בבורסה לניירות ערך הבישראל קיימים עשרות מדדים שונים של מניות ואגרות חו"ב. מדדי הבורסה משקפים רמת מחירים של קבוצות של ניירות ערך אשר יש להם מאפיינים דומים. לדוגמה: מדד ת"א 35 הוא מדד המשקף את התנודות במחיר הממוצע של המניות הגדולות ביותר בבורסה. מדדי תל-בונד השונים משקפים את התנודות במחיר הממוצע של אג"חים קונצרניים בעלי מאפיינים שונים (צמודות מדד, שקליות, מט"חיות וכו,).
מדדי ניירות ערך משמשים משקיעים להערכת רמת המחירים של חברות מענפים מסויימים או של קבוצות ניירות ערך וכן כבסיס להערכת ביצועים של תיקי השקעות.
בדרך כלל, המשקל הניתן לכל נייר ערך במדד הוא שונה. למשל, במדד ת"א 35 משקלן של המניות נקבע על פי שווי השוק שלהן. ישנם גם מדדי "משקל שווה" בהן ניתן אותו המשקל לכל הניירות במדד. המדדים האלה מאפשרים לדעת למשל, איזו תשואה היינו מקבלים אם היינו משקיעים בכל נייר סכום שווה.
חברות שניירות הערך שלהן מחלקות לעיתים דיבידנדים או ריביות. כשחברה מחלקת דיבידנד או ריבית, מבצעת הבורסה שינוי טכני בשער, אשר מבטא את ההשפעה של יציאת המזומנים מקופת החברה וכתוצאה מכך, בשווי השוק שלה או במקרה של אגרות חוב, בהיקף החוב השלה.
קיימות שתי גישות לגבי חישוב המדד בעקבות חלוקת דיבידנדים או ריביות. השיטה הראשונה מתעלמת מהדיבידנדים ומהריביות המחולקות. התיקון הטכני שמבצעת הבורסה גורימם לירידה בשער הנייר ובהתאם למשקלו, גם במדד. מדדים המחושבים על פי גישה זו נקראים "מדד מחיר".
השיטה השניה מניחה כי דיבידנדים וריביות המחולקים למשקיעים, מושקעים מחדש בנייר הערך, כך שבעצם אין שינויי בשווי הכולל של הנייר ומשכך לא נרשם שינוי במדד. מדדים אלו נקראים "מדד השקעה" או "מדד תשואה כוללת".
המדדים המחושבים בבורסה בתל אביב הם מדדי תשואה כוללת. כלומר, במידה ומחולקת ריבית למחזיקי אחד האג"חים המרכיבים את המדד או דיבידנד באחת המניות, הבורסה מחשבת באופן תיאורטי את המדד בצורה המתקנת את התיקון הטכני שנעשה בשער נייר הערך.
מעודכן ל-10/2018
חברת הביטוח ליברה, שקיבלה רישיון מבטח מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לפני ביולי 2018, העלתה בספטמבר 2018 לאוויר את הפלטפורמה הדיגיטלית שלה והיא זמינה לקהל.
עד כה פעלה החברה במתכונת הרצה, במהלכה הנפיקה למעלה מ-2,000 פוליסות והעניקה למבוטחיה שירותים כמו רכב חליפי עד הבית, תשלום תביעות תוך 48 שעות ואי העלאת פרמיה בעקבות דיווח על נזק שלא באשמת המבוטח
ליברה פיתחה מודל לשיתוף המבוטחים ברווח. במסגרת זו, לכל מבוטח מוקם, כבר בעת רכישת הביטוח, "ארנק דיגיטלי" בו הוא צובר "ליברות", המהוות את חלקו ברווח. באמצעות הליברות החברה תחלק עד 25% מרווחיה למבוטחים שלה.
ביטוח דיגיטלי – מהפכה בעולם הביטוח
אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה: "עולם הביטוח עובר מהפכה בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות והשינויים בהעדפות הצרכנים. ליברה גאה לעמוד בחזית השינויים האלה, בכמה אופנים: ראשית, בחוויה הדיגיטלית שמספקת החברה. שנית, במודל הפרסונלי הבלעדי של החברה, הכולל שאלות ייחודיות המאפשרות הוזלה משמעותית במחיר. ושלישית, שיתוף מבוטחיה ברווחים, כבר מהיום הראשון, באמצעות ארנק דיגיטלי שהיא מקימה עבור כל מבוטח"
מאז קבלת הרישיון, פעלה החברה במתכונת הרצה ובתקופה זו כאמור הנפיקה למעלה מ-2,000 פוליסות. החברה פועלת כחברה דיגיטלית מלאה, ומאפשרת ללקוחות לבצע פעולות באמצעות האזור האישי שלהם באתר ובדיגיטל בכלל. במקביל, החברה מעמידה מוקד טלפוני לטובת לקוחות שבכל זאת יבקשו להיעזר במענה אנושי.
בין היתר, יוכלו לקוחות החברה לעדכן את הפוליסה בכל עת באופן עצמאי, באזור האישי. המבוטחים יוכלו להחליף או להוסיף נהג, לשנות את סוג הרכב המבוטח, לשלוח לחברה באמצעות האתר מסמכים רלוונטיים (כגון מסמך העדר תביעות או אישור שיעבוד) ועוד. בעת תאונה או גניבה, ליברה מספקת אופציה לקבלת רכב חלופי כבר במקום התאונה, או לחלופין בכל מקום שיבחר המבוטח לקבלו, על מנת שהלקוח יוכל להמשיך בשגרת יומו. החברה מתחייבת לתשלום ללקוח תוך 48 שעות מרגע הכרזת הרכב כ"טוטל לוס" או במקרה גניבה.
ליברה מספקת גם פרסונליזציה: המודל האקטוארי של החברה, יחד עם הכלים הדיגיטליים המתקדמים, יאפשרו לה להתאים את הצעת המחיר לכל מבוטח, על ידי מענה לשאלות כגון: מספר הקילומטרים שהרכב נוסע בשנה, תחזוקת הרכב, רמת הנהיגה, גילאי הילדים, תביעות שהוגשו ב-10 השנים האחרונות, סקר רכב ועוד. המענה לשאלות הוא וולונטרי ובאמצעותו ניתן להוזיל את הצעת המחיר באופן משמעותי, במקרים מסוימים אף יותר מ-50%.
ביטוח פרסונלי
בליברה אומרים שהם דוגלים בשיתוף רווחים עם הלקוחות. במסגרת זו, לכל מבוטח מוקם, כבר בעת רכישת הביטוח, "ארנק דיגיטלי" בו הוא צובר "ליברות", המהוות את חלקו ברווח. באמצעות הליברות החברה תחלק עד 25% מרווחיה למבוטחים שלה. בעת חידוש הפוליסה, הליברות מומרות לשקלים (ביחס של 1:1) וניתן לממש אותן באמצעות העברה לחשבון הבנק, או לחלופין בחידוש ביטוח ורכישת כיסויים נוספים בליברה.
אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה, אמרה: "עולם הביטוח עובר מהפכה בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות והשינויים בהעדפות הצרכנים. ליברה גאה לעמוד בחזית השינויים האלה, בכמה אופנים: ראשית, בחוויה הדיגיטלית שמספקת החברה. שנית, במודל הפרסונלי הבלעדי של החברה, הכולל שאלות ייחודיות המאפשרות הוזלה משמעותית במחיר. ושלישית, שיתוף מבוטחיה ברווחים, כבר מהיום הראשון, באמצעות ארנק דיגיטלי שהיא מקימה עבור כל מבוטח".
ליברה היא הראשונה מבין 3 חברות ביטוח דיגיטליות חדשות (ליברה ביטוח, WeSure, ואולברייט). חברות הביטוח הדיגיטליות הן בשורה חשובה לצרכנים.
חברת ביטוח דיגיטלית פועלת בלי סוכני ביטוח. המטרה להגיע ללקוחות דרך אתר האינטרנט או אפליקציה ייעודית. באתר וגם באפליקציה ניתן לעשות את כל הפעולות – רכישת ביטוח; קבלת שירות; טיפול בתביעת ביטוח.
כיום פועלות מספר פלטפורמות דיגיטליות של חברות הביטוח הגדולות כמו go של הכשרה ביטוח, ועדיין הפלטפורמות האלו לא מספקות את כל המוצרים וכל השירותים, הן יותר אפליקציות שיווקיות – לשיווק ביטוח.
כמה זה עולה?
הביטוח דרך החברות הדיגיטליות אמור להיות במחירים נמוכים יותר. אבל, ליברה מציעה כאמור שיטת תמחור המותאמת ללקוח באופן אישי בהתאם לפרמטרים שונים של סיכון. לדוגמה ביטוח הרכב ייקבע, בין היתר על פי הפרמטרים הבאים – היקף קילומטרז' שנתי, איזור מגורים, עבר ביטוחי, גיל, מגדר ועוד. מדובר בפרמטרים שקיימים ברובם בחברות הביטוח המסרותיות, אבל חלק מהפרמטרים חדשים, כך שייתכן שהפרסונליציה זו תחסוך לחלק מהאנשים בסך הביטוח הכולל. זאת ועוד – מאחר שבהגדרה מדובר בגוף רזה יותר, עם הוצאות נמוכות יותר, צפוי שהמחירים הממוצעים בו יהיו זולים יותר מאשר בביטוחים אצל החברות המסורתיות.
עדכון– ביטוח פרסונלי: חברות ביטוח בעולם ימכרו ביטוח חיים רק למי שיסכים להשתמש בשעונים חכמים. השעונים האלו ידווחו לחברת הביטוח בזמן אמת מה המצב הבריאותי האמיתי של הלקוח. "אני חושבת שהטכנולוגיה יכולה לעזור לא מעט לתמחור ביטוח אישי", אמרה בראיון למאקו אתי אלישקוב מנכ"לית ומייסדת ליברה ביטוח, "לרוב האוכלוסיה זה ישפר את המחיר. זה גם נמצא בשוק הביטוחים לרכב. יש חברות בארה"ב שמחייבות מבוטחים להתקין רכיבי OBD לשקע ברכב – והם אוספים מידע על אופי הנהיגה – כמו מספר קילומטרים, האצות ופניות חדות. אנחנו יכולים לתת הנחה למי שנוהג טוב, וגם יש הנחות גם למי שנוהג מעט קילומטרים".
ישראל רייף, יו"ר אפקון אומר היום על רקע החלטת החברה להיכנס לתחום טעינת הרכבים החשמליים – "תחום המטענים החשמליים הציבוריים תופס תאוצה בארץ ובעולם. חדשנות הינו נדבך משמעותי באסטרטגיה שלנו ואנו בדרך לספק חשמל לרכבים חשמליים של כל היבואנים בישראל, כאשר אפקון תהיה אחראית על אספקת המטענים, התקנתם והתפעול שלהם. לשם שימוש ברכב לאורך היום, במיוחד בנסיעות ארוכות, נדרשת טעינה מהירה של הרכב, ללא צורך בהחלפת סוללות, כפי שניסו ליזום חברות אחרות. כבר היום מתכננת החברה את מערך השירות לרכב החשמלי בפריסה ארצית".
אפקון תחבורה חשמלית – חברה בבעלות אפקון הציבורית מקבוצת שלמה, התקשרה עם יבואני רכב מובילים בישראל בהסכם להקמת מטענים ציבוריים מהירים בצפון הארץ ובדרומה, אשר יאפשרו נסיעה חשמלית רציפה לאורך כל מדינת ישראל. הקמת המטענים הינה במימון משותף של הצדדים, והם יספקו חשמל לרכבים חשמליים של כל היבואנים בישראל, כאשר אפקון תהיה אחראית על התקנת המטענים והתפעול השוטף שלהם ועל אספקת החשמל ללקוחות וחיובם. המטענים יאפשרו טעינה מלאה של רכב חשמלי בתוך כחצי שעה. המטען הראשון יוקם באזור מצפה רמון והשני בגליל. בהמשך צפויה אפקון להמשיך ולהקים מאות מטענים נוספים ברחבי הארץ.
הסכם זה מגיע לאחר סדרת ההתקשרויות של אפקון תחבורה חשמלית עם יבואני הרכב המובילים בישראל להקמת מטענים ביתיים עבור לקוחותיהם. עד כה התקינה אפקון מעל 500 מטענים ביתיים כאמור.
תחום הטענת המכוניות החשמליות הוא תחום מתפתח וחדשני בארץ ובעולם. כיום נוסעות כ- 5,000 מכוניות על הכביש, בעיקר מכוניות היברידיות נטענות. בתחילת 2019 מס' הדגמים של מכוניות חשמליות יגדל, כאשר היצרנים שייצרו מכוניות חשמליות כוללים את מרצדס, אאודי, ב.מ.וו., פורשה, יונדאי, מיצובישי, קיה ורנו.
בנוסף, הקימה אפקון את התשתית לטעינת האוטובוסים החשמליים של חברת מטרופולין ברעננה ושל חברת קווים במודיעין, וכן התקינה מטענים לרכבים חשמליים בחניונים שונים ברחבי הארץ.
אפקון תחבורה חשמלית, אשר הוקמה במהלך שנת 2018, מרכזת את פעילות קבוצת אפקון בתחום הרשתות לטעינת כלי רכב חשמליים. ייחודה של אפקון תחבורה חשמלית הוא בהיותה ONE STOP SHOP לכל צרכי הרכב החשמלי ומשתמשיו, תוך שילוב כלל היכולות של אפקון בתחומים השונים – חשמל, תשתיות, מערכות ניהול ובקרה וציוד, ותוך מתן פתרונות למקרים בהם קיבולת החשמל באתר מוגבלת ויש צורך בהגדלת הקיבולת או בניהול חכם של הקיבולת הקיימת.
