חדשות    

למה בנורבגיה מעלים ריבית כשבכל העולם היא יורדת?

ריבית קבועה או ריבית משתנה

בניגוד למגמה הרווחת בעולם, לאחר הורדת הריבית של הפד'  הודיע הבנק המרכזי של נורבגיה (Norges Bank) על העלאת הריבית ב-25 נקודות בסיס לרמה של 1.5%, מהרמה הקודמת של 1.25%.

"הצמיחה בכלכלה הנורבגית נשארה יציבה, וניצול כושר הייצור הוא מעט יותר מהרמה הרגילה. תנאים מבודדים שמאפשרים העלאת ריבית", נמסר בהודעה שפרסם הבנק.

זו כבר פעם רביעית השנה הבנק הנורבגי מעלה את הריבית. עם זאת, בבנק מודעים לחוסר הוודאות בעקבות  הורדת הריבית ברחבי העול וכי קרוב לוודאי שהריבית תישאר ברמה זו לעוד זמן מה.

"ההערכה הנוכחית של מועצת המנהלים בבנק בנוגע לתחזית ולאיזון הסיכונים מצביעה על כך ששיעור הריבית קרוב לוודאי שיישאר ברמה הנוכחית בתקופה הקרובה", הסביר נגיד הבנק המרכזי בנורבגיה.

עוד השבוע הפדרל ריזרב הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.25%, ובהמשך להורדת ריבית שבוצעה בחודש יולי האחרון. מדובר בפעם השנייה שבה הפד מוריד ריבית מאז המשבר הפיננסי של 2008.

בתום ישיבה בת יומיים ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד פרסמה את ההחלטה להוריד את הריבית לטווח של 2.00%-1.75%, אם כי חבריו חלוקים מאד בנוגע לתוואי להמשך.

גם השבוע הבנק האירופי המרכזי (ECB) הכריז על הורדת ריבית ויעל השקת תוכנית רכישות מסיבית חדשה, בניסיון להמריץ את הכלכלה האירופית ששרויה בחוסר ודאות. הבנק יחדש את תוכנית רכישות האג"ח הממשלתית בהיקף של 20 מיליארד אירו בחודש החל מ-1 בנובמבר.

נשיא ה-ECB מריו דראגי, נגיד הבנק,  הודיע שהבנק המרכזי חותך את הריבית על הפיקדונות ב-10 נקודות בסיס ל-0.5%- מ-0.4%-, בהתאם לציפיות. הריבית על האירו נותרה ללא שינוי על 0%. לאחר ההודעה האירו נופל מול הדולר ב-0.6% לרמה של 1.095 דולר.