חדשות    

מומחי בנק לאומי בסקירה השבועית- איך הגעת החיסון והסכמי הנורמליזציה ישפיעו על השוק

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן ראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, ממליצים בסקירתם השבועית על השקעה באג"ח ממשלתי ב"במח"מ קצר – בינוני של עד 5 שנים", זאת "לנוכח ההערכה כי ריבית בנק ישראל צפויה להישאר ללא שינוי במהלך השנה הקרובה צפוי כי גורם זה יפעל גם כן להמשיך ולייצב את התשואות בחלק הקצר – בינוני של העקום ובכך לתרום גם כן לעלייה מוגבלת בתשואות הארוכות." באשר לאג"ח הקונצרני השניים מציינים כי "החשיפה לאפיק הקונצרני מומלצת רק לחברות מדרוגים גבוהים – בינוניים ולחברות העומדות בקריטריון הרכישה של בנק ישראל" וממקדים בהמלצה על "השקעה בעיקר בחברות בדירוג A+ ומעלה". השניים מסבירים כי "שוק המניות המקומי עשוי להמשיך את המגמה החיובית בתקופה הקרובה על רקע המגמה החיובית הנמשכת בשוקי המניות בעולם ועל רקע המשך חתימת הסכמי שלום ונורמליזציה עם מדינות ערביות נוספות כדוגמת ההסכם עם מרוקו עליו התבשרנו בסוף השבוע האחרון. כן יש לזכור כי המדדים המקומיים עדין מפגרים משמעותית אחרי מדדי המניות בעולם לאור הירידות החדות שנרשמו בתחילת המשבר, דבר ההופך את השוק המקומי ל"זול" יחסית לשוקי מניות אחרים ובעיקר אולי ביחס למגזר הטכנולוגיה בארה"ב שרשם עליות חדות במיוחד מראשית השנה ולמרות משבר הקורונה".

בנושא התכנית הכלכלית לסיוע בהתמודדות עם משבר הקורונה מציינים בפמן ורזניק כי "היקף הביצוע במזומן (הוצאה תקציבית) של התכנית הכלכלית לסיוע בהתמודדות עם משבר הקורונה נכון לסוף חודש נובמבר עומד על כ-59.4 מיליארד שקל, שהם כ-4.3% תוצר, שיעור נמוך מאוד ביחס למרבית המדינות המפותחות. מדובר בקצב ביצוע של כ-70% מתוך היקף הוצאה מתוכנן של כ-85 מיליארד שקל מתקציב המדינה. כרבע מהתכנון המקורי טרם בוצע, ונראה שהשנה תסתיים בתת-ביצוע של תכנית הסיוע, שכן נותר רק עוד חודש אחד בלבד לפני תום השנה. שיעור ביצוע של סעיפי התכנית הנוגעים לתמיכות ישירות במשקי הבית ובעסקים, שהם גם סעיפי ההוצאה הגדולים של התכנית, הינו גבוה יותר מיתר הסעיפים, בעוד ששיעור הביצוע של הסעיפים שנוגעים לפתרונות אשראי, תכנית יציאה מהמשבר ועידוד תעסוקה, בולט לשלילה. התפתחות זו, עלולה להקשות על תהליך היציאה של המשק ממשבר הקורונה וחזרה למסלול של צמיחה. נציין כי בנק ישראל ממשיך לתמוך בפעילות הממשלה על-ידי רכישה של אג"ח ממשלתיות. כך, בחודש נובמבר רכש בנק ישראל אג"ח ממשלתיות בהיקף של 4.6 מיליארד שקל, ומתחילת התכנית רכש בנק ישראל במצטבר אג"ח ממשלתיות בהיקף של 41.6 מיליארד שקל, והוא צפוי להמשיך בתכנית הרכישות גם בחודשים הבאים."

בגוש האירו, "התוצר ברביע השלישי של 2020 היה נמוך "רק" ב-4.4% מאשר הרמה שלפני המגפה וזה היה הרבה יותר טוב ממה שהיה צפוי בראשית המשבר." עוד צוין כי "הנתונים העדכניים כוללים גם את פירוט רכיבי התוצר ברביע השלישי, שהראה שהצריכה של משקי בית עלתה בצורה משמעותית, זאת בעיקר לאחר פתיחתן מחדש של חנויות, לא חיוניות, דבר המצביע על הביקוש הכבוש הניכר בקרב צרכנים רבים שמעוניינים לחזור במהירות להרגלי הצריכה והבילוי ברגע שמגזר האירוח והפנאי יפתח שוב את שעריו."

לסיכום מצויין בפמן ורזניק כי "לנוכח המגבלות הנוכחיות על ניידות ועקב הריחוק החברתי, נראה כי התוצר של גוש האירו יתכווץ ברביע הרביעי בכ-3%, אך צפויה התאוששות בשנת 2021 עם ביצוע מהלך התחסנות שיאפשר לתיירים לצאת לחופשה שוב, זאת תוך דגש על הצמיחה בדרום אירופה."

הכלכלן הראשי של אקסלנס- איך הבחירות ישפיעו והאם הדולר ימשיך לרדת

השוק לאן? נתונים חיוביים בסקר המגמות לעסקים אך שליליים בשיעור האבטלה