מספר הלקוחות הרוכשים כלי רכב נטענים הולך וגדל באופן מואץ ומכאן הצורך לספק להם פתרונות טעינה, הן במרחב הביתי והן במרחב הציבורי.
אפקון הינה חלק מקבוצת שלמה, אשר פעילה מזה שנים רבות בתחומי הרכב בישראל, ובכלל זאת יבואנית רכבי אופל, חברת הליסינג וההשכרה הגדולה בישראל המפעילה צי של למעלה מ- 80,000 כלי רכב, וכן היבואנית של כלי רכב מתוצרת BYD
חברת אספן גרופ ממשיכה להרחיב את פעילותה בשוק ההולנדי, בו היא מתמקדת במהלך השנה האחרונה. החברה מודיעה היום, כי היא תרחיב עבור רשת האופנה הגלובלית "טימברלנד" את המתחם הלוגיסטי שאספן משכירה לה, באמצעות חברת הבתAspen Real Estate investment BV , בעיר אלמלו (Almelo), שבהולנד.
חברת הבת התקשרה בהסכם לרכישת קרקע נוספת, בשטח של כ-19 דונם, הצמודה לנכס הקיים המושכר לטימברלנד, עליה תיבנה הרחבה של המתחם הלוגיסטי הקיים. החברה תשקיע ברכישת הקרקע ובבניית הנכס הנוסף סך של כ-40 מיליון שקל (כ-10 מיליוני אירו). בניית הנכס הנוסף צפויה להתחיל במהלך החודש הקרוב, ולהסתיים במהלך הרבעון השני של שנת 2019.
שטח הקרקע של הנכס הקיים הינו כ-51 דונם, והשטח הבנוי עליו הינו כ-39 אלף מ"ר, מתוכם כ-35 אלף מ"ר משמשים כשטחי לוגיסטיקה והיתר משמשים כשטחי גלריה ומשרדים. כמו כן, הנכס הקיים כולל 265 מקומות חניה. הנכס הנוסף יכלול הרחבה של שטחי הלוגיסטיקה בכ-12.5 אלף מ"ר ושל שטחי המשרדים בכ-347 מ"ר.
הנכס הקיים והנכס הנוסף יושכרו במלואם לטימברלנד , על פי הסכם השכירות החדש למשך 10 שנים החל מיום 1 באפריל 2019. דמי השכירות השנתיים שיניב המתחם הלוגיסטי כולו, במתכונתו החדשה, יסתכמו לסך של כ-2.6 מיליוני אירו, צמודים למדד המחירים לצרכן ההולנדי, מדי שנה, עד לעלייה בשיעור מקסימאלי של 3%.
המרכז הלוגיסטי של אספן גרופ בהולנד מושכר כיום לחברה מקבוצת חברות "טימברלנד" לשם שימוש כמרכז הפצה לוגיסטי של טימברלנד באירופה. הנכס נרכש בשנת 2012 בעלות של כ-25 מיליון אירו, וערב החתימה על ההסכמים עומד שוויו במאזני אספן על סך כ- 30.6 מיליון אירו.
הנכס הקיים של טימברלנד בהולנד הינו אחד מנכסי הלוגיסטיקה החדשניים באירופה, ונבנה בהתאם לתקן הבנייה הירוקה BREEAM, הכולל עמידה בתקני איכות הסביבה מחמירים והמחייב קיומם של אספקטים של מודעות לסביבה.
לדברי ברט קנוט, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל הפעילות של אספן גרופ באירופה, "רכשנו את הנכס עם תום בנייתו בשנת 2012, כאשר החברה זיהתה את תחום הלוגיסטיקה כתחום בעל פוטנציאל רב, המאפשר השגת תשואות אטרקטיביות על ההשקעה ביחס לנכסים מניבים מסוגים אחרים. לאחרונה, ביקשה טימברלנד להרחיב את נכסי הלוגיסטיקה, בחנה מספר יעדים ובחרה, לשמחתנו, להתרחב באמצעות פיתוח הנכס של אספן בהולנד".
בחודש שעבר דיווחה החברה כי התקשרה בהסכם עם צד שלישי למכירת מבנה משרדים בגרמניה בעיר שטוטגארט בתמורה לסך של כ-43 מיליון שקל (כ-10.2 מיליון אירו). החברה הכירה ברווח מעליית ערך של הנכס, לאחר הוצאות מסים (ולפניי הוצאות נלוות בסך של כ- 2 מיליון ש"ח), בסך של כ-12 מיליון שקל. להערכת החברה, לאחר השלמת העסקה יוותר בידה תזרים חופשי כתוצאה מהעסקה, לפני מס (ככל שיחול) והוצאות נלוות, בסך של כ-28 מיליון שקל.
אספן גרופ, הינה חברה הפועלת בעיקר ברכישה, ייזום, השכרה, ניהול והשבחה של נכסים מניבים הכוללים משרדים, שירותים, מסחר, מבני תעשייה ולוגיסטיקה, בהולנד, גרמניה, וישראל. כמו כן לחברה קרקעות פנויות להשקעה. החברה פועלת מעת לעת, בהתאם להזדמנויות עסקיות בשוק הנדל"ן גם למימוש מבנים וקרקעות בתחום הנדל"ן. כיום בבעלות הקבוצה מבנים להשכרה בישראל ובחו"ל, בשטח כולל של כ- 375 אלף מ"ר, המושכרים לכ-260 שוכרים בתפוסה של כ-96%. מנכ"ל החברה הוא מר גיא אליאס, ויו"ר החברה הוא מר גיא פרג.
השנה חל היום האחרון להגשת דו"חות החציון הראשון (והרבעון השני) ביום שישי, ה-.31. היום האחרון להגשת הדו"חות ידוע כיום שבו מתפרסמים עשרות רבות של דו"חות כספיים של חברות שמחכות לרגע האחרון. לעיתים קרובות לא מדובר רק בדחיינות. המבול של הדו"חות מאפשר לחברות שהדו"ח שלהן לא מבריק במיוחד, לנסות להיעלם בשטף הדו"חות, אולי לא ישימו לב אליהם. ואם יוצא שהיום הוא יום שישי – על אחת כמה וכמה. אחת החברות שפירסמו את דו"חותיהן ברגע האחרון היא רבוע כחול נדל"ן.
ואכן, התוצאות ברבעון השני היו לא משהו. רבוע כחול נדל"ן רשמה בדו"ח הכספי הפחתה בסך של 81 מיליון שקל בשוויו של קניון האופנה TLV , שבו היא מחזיקה 50%, הממוקם ברחוב החשמונאים בתל אביב.
מהנתונים שפורסמו במסגרת הערכת שווי לקניון, אשר פורסמו ביחד עם הדו"ח הכספי, עולה כי שיעור התפוסה בקניון עומד על כ-80% בלבד, וממצוע השכירות למטר עומד על 306 שקל למ"ר. משרד השמאים גרינברג אולפינר ושות שביצע את הערכת השווי, מעריך את שוויו של הפרוייקט, ביחד עם החניון התת קרקעי בכ-1.68 מיליארד שקל.
