מדריכי צרכנות    

להשתזף בלי לצאת לשמש – כל השיטות וכמה זה יעלה לכם

מעודכן ל-09/2019

חשיפה לשמש ידועה כמסוכנת, ובעוד כמה שבועות החמה היוקדת תהפוך ממילא למצרך נדיר – אבל עבור מי שלא מתחברת לגוון הלבנבן בדקנו את מגוון השיטות לשמור על המראה השזוף והזוהר כל ימות השנה: ממיטות שיזוף, דרך שיזוף בהתזה ועד מייק אפ למראה זהוב וקיצי – כל השיטות, החידושים וגם הסכנות

הקיץ כבר כמעט מאחורינו ומומחי מזג האוויר צופים לנו השנה חורף מוקדם, שיתחיל כבר מאוקטובר, אבל יש נשים וגברים לא מעטים שמכורים לגוון המוקה-שוקולד ולא מוכנים לוותר עליו בכל עונות השנה. המראה השזוף מסמל בריאות, חיוניות, חושניות ונעורים! יש הטוענים שהוא גם מרזה, לעיתים מסתיר ורידים ובאופן כללי מחמיא מאוד.

בישראל בעלת האקלים הים התיכוני כבר מודעים מזמן לסכנות הכרוכות בחשיפה לקרני השמש הממכרות. רגע לפני שהקיץ מסתיים רשמית וגם מי שמדי פעם עוד חטא בחשיפה לשמש ייאלץ להיפרד מהחופים, בדקנו עבורכם את כל האופציות להשגת צבע שלא מן הטבע, מה המחיר הכספי שלהן וכמובן, האם הן בריאות?

מכון שיזוף – מסוכן אפילו יותר מהדבר האמיתי

מכון שיזוף מאפשר שיזוף בשני סוגי מתקנים: מיטת שיזוף ומקלחון שיזוף.

מיטת שיזוף היא מתקן בעל כיפה שנסגר על השוכב/ת בתוכו, וכולל נורות השולחות קרניים אולטרה-סגוליות משזפות לעור.

השהייה במיטת השיזוף נעשית במכון שיזוף ואמורה להתבצע בהדרגה – מכמה דקות בודדות בטיפול הראשון עד 20 דקות בהמשך. התמקדות הקרניים בגופו של המטופל במתקן הסגור מביאה לתוצאות מהירות ביותר, וזהו סוד משיכתו של הטיפול. אך מבחינה בריאותית, הוא נחשב בקרב רופאי העור ללא פחות מסוכן ואפילו מסוכן יותר מחשיפה לשמש.

קרני ה-UVB (קרניים אולטרה-סגוליות קצרות) הפוגעות בעור עלולות ליצור אודם וכוויות – תופעה מוכרת למי שנחשף לשמש בצורה לא מבוקרת. בשנים האחרונות החלו מכונים רבים להציע מיטות שיזוף בעלות נורות של קרני UVA (קרניים אולטרה-סגוליות ארוכות), שלטענתם מונעות את נזקי הקרניים הקצרות. עם זאת, מומחי העור (בשיתוף, עם משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן) מזהירים כי משום שהקרניים הארוכות חודרות לעומק העור, הן דווקא מגבירות את הסיכוי להזדקנות העור במקרה הטוב ולסרטן העור במקרה הרע.

הרופאים טוענים כי הקרינה הממוקדת במיטת השיזוף מסוכנת בהרבה מהקרינה ה"מפוזרת" של השמש, ואין לשכוח גם סכנות של גרימת נזק לקרנית ולרשתית העינית.

אם בכל זאת החלטתם שאתם רוצים לנסות להשתזף במכון שיזוף, בדקו שהמכון שבחרתם פועל ברישיון. הפיקוח והאכיפה בתחום רופפים מאוד, וכדאי לברר ולבדוק שוב ושוב.

שימו לב לאמצעי מיגון כמו חבישת משקפי מגן במקרה של שימוש במיטת שיזוף, מריחה או הימנעות ממריחה של תכשירים קוסמטיים וכד' – מכון רציני יספק לכם הסברים מדויקים בנושא. כאמור, מומחי העור ימליצו לכם לבחור בשיזוף בהתזה, הבטוח יותר מבחינה בריאותית, והכי בטוח – להימנע משיזוף בכלל.

