חדשות    

לאומי: ”הביקוש לנפט בעולם החל להתאושש, אבל לאט”

צילום:PIXABAY
מעודכן ל-06/2020

רוסיה צמצמה לאחרונה את התפוקה במטרה להגיע למחיר של 50 דולר לחבית של נפט מסוג BRENT – מחיר המאזן בין ההכנסות לממשלה לבין היכולת הכלכלית של התושבים

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ובניהו בולוטין, כלכלן באגף הכלכלה בבנק, מסבירים בסקירתם השבועית כי "העלייה של מחיר הנפט התרחשה על אף העלייה במלאי הנפט של ארצות הברית, על רקע צמצום ההפקה במדינות OPEC וברוסיה, והחשש להתפשטות מחודשת של וירוס הקורונה בסין ולהעלאת קצב התפשטות נגיף הקורונה בארצות הברית, בשל ההפגנות ההמוניות ואי שמירת הריחוק החברתי".

בפמן ובולוטין מוסיפים כי על פי ידיעות שהגיעו ממקורות שונים, נראה שרוסיה מעוניינת שמחיר נפט מסוג BRENT יגיע לסביבות ה-50 דולר לחבית, מאחר שבמחיר זה הממשל יכול לממן את התקציב השנתי של הממשלה ובמקביל, מחיר זה הוא לא גבוה מדי עבור הצרכנים. בהתאם לכך, רוסיה צמצמה את תפוקתה לאחרונה".

באשר לחברות פצלי השמן כתבו כלכלני הבנק כי "עם עליית מחירי הנפט, חברות פצלי השמן מתחילות להראות סימני חזרה לשוק בשל עליית הכדאיות של חלק מהחברות המייצרות נפט באמצעות פצלי שמן באתרים קיימים. אולם, מידת כדאיות ההפקה בארצות הברית, ברמת מחירי הנפט הנוכחיים, עדיין נמוכה עבור רוב מפעלי פצלי השמן וחולות הביטומן, בפרט בכל הקשור לפתיחת אתרים חדשים.

"למרות המהלכים להחזרת הפעילות של כמה מחברות הנפט בארצות הברית, הרי שייצור הנפט בחלק ניכר מחברות פצלי השמן האמריקאיות עדיין לא חזר להיות רווחי מספיק ומדי שבוע נרשמת ירידה נוספת בתפוקה המצרפית של ארצות הברית. אם מחיר הנפט לא ימשיך לעלות, או שלא ישהה באופן יציב ברמת המחירים הנדרשת לכדאיות, הרי שחלק מהחברות ישארו במצב של סכנה ממשית לפשיטת רגל", הסבירו השניים בסקירתם.

"בארצות הברית הביקוש לנפט עדיין נמוך משמעותית לעומת הביקוש שהיה בתקופה זו בשנה שעברה וההפגנות בה עשויות להקשות על החזרת הפעילות הכלכלית ולהכביד על התאוששות הביקוש לנפט. על רקע זה ועל רקע הרמה הנוכחית של הביקוש, מספר בתי זיקוק בקנדה עצרו את הפעילות לזמן הקרוב ויתכן שחברות נוספות יעצרו את הפעילות באופן זמני או יצאו מהשוק לחלוטין במידה ומחיר הנפט יחזור לרמת מחירים נמוכה. אולם קיימת נקודת אור בהתאוששות הפעילות הכלכלית בארצות הברית והיא ירידת מלאי הסולר בארצות הברית, לאחר 11 שבועות של עליית המלאי במאגרים, מה שמסמן את התאוששות הביקוש לתזקיקי נפט בארצות הברית. הביקוש העולמי לנפט החל גם הוא להתאושש, אך מידת התאוששות הביקוש היא איטית בשל הביקוש הנמוך לבנזין, יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, וכן לדלק מטוסים".

לדברי בפמן ובולוטין, בתקופה הקרובה יושפע מחיר הנפט מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ – בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם, ובפרט בסין ובארצות הברית, והשפעותיו על הכלכלה העולמית. בטווח הארוך יותר הביקוש לנפט צפוי לעלות, בשל מספר גורמים ובהם: צמיחת כלכלת ארצות הברית לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה. "הביקוש לנפט צפוי להישאר נמוך יחסית בעת הקרובה, זאת למרות שהביקוש למוצרי נפט החל לעלות מרמת השפל", מסכמים השניים.

הווירוס הסיני צפוי לפגוע בביקוש לנפט

מזכ"ל אופ"ק: הביקושים לנפט יגדלו