ביחד עם רבוע כחול נדל"ן מחזיקים בקניון גם גינדי השקעות 25%, והאחים משה ויגאל גינדי (25%).
בסך הכל הסתכמו ההכנסות של ריבוע כחול נדל"ן בכ-69 מיליון שקל לעומת כ-99 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
ההכנסות מדמי שכירות עמדו על כ-50 מיליון שקל, לעומת כ-57 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
בשורה התחתונה הרוויחה רבוע נדלן כ-4 מיליון שקל ברבעון השני לעומת כ-36 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
מריבוע כחול נמסר כי ה -ROI של החברה ברבעון השני הסתכם בכ-61.5 מיליון שקל לעומת כ-61.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017. ברבעון השני נרשמה תוספת ל-ROI בגין חלקה של רבוע ב- NOI של קניון TLV אשר נפתח בסוף חודש מרץ 2017 בסך של כ-8.7 מיליון שקל, לעומת תוספת של כ- 5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017.
החל מהיום מחוייבים הגופים המוסדיים המנהלים חיסכון פנסיוני, לאפשר לחוסכים לבקש כי תישלח אליהם הודעה, מידי חודש, המאשרת כי כספי הפנסיה שלהם אכן הופקדו על ידי המעסיק שלהם.
בהודעת הסמס שתישלח לעמיתים יופיעו הסכום שהופקד עבור החוסך על ידי המעסיק, סך הכספים שנקלטו בחסכון ותאריך הערך שניתן להפקדות.
ההוראה של ההמונה על הביטוח והחסכון באה לאחר שהתברר כי מעסיקים רבים לא מפקידים עבור עובדיהם את ההפרשות שהם עבורים להעביר עבור הפנסיה שלהם או שהכספים נקלטו בצורה שגויה וכי למבוטחים יש קושי לעקוב אחרי הפקדות אלו.
הדיווח הזה יחול על עובדים אשר המעסיק שלהם מעביד מעל ל-20 עובדים. יש לציין שרק 10% מהמעסיקים עומדים בתנאי. שאר העובדים המועסקים על ידי 90% המעסיקים הנותרים, לא יוכלו בשלב הזה להינות מההוראה.
ההוראה ניתנה במסגרת רפורמה של דיווח המעסיקים שמטרתה היא יצירת דייוח אחיד של ההפקדות לפנסיה. המהלך נועד לאפשר שקיפות של הנתונים אך הוא אינו כולל מהלכים שימנעו טעויות ואי התאמות בין התשלומים שמעבירים המעסיקים לבין הסכומים הנקלטים בגופים הפנסיוניים.
למרבה הפלא, המעסיקים אינם מחוייבים היום להעביר את התשלומים דרך מערכת אחידה והם יכולים לעשות זאת גם באמצעות שליחת המחאה או העברה כספית. מטרת ההוראה החדשה היא לייצר לחץ מצד העמיתים על הגופים המוסדיים על מנת שאלו יידאגו לשיפר ההליך של העברת הכספים.
ההוראה עצמה לא חייבה את הגופים לאפשר את הפנייה בצורה מכוונת והיום נאלץ עמית הרוצה לבקש דיווח כזה, לפנות לגוף המוסדי באמצעות השארת הודעה או פנייה לנציג שירות.
בונוס ביוגרופ מתכוונת להירשם למסחר בארה"ב אך לפני כן גייסה 18 מיליון שקל בהנפקה פרטית ל-8 משקיעים. במסגרת ההנפקה הקצתה בונוס למשקיעים 30 מיליון מניות המהוות 3.5% מהונה לאחר ההנפקה. המניות הוקצו בתמורה ל-60 אגורות למניה, גבוה ב-2.5% ממחירה לפני פתיחת המסחר היום. שוויה של בונוס על פי ההנפקה הוא 486 מיליון שקל, לפני הכסף.
המשקיעים שרכשו מניות בהנפקה הפרטית יהיו זכאים להתאמת תנאי ההנפקה במידה ובונוס תבצע הנפקה נוספת, פרטית או ציבורי, בטווח של שנה. במידה והרשויות בארה"ב יידחו את בקשתה להירשם למיסחר בארה"ב, יהיו זכאים המשקיעים ל-791 אלף מניות נוספות, ללא תמורה נוספת.
הטכנולוגיות והמוצרים שמפתחת בונוס תרפואטיקה מכוונים לשוק עולמי קיים של תחליפי עצם, המוערך בלמעלה משני מיליארד דולר ארה"ב לשנה ולשוק השתלות העצם העצמיות המוערך בלמעלה מ-4 מיליארד דולר לשנה. שני התחומים עוסקים בטיפול בהשלמת חסרי עצם שונים, כגון חסרי עצם כתוצאה מהזדקנות, מדלקות מפרקים המלוות באובדן עצם, מסוגים שונים של טראומות פגיעה בעצם בעקבות תאונה, נפילה וכד' וחסרי עצם כתוצאה מגידולים סרטניים. בונוס תרפואטיקה מפתחת את השתלים החיים של העצם האנושית המיועדת להשתלה, על בסיס תאים הנדגמים מהמטופל . גידול שתלי העצם מחוץ לגוף המטופל, מאפשר לקבל שתלי עצם זמינים, לפי דרישה, באמצעותם תתאפשרנה, להערכת החברה, השתלות עצם יעילות למגוון צרכים רפואיים של כירורגית פה ולסת, כירורגית הגולגולת, כירורגיה אורתופדית וכירורגיה פלסטית, במקרים בהם קיים חוסר של רקמת עצם.
קופות הגמל הכלליות הניבו בחודש אוגוסט תשואה של 1.2%, כך עולה מתחזית שפורסמה על ידי מיטב ד"ש. העליות בשווקי המניות בארצות הברית ובישראל ובשוק האג"ח הקונצרני והממשלתי בישראל, הניבו לקופות הגמל הכלליות תשואות בטווח שבין 0.8% ל-1.6%.
מהתחזית של מיטב ד"ש עולה כי קופות הגמל המנייתיות השיגו תשואה של 3.3% בטווח תשואה של 2.3% ל-4.3%.
קופות הגמל המדדיות השיגו תשואה של תשואה של כ-0.5% לקופות הגמל המדדיות. בטווח של תשואה 0.2% עד תשואה של 0.8%.
קןפות הגמל השקליות הניבו תשואה של כ-0.3% לקופות הגמל השקליות, בטווח תשואה של 0.1% עד תשואה של 0.5%.
המיטב ד"ש מציינים כי עליות השערים בשוק המניות בארץ ובעולם (בארה"ב וביפן) ועליות השערים באג"ח הקונצרני (שהיו חזקות במיוחד) והממשלתי בארץ פעלו כגורם חיובי לתשואות הקופות בחודש אוגוסט. בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה חיובית חזקה מאוד וכמעט חריגה לחודש יחיד: מדד ת"א 35 עלה ב-5.5%, מדד ת"א 125 עלה ב-6.0%, מדד ת"א 90 עלה ב-7.3% ומדד יתר 50 הסתפק ב-4.1%.
