חדשות    

לאן יצעדו השווקים בעולם בשנת 2021?

גיל בפמן, צילום:אורן דאי

הבוקר בסקירה השבועית של התפתחויות מקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח מציינים ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון כי "תחזית לאומי למשק הישראלי מבוססת על הנחת עבודה של השגת מסה של מחוסנים (רוב האוכלוסייה) רק בשליש האחרון של השנה, אך לנוכח קצב החיסון המהיר של אוכלוסיית 60+ ואוכלוסיות נוספות של "הקו הראשון", ישנה סבירות הולכת וגדלה לתרחיש של צמיחה מואצת."

בפמן ורזניק חוזים כי "המשק הישראלי צפוי לסיים את 2020 עם צמיחה שלילית של כ-3.9% ובתרחיש המרכזי, של חזרה הדרגתית לפעילות מלאה, לחזור לצמוח ב-4.9% בשנת 2021, זאת בהנחה של תהליך התחסנות הדרגתי במהלך שנת 2021. התחסנות מהירה יותר עשויה לתרום לצמיחה מהירה יותר וצמיחה בסדר גודל של כ-7% ויותר במהלך 2021, עם דגש על שני השלישים האחרונים של השנה."

"התחזית בתרחיש המרכזי השמרני משקפת עלייה מחודשת של הצריכה הפרטית ב-2021, בסדר גודל של 2%-3% לנפש, ואף מעבר לכך, זאת תוך כדי שחרור של ביקוש כבוש רב שקיים בתחומים מסוימים; המשך תרומת סחר החוץ נטו, בדגש טכנולוגי, לצמיחה, זאת תוך כדי עליית היצוא של סחורות ושירותים של ישראל בכ-10% ויותר ב-2021 לאחר יציבות ב-2020; צפויה תרומה של המשך הרחבת סקטור הגז לצמיחה תוך כדי הרחבת פעילות מאגר "לויתן", תחילת הפעלת מאגר "כריש" והשקעות בציוד העושה שימוש בגז טבעי בישראל; צפויה התרחבות ההשקעות בנכסים קבועים ב-2021, בעיקר בבנייה למגורים וגם בענפי המשק."

"לעת עתה, התחזית ל-2021 מבוססת על הנחת מדיניות של 'תקציב המשכי' ויישום נקודתי של קופסאות תקציביות ייעודיות, זאת עדיין ללא מהלכים מאיצי צמיחה מצד הממשלה. אישור תקציב במהלך 2021, והתחלה של יישום של מאיצי צמיחה – צפויים להיות בעלי תוצאות של ממש רק לטווח הרחוק יותר של 2023-2022 ואילך."

בגזרת המקרו העולמית מציינים השניים כי "ב-2021, הכלכלה העולמית צפויה לחזור לפי תחזית לאומי לצמיחה של 4.8%, מדינות ה-OECD צפויות לצמוח ב-3.8% ואילו מדינות שאינן חברות ה-OECD צפויות לצמוח ב-5.6%." זאת לאור סיכום שנת 2020, "להערכתנו הכלכלה הגלובלית תסיים את 2020 עם צמיחה שלילית של 3.8%, כאשר מדינות החברות ב-OECD צפויות לרשום צמיחה שלילית של 5.2% ואילו מדינות שאינן חברות ב-OECD צפויות לרשום צמיחה שלילית של 2.6% "בלבד"."

עוד נכתב כי "כלכלת ארה"ב צפויה לרשום צמיחה שלילית של 3.7% ב-2020 ולצמוח בשנת 2021 ב-3.3%." בהקשר זה צוין "המשך התרחבות ההשקעות הריאליות של הסקטור העסקי בתחום של תוכנה וציוד לטכנולוגית מידע – IT. מדובר בהשקעות שגדלו בכ-9% במונחים ריאליים בשנה האחרונה (רביע שלישי של 2020 מול הרביע השלישי של 2019), בתשתית הטכנולוגית. חשיבותן של השקעות תשתית אלו הלכה ועלתה עוד לפני המשבר לשם שיפור הפריון בענפי משק רבים בארה"ב בכל רמות הטכנולוגיה. מדובר בהשקעות בתוכנה, בבינה מלאכותית, יישומים עסקיים רבים, ביישומי ענן, בסייבר, פינטק, באוטומציה ועוד. במהלך המשבר, עם עליית הצורך להתייעל, לעבוד מן הבית ולבצע קניות מהבית, היקף ההשקעות הריאליות גדל עוד. מגמה זו בעלת משמעות חיובית גם לסקטור ההיי-טק הישראלי, אשר עבורו הסקטור העסקי של ארה"ב הוא שוק יעד חשוב".

מומחי בנק לאומי בסקירה השבועית- איך הגעת החיסון והסכמי הנורמליזציה ישפיעו על השוק

הצפי של לאומי- 2020 תסתיים בגרעון של כ-12%