשקיעים הפשוטים צפויה להשתנות.

בניגוד לפוסטים ברשתות המציגות את המכירה בחסר של נייר ערך כמעשה של אנשים רעים אשר רוצים לגרום לעוול לחברות מסוימות ולהביא לפיטורי עובדים ואבדון פיננסי, על מנת לגרוף רווחים פיננסים, אזי מכירה בחסר היא פעולה פיננסית לגיטימית ובמרבית המקרים תורמת לכלל המשקיעים.

מכירה בחסר היא הכלי האולטימטיבי להביא לידי ביטוי ניתוח כלכלי מושכל לכדי פוזיציה מסחרית בה גורפים רווחים ממכירה של נכס אשר מחירו מנופח. המשקיע המתוחכם או זה החושב שהוא כזה, מנתח את הנכס ומגיע למסקנה כי נכס זה מנותק משוויו הכלכלי ולפיכך הוא מנסה לתרגם את התובנה הכלכלית הבסיסית הזו לכדי רווח כלכלי בדיוק באותו האופן שהיה עושה לו היה מגיע למסקנה שהנכס מתומחר בחסר ולפיכך יש לקנותו. לחילופין, המכירה בחסר מאפשרת למשקיע המתוחכם לגדר השקעה אחרת אשר ברשותו, אשר לה מתאם גבוה עם הנכס היקר לכאורה וליהנות מפערי הביצועים בין צמד הנכסים האמורים במידה והניתוח הכלכלי הוכיח את עצמו.

דה לגיטימציה למוכרים בחסר היא גול עצמי לתקינות המסחר בשווקים, שכן מכירה בחסר היא הכלי האולטימטיבי לניקוז אוויר חם מבועות פיננסיות. מצב עולם בו מחירו של נכס פיננסי עולה ועולה ומתנתק לחלוטין משוויו הכלכלי על פי מודלים מקובלים להערכת שווי הוא בעייתי ומגדיל את הסיכון למשקיעים הפשוטים העלולים לחשוב בטעות שאקליפטוס עשוי לצמוח לשמיים (והוא לא..).

הערכת שווי חברות איננה מדע מדויק וישנם נכסים אותם קשה להעריך עד בלתי אפשרי להעריך בכלים מקובלים ואולם כאשר חברה כושלת לא מפרסמת הודעה כלכלית מהותית ומחירה עולה במאות אחוזים בתקופה קצרה אז גם הכלב מבין שמדובר בבועה פיננסית מסוכנת ולא, לא מדובר בכלב גאון.

האבסורד הוא שדווקא המשקיעים המתוחכמים ביותר שחלקם ספגו את הנזק הגדול מהשורט סקוויז במניות שהזכרתי, הם אלו שייהנו לאורך זמן מניפוח בועות פיננסיות וחשש גובר של משקיעים ממכירה בחסר, נוכח האירועים האחרונים בשווקים.

ביום שישי האחרון תייג איילון מאסק לו 43.5 מיליון עוקבים בטוויטר את מטבע הביטקוין וזה הספיק למשקיעים להקפיץ את שוויו של המטבע הווירטואלי ב- 20%.

מאסק שהוא בעל השליטה בחברת טסלה הנסחרת בשווי שוק של כ- 750 מיליארד דולר ומרבית האנליסטים מתקשים להסביר את מחירה, הוא אחד הנהנים הגדולים מפריחת המשקיעים הפרטיים הסוחרים ללא השכלה פיננסית בסיסית וסוחרים על פי מומנטום ומזלזלים באנליזה. במהלך השנים האחרונות נלחם מאסק בהצלחה בשורטיסטים אשר מכרו בחסר את מנית טסלה באמצעות חזון וביצועים יוצאי דופן ואולם אין היוצא מן הכלל מעיד על הכלל ולא לעולם חוסן גם עבור טסלה.

יש שטענו, כי מאסק עצמו צידד בצבא המשקיעים הפרטיים שהסתער על השורטיסטים,  שכן היחלשות השורטיסטים תקטין מהותית את ההסתברות לירידות שערים חדות במחירם של נכסים פיננסים מנופחים וביניהם מניית טסלה.

לסיכום אומר, כי מכירה בחסר רחוקה מלהיות המחלה של השווקים הפיננסים והיא קרובה הרבה יותר להוות תרופה למחלות מסוימות ולפיכך הדה לגיטימציה שנעשית לפעולה פיננסית לגיטימית זו בימים אלה היא מגוחכת ובעייתית, גם אם הנפגעים הם העשירים שכולם אוהבים לשנוא והמרוויחים של היום הם האחים הצעירים של כולנו.

מצטער לאכזב את הקוראים הצעירים אבל לאורך זמן אין תחליף להשקעה לטווח ארוך, גם אם רבים מאתנו רוצים לעשות מכה מהירה בשוק ההון.

 מלחמות השורטים – מבט מהבורסה בתל אביב; מה בעצם קורה פה, והאם זה רלוונטי לשוק המקומי?

מכירה בחסר – מתי עושים ומה הסיכונים?