שוקי המניות בעולם הציגו עליות שערים (בארה"ב וביפן): בארה"ב: מדד ה-S&P שעלה ב-3.0%, מדד הדאו ג’ונס עלה ב-2.2% ומדד הנאסד"ק עלה ב-5.4%. באירופה נרשמה דווקא מגמה שלילית: ה-DAX הגרמני ירד ב-2.4%, ה-CAC הצרפתי ירד ב-0.6% וה-Eurostoxx 50 ירד ב-3.4%. ביפן: מגמה חיובית מתונה כאשר מדד הניקיי עלה בשיעור של 1.4%.
באגרות החוב הממשלתיות נרשמה תשואה חיובית בשיעור של 0.3%, כאשר אגרות החוב הצמודות למדד ואגרות החוב השקליות עלו ב-0.3% כ"א.
באג"ח הקונצרני המקומי נרשמו עליות שערים חזקות מאוד לאפיק מעין זה, מדד התל בונד 20, מדד תל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו ב-1.1%, 0.9% וב-1.0% בהתאמה. אגרות החוב הלא מדורגות עלו ב-1.5%.
סיכוםה מיטב ד"ש לינואר-אוגוסט של 2018:
להערכת כלכלני מיטב ד"ש נרשמה תשואה של 3.1% לקופות הגמל הכלליות מתחילת השנה כשבקופות הגמל המניתיות, כך לפי הערכת מיטב ד"ש, נרשמה תשואה של כ-6.5% מתחילת השנה בטווח התשואות של 9.0%-5.0%.
על פי התחזית של מיטב ד"ש, במסלולים האחרים נרשמו תשואות של כ-0.9% רשמו קופות הגמל המדדיות טווח התשואות: 1.5%-0.5%. תשואה שלילית של 0.5% לקופות הגמל השקליות בטווח התשואות: תשואה אפסית לתשואה שלילית של 1.0%.
אגרות החוב הממשלתיות ירדו ב-0.2%, כאשר אגרות החוב הצמודות למדד עלו ב-0.6%, ואילו אגרות החוב השקליות ירדו ב-0.9%.
אינטרקיור רוכשת את מלוא הבעלות בחברת הקאנביס הפעילה קנדוק. אינטרקיור, העוסקת בהשקעות בחברות ביומד ומדעי החיים, הודיע כי תרכוש את החזקות מבעלי המניות הנוספים בקנדוק ותהפוך בכך לבעלת השליטה המלאה (100%), תמורת הקצאת מניות אינטרקיור.
מחיר המניה של אינטרקיור עולה כעת במסחר בכ-17.5% ל-170 אגורות ומשלימה בכך עלייה של 260% מתחילת השנה, אז נסחר בשער של 37 אגורות למניה.
מאינטקריור נמסר כי בכך היא הופכת לחברה הציבורית הציבורית הראשונה והיחידה המחזיקה בחברה בעלת רישיון פעיל וקבוע. קנדוק הינה מחלוצות ענף הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם העוסקת מזה עשר שנים במחקר, טיפוח, גידול ושיווק קנאביס רפואי מטופלים במגוון התוויות המאושרות על ידי משרד הבריאות ובעלת שיתופי פעולה בארץ ובחו"ל.
בנוסף, נמסר מאינטרקיור, קנדוק פועלת תחת התקינה החדשה המחמירה, IMC-GAP, המאפשרת לה לספק מוצרי קנאביס גם בבתי מרקחת וכוללת את עמידתה בדרישות ההסדרה החדשה והמתוכננת של משרד הבריאות לייצוא מוצרי קנאביס רפואי ממדינת ישראל.
מאינטרקיור נמסר כי היא רואה בשוק הקאנביס הרפואי כמנוע צמיחה אסטרטגי ארוך טווח עבור החברה. מהחברה נמסר כי לאחר השלמת העסקאות בכוונת אינטרקיור להפוך את תחום הקנאביס הרפואי לתחום הפעילות העיקרי שלה ולהתבסס כחברה מובילה בתחום הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם בהובלת צוות ההנהלה הבכיר של קנדוק.
אינטרקיור היא חברת השקעות בתחום הביומד ובתחום מדעי החיים.
בנוסף לקנדוק, מחזיקה אינטרקיור כ- 17.25% בריגנרה, העוסקת במחקר ופיתוח שיטות טיפול חדשניות והנמצאת בניסוי שלב 3 במחלת עיניים וניסוי שלב 2 באלצהיימר ומחזיקה כ-9.3% בנובלוס המפתחת טכנולוגיה חדשנית המיועדת לשפר באופן משמעותי את תוצאות הטיפול בחולי סרטן, מסוגים שונים, תוך שימוש בתרופות ביולוגיות ממוקדות.
מעודכן ל-01/2019
חוק שיקים ללא כיסוי, שחוקק בשנת 1981, נועד להגביר את אמינות השימוש בצ'קים – המחאות.המחוקק קיווה לשפר באמצעות החוק את מוסר התשלומים ולהרתיע בעלי חשבון ממשיכת שיקים שאין להם כיסוי – על ידי הטלת עונשים, על המושכים שיקים כאלה, המתבטאת בהגבלת החשבון והלקוח. החוק קובע גם שניתן ללהגביל גם חייבים שנמצאים בהליכי פשיטת רגל או הוצאה לפועל וכן סרבני גט.
על פי נהלי בנק ישראל, הבנק לא מחוייב לידע לקוח שהואמתכוון לסרב לכבד המחאה שנתן הלקוח. החובה של הבנק לדווח ללקוח חלה רק על החזרה בפועל של המחאה. כתוצאה מכך, לקוחות של בנקים מיודעים על כך שהמחאה של חזרה, רק לאחר שהדבר כבר נעשה בפועל. זהו אחד המקרים שבגללם כדאי לקשור קשרים טובים עם הפקידים בבנק. ישנם פקידים שמיידעים את הלקוח מראש על הכוונה להחזיר המחאה שלהם ונותנים להם הזדמנות להפקיד כספים בחשבון, אבל לא כדאי להיות תלוי במצב רוח של פקיד הבנק ביום מסויים.
על פי נתוני בנק ישראל, יש בישראל כחצי מיליון חשבונות מוגבלים וכרבע מיליון בלי חשבונות מוגבלים.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
איך הופך חשבון למוגבל?
על פי חוק שיקים ללא כיסוי, אם סורבו עשרה צ'קים על ידי הבנק, במשך 12 חודשים רצופים (ובהפרש של מעל ל-15 יום בין הצ'ק הראשון שסורב לבין הצ'ק העשירי), יהפכו הן החשבון ממנו נמשכו הצ'קים והן הלקוח, במידה ויש לו חשבונות נוספים בבנק, למוגבלים.