אפקט דומה לזה של מיטת שיזוף מתקבל גם במקלחוני השיזוף, שבהם הלקוחות עומדים וגם פה הם "זוכים" לקבל מנת קרינה אולטרה סגולה שתשזף את כל גופם.

כמה עולה?

טיפול אחד בקרני UV במקלחון שיזוף או במיטת שיזוף – 70-30 שקל

10 טיפולים בקרני UV במקלחון שיזוף או במיטת שיזוף – 500-200 שקל

מנוי חופשי חודשי למיטת שיזוף או מקלחון שיזוף – 600-250 שקל

 

שיזוף בהתזה: אחיד, מחטב ועלול לגרום לאסתמה ולסרטן

שיזוף מלאכותי בהתזה מבוסס על מולקולה בשם DHA (די-הידרוקסי-אצטון). מדובר בסוג של סוכר שבמגע עם החלבונים בשכבות החיצוניות של העור יוצר תרכובת המשנה את גוון העור.

ה-FDA האמריקאי אישר את השימוש בחומר הזה כקרם שמיועד למריחה על הגוף. הבעיה התעוררה כאשר מכוני שיזוף שונים החלו להשתמש באותו חומר, אך בשיטת ריסוס הגוף. כיום מנגנון ההתזה דומה לזה של צביעת מכוניות, כך שבהתזה בת שתי דקות אפשר להשיג גוון אחיד שמחזיק מעמד שבעה-עשרה ימים. פעולה זו לא אושרה על ידי ה-FDA.

הבעיה בשיטה הזאת נובעת ככל הנראה מהעובדה שהחומר המרוסס עלול לחדור לדרכי הנשימה ולגרום למחלות שונות, ביניהן לאסטמה ואמפיזמה (נפחת הריאות). חמור מכך, ממחקרי מעבדה שונים שנעשו על עכברים עלה כי חומר ה-DHA המרוסס עלול לגרום למוטציות גנטיות שיוצרות תאים סרטניים בגוף. הממצאים האלה לא הוכחו אומנם עדיין כתקפים בכל מה שנוגע לבני אדם, אבל כדאי לחשוב אם התוצאה האסתטית שווה את הסיכון.

יתרונות השיטה:

  • אפשר לשלוט על הריכוז של החומר הפעיל ולהקנות גוון חזק באופן מיידי.
  • רוב המכונים עובדים עם אקדח התזה, המאפשר שליטה גבוהה יותר בפיזור אחיד של החומר על הגוף ומסוגל להקנות אפקט של הצרה, חיטוב והדגשת השרירים.
  • האפקט ניכר מיד ומעמיק בתוך כמה שעות.

חסרונות:

  • אצל חלק קטן באוכלוסייה חשיפה ל-DHA עלולה לגרום לאלרגיה עורית המתבטאת בגרד, אודם ונפיחות (לכן לפני השימוש מומלץ לנסות את התכשיר במקום נסתר).
  • ריכוז החומר הפעיל שונה ממכון למכון: יש מכונים המדללים אותו במים ועל כן התוצאה עלולה לאכזב, ואילו מכונים אחרים משתמשים בריכוז גבוה (מעל 5%) שעלול להגביר אצל חלק מהאנשים את הרגישות.
  • מחקר שפורסם לאחרונה מצא שכימיקל שנמצא בתוך ספריי השיזוף על-ידי התזה עלול לשבש את ה-DNA ולגרום לגידולים סרטניים.

מי צריך להיזהר? עובדים במכוני שיזוף ומי שמבקר שם לעיתים תכופות.

כמו כן, אף שהחומר הפעיל העיקרי (DHA) הוא טבעי והמכונים מתירים שימוש לנשים בהיריון, מומלץ להיוועץ תחילה עם הרופא המטפל.

