זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    מיסים    

כל הזכויות שלכם שחייבים לממש עד תום שנת המס

pixabay

מעודכן ל-12/2020

שנת המס עוד מעט מסתיימת והרבה אזרחים לא יודעים מה הזכויות המגיעות להם, מה המענקים הצפויים להם ואילו החזרים יוכלו לקבל. במדריך זה ננסה לעמוד על רובם.

מענק עבודה

מענק עבודה מקבלים שכירים ועצמאים הזכאים למס הכנסה שלילי

למענק עבודה זכאים מי שעומדים בתנאים הבאים:

  1. בני 23 ומעלה עם ילדים, או בני 55 ומעלה, גם ללא ילדים.
  2. במהלך שנת המס 2019, מלבד דירת מגורים יחידה, לא הייתה בבעלותם או בבעלות בן הזוג או בבעלות ילד תלוי כלכלית, ביחד או לחוד, זכות במקרקעין (כגון: דירה, חנות, מגרש וכדומה), בישראל ו/או מחוץ לה, שחלקם בזכות עולה על 50%.
  3. אם מתקיים אחד מהשניים:

    1. יש להם ילד אחד או שניים, או שהם בני 55 ומעלה גם ללא ילדים –

      הכנסה ממוצעת גבוהה מ- 2,090 שקלים ונמוכה מ- 6,198 שקלים (לצורך חישוב ההכנסה החודשית הממוצעת מחלקים את סך כל הכנסות מעבודה ו/או מעסק/משלח יד במספר חודשי העבודה ופעילות עסקית בפועל).

      "הורה יחיד", במשפחה חד-הורית נדרש שהכנסתו, כאמור, תהיה גבוהה מ- 1,290 שקלים ונמוכה מ- 9,502 שקלים. ("הורה יחיד" – עובד שהוא הורה לילד אחד, או יותר, הנמצאים אצלו ושכלכלתם עליו, החי בנפרד מההורה השני ואין לו בן זוג, לרבות אדם אחר הידוע בציבור כבן זוגו).

    2. שלושה ילדים או יותר

      הכנסה חודשית הממוצעת גבוהה מ- 2,090 שקלים ונמוכה מ- 6,807 שקלים. "הורה יחיד", במשפחה חד-הורית, נדרש שהכנסתו כאמור תהיה גבוהה מ- 1,290 שקלים ונמוכה מ- 11,566 שקלים.

    החזר מס

    רוב השכירים לא מודעים שמגיע להם החזר מס ולכן הכספים נשארים במערכת. החזר מס מגיע עד שש שנים אחורה. משמע אם לא תבקשו עכשיו לא תוכלו לקבל החזרים שמקורם מלפני שנת המס 2013. כמו כן ייתכן שמגיע לכם החזרי ביטוח לאומי באותם תנאים – שש שנים אחורה. כל אדם ששילם, או נוכה ממנו, מס הכנסה במהלך שנת מס, העולה על המס שעליו לשלם באותה שנה, זכאי להחזר מס.

    באתר רשות המסים, קיימת הדמיית מס (סימולטור) לעובד השכיר המסייעת בבדיקת חישוב המס לעובד ללא צורך בהזדהות. תוכלו לקרוא עוד פה:

מהו טופס 135 – החזר מס לשכיר שאינו ממלא דוח שנתי

החזר מביטוח לאומי, לשכיר ולעצמאי – איך זה עובד

כמעט חצי מהשכירים לא מבקשים החזר מס

הפרשות לביטוח פנסיוני ולקרן השתלמות

אם התחלתם לעבוד כשכירים, האם המעסיק העביר את כל ההפרשות לפנסיה או לקרן השתלמות? כמו כן אתם יכולים להפריש באופן עצמאי וליהנות מהטבות מס הן בפנסיה והן בקרן השתלמות. נזכיר כי בשנים האחרונות גם עצמאים חייבים לשלם ביטוח פנסיוני. הסיבה שיש לפעול עד סוף השנה היא כדי לממש את הטבות המס המגיעות לכם. נציין כי עובדים בעלי שכר נמוך שאינם מחויבים במס אינם זאים להטבה, ורק בתנאי שהסכומים לא עברו את התקרה בחוק: תקרת ההפקדה נקבעה ל- 20.5% מפעמיים תקרת השכר הממוצע במשק. השכר הממוצע נקבע על ידי ביטוח לאומי ומתפרסם בראשון לינואר בכל שנה, בשנת 2020 עמד השכר הממוצע על 10,428 ש"ח.

בעקבות משבר הקורונה הוחל בשנת 2021 להשאיר את השכר הממוצע במשק כמו בשנת 2020. מכיון שהחישוב התעוות כאשר יצאו עובדים רבים לחל"ת שהיו משתכרים במשכורות נמוכות יחסית מה שגרם לעליה מלאכותית בשכר הממוצע שאינה משקפת נאמנה את המצב בפועל בשוק העבודה.