אמנם הבנק חייב לשלוח הודעה מיוחדת כשהו מסרב בפעם החמישית לכבד צ'ק, אבל אין בחוק הוראה לבנק לוודא שהלקוח אכן קיבל את ההודעה או הוראה המאפשרת ללקוח פרק זמן לבצע פעולות בחשבון אשר ימנעו החזרת צ'קים נוספים שלו.
מה זה אומר חשבון מוגבל?
כשחשבון בנק מוגבל, הדבר העיקרי שקורה הוא שלבעל החשבון אסור לשלם בצ'קים ממנו. כל צ'ק שישולם ויעשה ניסיון לפדות אותו מחשבון מוגבל, לא יכובד על ידי הבנק שבו מנוהל החשבון. בעל החשבון יכול להמשיך ולשלם בצ'קים של חשבונות אחרים שברשותו.
ללקוח מוגבל אסור לפתוח חשבון נוסף על מנת למשוך ממנו צ'קים בכל בנק שהוא ולא רק בבנק שבו הוגבל החשבון שלו, במשך שנה. הוא יכול לפתוח חשבון, אבל לא יוכל למשוך ממנו צ'קים, אלא אם כן ישנה סיבה אחרת שבגללה אינו יכול לפתוח חשבון. כמו כן, ההגבלה על החשבון נוגעת רק לצ'קים. בעל החשבון יכול להמשיך להפקיד ולמשוך מזומנים מהחשבון.
השלכות נוספות של הגבלת חשבון
ישנן השלכות נוספות, מעבר לאי כיבוד של צ'קים, שיש להגדרת חשבון ולקוח בנק כמוגבלים.
אמנם החוק אינו אוסר על הבנקים להנפיק כרטיסי אשראי ללקוחות מוגבלים, אבל הוא מאפשר להם לבטל כרטיסי אשראי קיימים.
חשבון מוגבל הוא כתם על היסטוריית האשראי. גם אם מצבו של הלקוח השתפר עם הזמן, המידע על כך שהיה מוגבל בעבר נשמר ולבנקים זכות שלא להעניק לו אשראי והלוואות, גם אם תקופת ההגבלה הסתיימה.
חשוב לדעת, מידע על הגבלת חשבונות מועבר ללשכות האשראי ואלו יכולות להעבירו לרשות נותני אשראי חוץ בנקאי (שגם הם יכולים לסרב להעניק אשראי ללקוחות מוגבלים) ובתי עסק שונים.
הבנקים יכולים,, ואף רוכשים מידע, ההיסטוריה הפיננסית של לקוחות, כולל הגבלת חשבונות ולקוחות, עד שלש שנים מסיום ההגבלה מחברות נתוני האשראי (תקופת שמירת המידע המותרת במקרה זה מוסדרת בחוק נתוני אשראי.
מידע בגין הגבלות שהוטלו מטעם כונס הנכסים הרשמי מפורסם לציבור כולו, לרבות התאגידים הבנקאיים.
איך להמנע מהגבלה?
קודם כל, להתעדכן במצב החשבון ולדאוג לכך שלצ'קים שנותנים יהיה כיסוי. כשכבר מוחזר צ'ק מהחשבון, צריך לעקוב ולראות שלא מגיעים לעשרה צ'קים שמוחזרים, מה שמגביל את החשבון אוטומטית.
חשוב לדעת, שלסניף הבנק יש סמכות לבטל את ההגבלה לפני שהיא נכנסת לתוקף. במשך חמישה עשר יום החשבון מוגדר כ"מועמד להגבלה" ואת הזמן הזה כדאי לנצל על מנת לשכנע את הבנק שיש לכם סיבה טובה לבטל הגבלת החשבון.
אם תוכלו להוכיח למשל שהייתם מאושפזים תקופה ארוכה או שהייתם במילואים ולא יכולתם להפקיד כסף בחשבון, ייתכן שהבנק ייתחשב בכם ויסיר את ההגבלה.
אז הכי חשוב, זה להיות עירניים. כדאי לעקוב אחרי חשבון הבנק ואחרי התנועות בו על מנת למנוע אי נעימויות אשר יכולות לגרום, במקרים מסויימים, לסחרור פיננסי, הפסדים נוספים ועוגמת נפש לכם ולסובבים אתכם. במיוחד חשובה העירנות כשכבר יודעים שהמצב בעייתי.
מכפיל רווח הוא נתון חשוב מאוד, אבל אל תתייחסו אליו כתורה מסיני. יש להבין אם משתמשים במכפיל רווח היסטורי שהוא פחות חשוב לעולם ההשקעות, לעומת מכפיל רווח עתידי שהוא החשוב יותר ויש להבין את מכלול הפרמטרים המשפיעים על החברה ועל הערכת השווי שלה ולא רק למכפיל הרווח. לדוגמה, חשוב להבין אם לחברה יש נכסים עודפים, התחייבויות אחרות שאינן תפעוליות - אם למשל לחברה יש נכס מקרקעין גדול מעבר לפעילותה השוטפת זה כמובן אמור להתווסף לשווי. אם יש לה חוב פיננסי גדול זה אמור לרדת משוויה. ולכן, חשוב גם להשוות את מכפיל הרווח התפעולי
מעודכן ל-10/2022
"מכפיל רווח" – מכפיל רווח הוא אחד המושגים החשובים ביותר בעולם ההשקעות. מכפיל רווח מבטא באופן מתמטי את השווי של החברה חלקי הרווחים שלה. המשמעות היא – תוך כמה זמן המשקיע יחזיר את השקעתו במניה. ככל שמכפיל הרווח קטן יותר לכאורה זו השקעה טובה יותר. מכפיל רווח הפך בשנים האחרונות לכלי המרכזי בעולם ההשקעות כאשר בוול סטריט מתמקדים בנוסחה מעט שונה – שווי המניה כלומר מחיר המניה חלקי הרווח למניה. זו כמובן נוסחה זהה רק בצורה אחרת, והתוצאה כמובן זהה.
אז כנראה שנתקלתם במונח הזה פעמים רבות. הוא מופיע כמעט בכל ניתוח של שוק מניות וחברות, אבל האם אתם יודעים באמת מהו ומה המשמעות שלו, מתי כדאי וחשוב להשתמש בו ומתי דווקא לא?
מכפיל רווח הוא אינדיקטור כלכלי המשמש להערכת שווי של חברות. הוא מוגדר כאמור כיחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. זהו כלי חשוב בניתוח כדאיות בהשקעה, והוא נפוץ בעיקר בהערכות שווי של מניות – אבל לא רק. חשוב לזכור, נפוץ ככל שיהיה, ישנם עוד פרמטרים רבים שקובעים אם השקעה מסוימת היא יקרה, זולה או במחיר הנכון. אז מה זה בעצם מכפיל רווח? איך מחשבים אותו ומתי משתמשים בו?
מה המשמעות של מכפיל רווח?