כך תעשו את זה נכון ובריא:

  • ודאו שהמכון בפיקוח של משרד הבריאות.
  • הימנעו מרחצה או מכניסה למים כשמונה שעות לאחר ההתזה.
  • בקשו לדעת מהו אחוז החומר הפעיל בחומר המותז, והעדיפו ריכוז הנמוך מ-5%, לפחות בהתזה הראשונה (אולי הגוון יהיה חיוור ממה שחשבתם, אבל הסיכוי לפתח אלרגיה לחומר נמוך יותר. להעמקת הגוון, אפשר לחזור על ההתזה לאחר כמה ימים).
  • בקשו מהמכון לבצע טסט לאלרגיה.
  • מומלץ להגיע להתזה בבגדים רפויים.

כמה עולה?

טיפול אחד – 150-70 שקל

כרטיסייה של 5 טיפולים – 440-200 שקל

כרטיסייה של 10 טיפולים – 700-480 שקל

 

תכשירים לשיזוף ללא שמש

כמו שיזוף בהתזה, גם תכשירים לשיזוף עצמי מכילים DHA. בעברם היו תכשירי השיזוף מגושמים יותר, ריחם היה רע והם הקנו לעור גוון כתום־גזר. עם השנים הפורמולות שופרו משמעותית, וכיום רוב תכשירי השיזוף מבושמים קלות וישנם גוונים רבים ממשפחת החומים. ככל שהפורמולה מוצלחת יותר, כך היכולת שלה לגבור על הגוונים הכתומים גבוהה יותר. תכשירי המדף משנים את גון העור לחום בהדרגה בתוך כמה שעות. כדי להימנע מגוון כהה מהרצוי, מומלץ להמתין למריחה נוספת למחרת.

איתור תכשיר השיזוף העצמי הטוב ביותר הוא משימה מאתגרת. ישנם עשרות מוצרים שניתן להשיג בסופר פארם, באינטרנט ובמכוני השיזוף. המוצרים מגיעים במרקמי שונים: קרמים, ג’ל, ספרי התזה, מוס, תחליב ועוד. ישנם כמה פרמטרים עיקריים שיש לבחון בתכשיר: הגוון שמתקבל על העור, כמה זמן מחזיק, איך הוא דוהה (באופו אחיד או לא), הריח, כמה זמן לוקח לו להתייבש ועד כמה נוח למרוח אותו

יתרונות:

תכשירים לשימוש ביתי לגוף ולפנים מבוססים על רכיב טבעי, בטוחים לשימוש ואין בהם נזק בריאותי אפשרי.

חסרונות:

DHA הוא אמנם חומר טבעי, אך חלק מהאנשים עלולים להיות רגישים אליו. בנוסף, אי אפשר להסיר את הגוון במים אלא רק בתהליך הקילוף הטבעי של העור, שנמשך כשבועיים.

התכשירים המשזפים נמכרים במרקמים שונים:

  • ג'ל: מתאים יותר לעור שמן, בייחוד אם סובלים מאקנה בגב, או לכאלה שמעדיפים טקסטורה קלילה ולא שומנית.
  • תחליב: מתאים לעור מעורב עד שמן ולמי שלא אוהב קרמים שומניים.
  • ספריי: מתאים לכל סוגי העור ומאפשר פיזור חומר אחיד.
  • מגבונים: מתאימים לעור שמן.
  • מוס: מרקם קליל ונוח למריחה.

כך תעשו את זה נכון ובריא:

