חדשות    

להשקיע בבורסה או לקנות דירה?

pexels

להשקיע בבורסה או לקנות דירה?  נראה שבשנים האחרונות הציבור מעדיף השקעות בנדל"ן ולא השקעות במניות. אבל זה לא אומר שזו החלטה נכונה לטווח ארוך. 

השוואה בין השקעה בנדל"ן או מניות מגלה שלכל אפיק יתרונות וחסרונות אחרים. נמצאים בדילמה דומה? הנה המידע שיעזור לכם לקבל החלטה

בנק ישראל מספק אחת לרבעון נתונים על החזקות הציבור בנכסים פיננסים. הנתונים מצביעים  על רתיעה מסוימת של הציבור בישראל מפני השקעות מסוכנות. לפי הנתונים, מעל 50% מנכסי הציבור נמצאים בעובר ושב בבנק או בפיקדונות השונים, על אף שהם מניבים ריבית אפסית. מבחינה מספרית, היקף התיק הכולל של הציבור עמד אז על 2 טריליון שקל – כאשר מעל מתוכם במזומן ובפיקדונות. כלומר, הציבור לא קונה ישירות מניות. הוא מחזיק בקרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות נאמנות שהן משקיעות בשבילו במניות, אבל גם ההשקעות העקיפות במניות הן יחסית לא גבוהות, לעומת ההשקעות הסולידיות.

בעשורים האחרונים, לציבור יש חלופה יחסית סולידית שהתבררה כטובה – השקעה בנדל"ן, בעיקר רכישת דירה להשקעה. מסתבר שיש רבים שיכולים להרשות לעצמם לקחת הלוואת משכנתא בתנאים נוחים ולהיכנס לתחום הנדל"ן כהשקעה לטווח בינוני וארוך.

בשנים האחרונות שוק הנדל"ן רותח, והתשואות טובות בהתאם; ועדיין –  לא בטוח ששוק ההון והשקעה במניות נופלת מהשקעה בדירות.

נדל"ן: סיכון ותשואה נמוכים יחסית

השקעות נדל"ן יכולות להיות עצמאיות ופרטיות או כחלק מרכישת נדל"ן מסחרי שמניב תשואה בדמות דמי שכירות ועלייה בערך הנכס. בכל מקרה, בנוגע להשקעות לא מדובר בבית פרטי שאותו רוכשים עבור תחושת הביטחון והיציבות.

חשיפה לנדל"ן מסחרי מתבצעת דרך קרנות השקעה ייעודיות שמכונות קרנות REIT (קרנות ריט). ההמלצה העקרונית היא להשקיע במספר רב של קרנות ריט מאשר להמר על נכס בודד, אך זה כמובן לא תמיד אפשרי.

היתרונות הברורים של השקעה בנדל"ן באים לידי ביטוי בסיכון שהוא היסטורית נמוך ובתשואה יחסית קבועה. מעבר לכך, קניית קרן ריט שמשקיעה בעולם יכולה להיות שיטה טובה לפזר את הסיכון עם ההון העצמי.

החסרונות הם שהשקעה בנדל"ן היא אף פעם לא נזילה וגם את קרנות הריט קשה למכור בתקופות של חוסר יציבות. הסיכון אמנם גבוה מאג"ח ומזומן אך נמוך ממניות, בעוד התשואה גבוהה מאפיקי ההשקעות הסולידיים אך עדיין נמוכה ממניות.

מניות: הפוטנציאל הגבוה ביותר

מניות נחשבות ובצדק לאפיק ההשקעות המסוכן ביותר ועם פוטנציאל התשואה הגבוה ביותר. כמו בתחומים אחרים, ככל שעולה הסיכון כך צפויה גם התמורה לזנק. כמובן שאין ערובה לכך שהשקעה במניות תניב רווח הון או הכנסה, אך הפוטנציאל שלה גבוה משמעותית בהשוואה לאלטרנטיבות.

רכישת מניות היא בפועל קניית בעלות על חלק מהחברה. יחד עם קניית הבעלות אנחנו רוכשים גם את הזכות לקבל חלק מרווחי החברה בעתיד, אולם נצטרך לשאת בהוצאות ובחובות. היתרונות הם שבעזרת מניות ניתן להגן על הכסף מפני אינפלציה כל עוד התשואה הריאלית חיובית, והחיסרון מתבטא בחשיפה לסיכון של הפסדי הון עצומים גם בהתראה קצרה.

לסיכום, השוואה בין אפיקי השקעות היא בהחלט סוגיה לגיטימית שדורשת מחשבה לעומק. את ההכרעה רצוי לבצע על סמך נתונים אישיים, מטרות ההשקעה והיקף ההון העצמי.

יועץ השקעות לעומת מנהל השקעות; ואיך מנהלים את הכסף לבד?