המשמעות של המכפיל היא בעצם מענה על השאלה: אם היינו קונים היום את מניות החברה, בתוך כמה זמן נקבל את השקעתנו בחזרה באמצעות רווחי החברה? זאת בהנחה שהרווחים של החברה יישארו קבועים.
למשל: אם חברה נסחרת במכפיל 10, הכוונה היא שאם נרכוש את מניותיה היום, הרווחים יחזירו את ההשקעה בתוך 10 שנים, ולאחר מכן נתחיל להרוויח. כך לדוגמה, אם נרכוש עסק במיליון שקל, ובכל שנה העסק ירוויח 100 אלף שקל, בתוך עשר שנים נחזיר את ההשקעה ורק אחר כך נתחיל להרוויח.
אם נקנה חברה שנסחרת בבורסה, ושערה יעלה בעוד רווחיה יישארו קבועים, נקבל מכפיל גבוה יותר והמניה תיחשב ליקרה יותר. נניח לדוגמה שהחברה שווה 3 מיליון שקלים ומרוויחה 100 אלף שקל – מכפיל הרווח הוא 30, המשקיע יחזיר את השקעתו אחרי 30 שנה. זו על פניו נראית השקעה פחות טובה מאשר במניה במכפיל 10, אבל חשוב להדגיש – מכפיל רווח זה רק אחד מהפרמטרים להשקעה.
כיצד נחשב?
בגדול, החישוב הוא פשוט מאוד. המכפיל מבטא את היחס בין שווי לרווח. אם רוצים לחשב את המכפיל השנתי של מניה, ניקח את שווי השוק של המניה ונחלק אותו ברווח הנקי של המניה ב-12 החודשים האחרונים. זהו מכפיל היסטורי המתבסס על נתונים היסטוריים ידועים. אפשר במקרה הזה להשתמש בשווי השוק שהיה ידוע בסוף הרבעון האחרון, לצד שווי השוק האחרון הידוע.
אבל, ייתכן שמאז שפורסמו הדוחות הכספיים של החברה חלו שינויים, ויש לנו אפשרות לחזות מה יהיו הרווחים של החברה – או שהיא בעצמה פרסמה תחזית רווח או שאנליסטים פרסמו תחזיות על הרווח הצפוי של החברה לרבעון האחרון או לשנה כולה. במקרה כזה לוקחים את הרווחים שכבר ידועים, למשל של שני הרבעונים האחרונים, ומחברים אליהם את הרווחים הצפויים בשני הרבעונים הקרובים, וכך מקבלים אומדן של רווחים צפויים במשך השנה.
מחלקים את שווי השוק הנוכחי בסך הרווח השנתי הצפוי ומקבלים את מכפיל הרווח השנתי הצפוי. כלומר, מה צפוי להיות מכפיל הרווח וזה חשוב יותר ממכפיל הרווח ההיסטורי, כי אחרי הכל, עולם ההשקעות והמחירים בבורסה נעים בהתאם לציפיות ולא בהתאם לעבר. מה זה חשוב שהמכפיל היה 30 אם מכפיל הרווח העתידי הוא 10?
ואיך משתמשים במכפיל כדי להשוות בין חברות?
אם מסתכלים על הטבלאות המשוות את מכפילי המניות בבורסה, ניתן לראות מניות שנסחרות במכפיל נמוך מאוד של פחות מ-7 ויש מניות שנסחרות במכפיל גבוה מאוד של למעלה מ-50. אם כך – האם המניות עם המכפיל הנמוך יותר הן גם הכדאיות יותר להשקעה? לא בטוח. וכאן צריך להבין את המשמעות השנייה של המכפיל. מכפיל גבוה מבטא גם את הציפיות של השוק לגבי רווחיה העתידיים של החברה. לכן, לרוב נראה חברות רווחיות מאוד הפועלות בשווקים מסורתיים הנסחרות על פי מכפיל נמוך יחסית לכלל השוק, ומצד שני, חברות שלא מרוויחות כמעט, עם מכפילים גבוהים מאוד. לכן, הדרך הנכונה להשוות מכפילים היא בין חברות בעלות אותם מאפיינים, כמו למשל בין חברה העוסקות במסחר אלקטרוני לבין חברה מתחרה שלה. השוואה על פי מכפיל בין חברות ממגזרים בעלי מאפיין צמיחה שונה, תיתן תוצאות מטעות.
למשל טוויטר ופייסבוק. שתיהן חברות העוסקות ברשתות חברתיות. פייסבוק נסחרת לפי מכפיל 15 וטוויטר לפי מכפיל 50 . מצד אחד, אם רווחי שתי החברות יישארו כמו שהם היום, המשקיעים בפייסבוק יחזירו את השקעתם בתוך 15 שנים. המשקיעים בטוויטר יחזירו את השקעתם בתוך 50 שנים. לכאורה, לא כדאי להשקיע בטוויטר, הרי המשקיע יזכה לראות רווחים מהשקעתו בעוד הרבה שנים, אולם, מכפיל הרווח של טוויטר מבטא הנחה של המשקיעים שהצמיחה של טוויטר תהיה מהירה מאוד והרווחים שלה יגדלו. בפייסבוק לעומת זאת, הציפייה היא לצמיחה איטית יותר, ולכן המכפיל נמוך יותר (במיוחד על רקע ההאטה ואפילו הקיפאון בצמיחה ברבעונים האחרונים).
אם היה מדובר בחברות עם מאפיינים זהים ומכפילים שונים, ניתן היה לומר שהחברה עם המכפיל הנמוך יותר, כדאית יותר להשקעה.
אז כשבאים לבדוק באיזה מניה להשקיע, כדאי מאוד להכיר את מכפיל השוק, להבין את המשמעות שלו ולעשות בו שימוש – לצד כלים אחרים לבחינת כדאיות השקעה. חשוב להבין מה הרקע של החברה, את התחום שבו היא פועלת, את המתחרות, מהו קצב הצמיחה בענף וכן לבדוק פרמטרים אחרים שיסייעו להעריך את כדאיות ההשקעה.
IPO – הנפקה ראשונה לציבור; האם כדאי להשקיע במניות כאלו?