  • תכשירי שיזוף אינם מסנני קרינה, אינם מהווים תחליף למקדם הגנה ואינם מספקים הגנה מפני השמש. מרחו מקדם הגנה לפני כל יציאה לשמש.
  • בצעו טסט ראשוני במקום נסתר כדי לבדוק אם הגוון שמתקבל מוצא חן בעיניכם ולוודא שאינכם אלרגיים לתכשיר.
  • כדי למנוע כתמים על כפות הידיים מומלץ למרוח את המשזף בעזרת כפפות.
  • תכשירי המדף משנים את גון העור לחום בהדרגה בתוך כמה שעות. כדי לקבל את הגוון הרצוי מומלץ להמתין למריחה נוספת ביום המחרת, כדי שהגוון לא יהיה כהה מדי. שימוש יומיומי בתכשירי שיזוף גורם למראה שזוף יותר.
  • יום לפני מריחת החומר המשזף מומלץ לעשות פילינג לעור, כדי שהשיזוף יהיה אחיד, ייספג בעור ויעניק מראה רענן.
  • חשוב להעניק לחות לכל האזורים בגוף שאותם רוצים לשזף, בעיקר ידיים, ברכיים ורגליים.
  • הסרת שיער מומלץ לעשות עד כ־ 24 שעות לפני השיזוף.
  • מומלץ להשאיר את הצבע על גבי העור למשך מספר שעות לפני שנכנסים להתקלח.
  • לאחר המקלחת מומלץ לייבש את העור בטפיחות קלות כדי למנוע הסרה של השיזוף.
  • שימו לב: שחייה וכלור מזרזים את תהליך הדהייה של השיזוף מהעור.

כמה עולה?

מגוון התכשירים והחברות גדול מאוד.

דוגמאות למותגים ומחירים:

טרקוטה סאן לס ג'ל לגוף Guerlain (150 מ"ל) – 241 שקל

טרקוטה ספריי לשיזוף עצמי 10SPF Guerlain (75 מ"ל) – 258 שקל

ג'ל משזף  clarins – 130 שקל

תחליב לשיזוף עצמי LOREAL Silky lotion  (150 מ"ל) – 58 שקל

מגבונים לשיזוף עצמי לייף (10 מגבונים) – 16.90 שקל

ספריי לשיזוף עצמי לפנים ולגוף לייף – 99 שקל

קרם לשיזוף עצמי לייף 180 מ"ל – 39.90 שקל

 

איפור משזף

תכשירים לא עמידים שמכילים פיגמנט (ללא DHA) ויורדים במים – יכולים להתאים למי שמעוניינת בהופעה מושקעת לערב אחד ולא בתחזוק יומיומי של שיזוף לאורך זמן.

ברונזר – מדובר בפודרת שיזוף דחוסה המיועדת להשחמה חד פעמית של העור. לרוב, הברונזר מתאים לא רק לפנים אלא גם לכתפיים, לזרועות ולמחשוף, ולעתים מגיע במרקם מייק-אפ נוזלי.

יתרונות: הברונזר ניתן להסרה מהירה ואפשר להשתמש בו להטעיה אופטית (למשל, כשמפדרים בין השדיים יוצרים תחושה של הרמה, ואילו פידור בצדי האף מקנה לו מראה צר יותר).

חסרונות: יש צורך לחדש את הברונזר במהלך היום, והוא אינו עמיד בפני זיעה או מים.

מי שמחפשת פתרון נקודתי וחד פעמי ליציאה או לאירוע כלשהו, יכולה להיעזר במוצרי הכיסוי לרגליים שמגיעים בצורה של ספריי או קרם. הם ממש כמו מייק־אפ: מעניקים כיסוי קל, תורמים לגוון אחיד לרגליים, אינם מכתימים את הבגדים ויורדים בקלות במקלחת.

לידיים ולמחשוף קיימים בעיקר שימרים־קרמיים עמידים שמעניקים גוון והברקה גם יחד. אלה מומלצים בעיקר לאירועים בערבי הקיץ.

כמה עולה:

גם בקטגוריה הזו מגוון עצום של מותגים ומחירים.

מוצרים לדוגמה:

קרם מייק-אפ לרגליים של סאלי הנסן, 149 שקל

ספריי שיזוף עצמי מיידי לפנים  ON THE GO DARK של top sun – 220 שקל

ברונזר של אסתי לאודר – 240 שקל,

ברונזר של בובי בראון – 200 שקל

סדרת הטרקוטה של Guerlain (גרלן) – 341-232 שקל:

– בסיס מייק אפ למראה שזוף וטבעי (235 שקל)

– טרקוטה ספריי (258 שקל)

איך בוחרים מאפרת כלות וכמה זה עולה?

איך בוחרים קוסמטיקאית וכמה תשלמו על טיפול?