עצמאי יקבל הטבת מס עבור הפקדה של עד 4.5% מההכנסה השנתית שלו לקרן השתלמות. יש הגבלה על גובה ההכנסה השנתית המזכה בהטבת מס, ובשנת 2021 תקרת ההכנסה השנתית היא 264,000 שקל, כאשר ההוצאה מוכרת כבר מהשקל הראשון (זוהי הטבת מס הכנסה משופרת לעומת שנים קודמות שבהן תקרת ההפקדה עמדה על 7% וההוצאה הוכרה רק מ- 4.5% ומעלה). 4.5% מתוך 264,000 הם תקרת הפקדה שנתית לקרן השתלמות העומדת על 11,880 שקל המקטינה את ההכנסה החייבת במס. הפקדות מעבר לכך כן ייחשבו כחלק מההכנסות שלכם וימוסו כרגיל.

אתם גם רשאים להגדיל את הפרשת המעסיק ל-7% ולקבל הטבת מס גדולה יותר. כמו כן אם התחלתם לעבוד השנה ודאו שהמעסיק העביר את הכספים, הוא מחויב להעביר אותם תוך שלושה חודשים מתחילת העבודה. אם לא העביר אותם לפני תום שנת המס לא תקבלו את ההטבות.

גם למעסיקים כדאי למהר להפריש כדי שיראו בהפרשות הוצאה מוכרת.

תיאום מס

עבדתם ביותר ממקום אחד השנה, בין אם בו בזמן ובין אם החלפתם מקומות עבודה, או קיבלתם קצבת אבטלה ועבדתם, כדי שלא תשלמו את המס המרבי אתם זכאים לתיאום מס. עליכם להספיק עד סוף השנה לעשות תיאום מס ברשות המסים, אפשר גם דרך האתר. כך תקבלו החזרים על מס גבוה מדי ששילמתם וגם המעסיק יפחית מהמס שמשלם לכם. כך גם לגבי ביטוח לאומי. עם זאת, גם בשש השנים הקרובות תוכלו לבקש החזרי מס, אבל למה שלא ינוכה לכם פחות מס כבר עכשיו?

זיכוי מס עבור ילד

נולד לכם ילד השנה? מזל טוב, מגיעה לכם נקודת זיכוי במס. דווחו על כך בדוח השנתי או בטופס 101. כמו כן יולדת שילדה בשנת 2020 רשאית לדחות את קבלת חלק מההטבה לשנה הבאה (שנת 2021). זה עשוי להשתלם אם הכנסתה בשנת 2020 לא הגיעה לסכום המחויב במס, ואם היא צופה שבשנה הבאה הכנסתה תהיה גבוהה יותר.

עדכון הפרטים יאפשר להעניק לכם זיכוי מס רטרואקטיבי.

זיכוי מס עבור הורה גרוש שמגדל את ילדיו

הורה (גבר או אישה) החי בנפרד מההורה השני ומגדל את ילדיו זכאי לנקודת זיכוי אחת. אם ההורה השני משתתף בכלכלת הילדים, יקבל גם הוא נקודת זיכוי אחת או חלק ממנה בהתאם לחלקו בכלכלת הילדים. שווי ההטבה: 2,616 שקלים. גם כאן עדכון הפרטים יאפשר זיכוי רטרואקטיבי.

זיכויי מס נוספים

בדקו אם אתם גרים בישוב הזכאי להטבות מס. הורים, אפוטרופוסים לילדים בעלי מוגבלויות כמו עיוורים, אוטיסטים, משותקים וכד' זכאים לשתי נקודות מס. שווי ההטבה 5,232 שקל בשנה. כמו כן בוגרי תואר זכאים לנקודות מס, ועולים חדשים זכאים להטבות מס על הכנסותיהם מחו"ל. נוסיף כי מי שתרם לפחות 180 שקל זכאי להטבת מס. אם לא עשיתם זאת מהרו לתרום.

עוסקים פטורים

אם אתם עוסקים פטורים ומחזור העסקאות שלכם צפוי לעלות על 100,187 שקל חד פעמית השנה, העדיפו לדחות את ההכנסות של דצמבר לשנה הבאה. אם נראה לכם שזה מצב קבוע שנו את מעמדכם במע"מ.

קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא מכשיר פיננסי המאפשר לכם לחסוך ולמשוך את הכספים ללא קנס, מלבד מס רווחי הון על הרווחים שהצטברו לסכום המקורי.

כמו כן מי שימשוך בצורת קצבה חודשית לאחר גיל 60 (במקום משיכת כל הסכום בבת אחת) ייהנה מפטור ממס רווחי הון על הרווחים שהצטברו בקופה, וגם הקצבה תהיה פטורה ממס הכנסה. התקרה היא עד 70 אלף שקל בשנה.

קופת גמל להשקעה – כדאי שיהיה לכם; אבל…איך בוחרים?

ימי חופשה

אם ניצלתם פחות מ-7 ימי חופשה או שצברתם ימי חופשה משנים קודמות, כדאי להשלים אותם בדצמבר. לפי החוק אם לא יצאתם לשבעה ימי חופשה לא תוכלו לצבור ימי חופשה.

מחשבון ימי חופשה