לסיכום: מכפיל רווח הוא נתון חשוב מאוד, אבל אל תתייחסו אליו כתורה מסיני. יש להבין אם משתמשים במכפיל רווח היסטורי שהוא פחות חשוב לעולם ההשקעות, לעומת מכפיל רווח עתידי שהוא החשוב יותר ויש להבין את מכלול הפרמטרים המשפיעים על החברה ועל הערכת השווי שלה ולא רק למכפיל הרווח. לדוגמה, חשוב להבין אם לחברה יש נכסים עודפים, התחייבויות אחרות שאינן תפעוליות – אם למשל לחברה יש נכס מקרקעין גדול מעבר לפעילותה השוטפת זה כמובן אמור להתווסף לשווי. אם יש לה חוב פיננסי גדול זה אמור לרדת משוויה. ולכן, חשוב גם להשוות את מכפיל הרווח התפעולי (הרחבה על מכפילי הרווח לרבות מכפיל הרווח התפעולי)
עופר נמרודי, מנכ"ל הכשרת הישוב אמר במקביל לפרסום דוחות החברה למחצית הראשונה של 2018 – "החברה מסכמת את המחצית הראשונה של 2018 עם עליה בהכנסות, המשקפת את הגידול בהיקפי הפעילות של החברה בעסקי הנדל"ן הן בנכסים מניבים והן במכירת הדירות למגורים בפולין. כמו-כן, החברה ממשיכה את פיתוח נכסי הליבה, וביצעה השקעות בהיקף כולל של כ- 165 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה – בעיקר בקמפוס הכשרת הישוב בבני ברק ובהגדלת השטחים המושכרים בפארקים הלוגיסטיים באירופה". כן, הכשרת הישוב פועלת בפולין, פועלת בארץ (בעיקר פיתוח השטח בבני ברק), אבל היא לא מצליחה לייצר רווחים בשנה האחרונה. אולי ההשבחה עוד תגיע, אחרי הכל, הפעילויות נראות כאלו שאמורות לייצר תשואה. אך בינתיים המחצית די מאכזבת – הרווח בתקופה נובע רובו ככולו מרווח הון (מימוש נכס ביפו).
ההכנסות במחצית הראשונה לשנת 2018 עלו בכ-66% לכ-442 מיליון שקל, בהשוואה לכ-267 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול נבע מעלייה של כ-13.5% בהכנסות מהשכרת נכסים לכ-134 מיליון שקל, הן הודות לגידול בהיקפי שטחים מניבים בפארקים הלוגיסטיים בפולין שבבעלות MLP, והן משינויים בשערי מטבע חוץ.
הרווח התפעולי במחצית הראשונה עלה בשיעור חד לכ-137 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי של כ-46 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח הנקי במחצית הראשונה לשנת 2018 – כ-20 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-28 מיליון שקל, בתקופה המקבילה אשתקד. השיפור ברווח נובע משיפור בתוצאות עסקי הנדל"ן של החברה, לרבות רווח בסך של כ-31 מיליון שקל שרשמה החברה ממכירת נכס ביפו.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת במחצית הראשונה לשנת 2018 עלה לכ-11 מיליון שקל, בהשוואה לתזרים שלילי של כ-21 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
עיקרי תוצאות המגזרים במחצית הראשונה לשנת 2018: הרווח התפעולי של הקבוצה עלה במחצית הראשונה לשנת 2018 לכ-137 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי של כ-45 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
- בתחום עסקי הנדל"ן רשמה הקבוצה במחצית הראשונה של השנה עלייה בשיעור של כ-70% ברווח התפעולי לכ-137 מיליון שקל, בהשוואה לכ-81 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
- בתחום השכרת נכסים (המהווה חלק מתחום עסקי הנדל"ן) רשמה הקבוצה במחצית הראשונה של השנה גידול של כ-13.5% בהכנסות לכ-134 מיליון שקל, בהשוואה לכ-118 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר העלייה בהכנסות נובעת הן מגידול בהיקפי שטחים מניבים בפארקים הלוגיסטיים בפולין, והן משינויים בשערי מטבע חוץ. הרווח מהשכרת נכסים עלה במחצית לכ-86 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של כ-80 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
- בתחום עסקי הבניה (המהווה חלק מתחום עסקי הנדל"ן) רשמה הקבוצה במחצית הראשונה של השנה עליה משמעותית בהכנסות לכ-121 מיליון שקל, בהשוואה לכ-14 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהכנסות נובע מן ההפרש במספר הדירות שנמסרו ללקוחות. הרווח מעסקאות הבנייה הסתכם במחצית בכ-20 מיליון שקל, בהשוואה לרווח זניח בתקופה המקבילה אשתקד. הפרויקטים, המניבים כיום לחברה הכנסות מעסקי בנייה, הינם פרויקט הבניה למגורים "אאורה סקיי" בוורשה פולין, פרויקט "אאורה גדנסק" ופרויקט "ג'ייקוב פארק" בבוקרשט, רומניה.
- בתחום עסקי המלונאות רשמה הקבוצה במחצית הראשונה של השנה הכנסות של כ-96 מיליון שקל, בהשוואה לכ-113 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מסיום הסכם ניהול של מלון 'מינרל' בטבריה בסוף שנת 2017, שהביא במקביל גם לירידה בהוצאות הפעלת בתי המלון. ההפסד התפעולי במחצית הסתכם בכ-6 מיליון שקל, בהשוואה להפסד תפעולי של כ-4 מיליון שקל לתקופה המקבילה אשתקד.
ביום 30 ביולי 2018 דיווחה החברה כי היא מנהלת משא ומתן עם צדדים שלישיים אשר אינם קשורים לחברה למכירת מחצית מהחזקותיה בחברה הבת מלונות הכשרת הישוב בע"מ ("מלונות הכשרה") (כ- 41.68% ממניות מלונות הכשרה), בתמורה המשקפת שווי חברה של כ- 144 מיליון ש"ח למלונות הכשרה.
עיקרי תוצאות הרבעון השני לשנת 2018 – ההכנסות ברבעון השני לשנת 2018 עלו בכ-36% לכ-191 מיליון שקל, בהשוואה לכ-140 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי ברבעון השני לשנת 2018 עלה בכ-55% לכ-83 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי של כ-53 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה סיימה את הרבעון השני לשנת 2018 עם רווח נקי של כ-10 מיליון שקל (הפסד של כ-7 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), בהשוואה לרווח נקי של כ-11 מיליון שקל (הפסד של כ- 9 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל אשתקד.
סך המזומנים ושווי המזומנים הסתכם ביום 30 ביוני 2018 בכ-246 מיליון שקל.
הונה העצמי של הקבוצה נכון ל-30 ביוני 2018, הסתכם בכ-1.21 מיליארד שקל, מתוכו כ-747 מיליון שקל מיוחס לבעלי מניות החברה.
אירועים נוספים בתקופת הדוח ואחריו:
- באוגוסט 2018 גייסה החברה סך של כ-48.8 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטית בדרך של הרחבת סדרה 22.
- ביוני 2018 חתמה החברה על הסכם גישור עם מישורים ועם חברת סקייליין, אשר עם השלמתו תחזיק הכשרת הישוב ישירות בכ-20.5% ממניות סקייליין הציבורית, ותקבל סכום של כ-7.5 מיליון שקל במזומן בדרך של דיבידנד ותשלום ממישורים, חברת האם של סקייליין.
- ביוני 2018 הפקידה החברה ברשות לניירות ערך דוח מקדמי בדבר מהלך כולל להשטחת מבנה ההון של החברה.
- במרץ 2018 חתמה החברה על הסכם למכירת נכס ביפו תמורת כ-63 מיליון שקל. כתוצאה מהמכירה רשמה החברה רווח לפני מס של 31 מיליון שקל.