התחדשות עירונית    מדריכי דירה ומשכנתא    

מהו התיקון הרביעי לתמ"א 38 ולמה לא יצא לפועל

מעודכן ל-03/2019

אם היה יוצא לפועל התיקון הרביעי של תמ"א 38 היה מתאפשר ממ"ד לבעלי דירות בבניניים ישנים וכן היה מבוצע הפרויקט גם במשרדים ובמבני ציבור

עוד תיקון היה מיועד לתמ"א 38. התיקונים נועדו לחדד את הוראות התוכנית וליצור וודאות גדולה בענף.התיקון הרביעי לתמ"א 38  שונה  כי מטרתו  הייתה לשנות מספר כללים בסיסיים בתמ"א 38.בינתיים העבודה על תיקון זה הוקפאה עד הודעה חדשה, אבל לך נדע מה יביאו הבחירות.

התיקון הרביעי מתייחס לא רק לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אלא גם לשדרוג הביטחון האישי של בעלי דירות שמתגוררים בבניינים שבהם אין ממ"ד או מקלט. עוד התיקון הרביעי נועד להגדיל את ההיתכנות לחיזוק מבני משרדים ומבני ציבור, להגדיר טוב יותר את סל הזכויות ליזמים בתוכנית
ולהגביר את ההיתכנות הכלכלית של התוכנית ביישובי הפריפריה המרוחקים

הוספת ממ"ד גם לבניינים חשנים

הסעיף החשוב  בתיקון הרביעי הוא אפשרות להוספת ממ"דים לבניינים שעד כה לא היו זכאים להיכנס לתוכנית תמ"א 38 כלל. כך, התוכנית הייתה אמורה להכניס למסגרת תמ"א 38 גם מבני מגורים שנבנו לאחר שנת 1980 ועד שנת 1992 – כל עוד אין בהם מרחבים מוגנים.

אם שינוי זה היה היה מאושר או יאושר,  בניינים רבים היו מתווספים לתוכניות התמ"א. בעת העבודה הראשונית על התיקון הרביעי,העריכו שמדובר בטווח של בין כ-230 אלף דירות לכ-360 אלף דירות שיתווספו לתוכנית ברחבי הארץ.

שאלות שלא נענו בתיקון

אבל במסגרת הדיונים על התיקון טרם נקבע כיצד יתבצע ההליך בפועל. כלומר, לא ברור אם בניין מגורים שנבנה בין השנים 1980 ל-1992 היה אמור גם לזכות בתוספת זכויות כפי שמאפשרת תמ"א 38 לבניינים ישנים יותר ועל פי מה יחושבו הזכויות.

כמו כן האם בעלי הדירות באותם הבניינים יצטרכו לשאת בעלות מסוימת שתגרור תוספת הממ"ד או שכמו בתמ"א 38 המקורית, כל ההוצאות הכספיות יהיו על חשבון היזם או הקבלן.

מה ההבדל מתמא38

אנשי צוות ההיגוי של התיקון ביקשו שיהיה מדובר במסלול שונה של תמ"א 38 שבין היתר:

● לא יאפשר תוספת נוספת לשטח הדירות מעבר לתוספת הממ"ד (12 מ"ר בלבד)
● יעניק מעט זכויות נוספות לבנייה על הגג (קומה אחת בלבד)
● לא יכלול חיוב בהיטל השבחה
● לא יחול על מבנים נמוכים או קטנים

תמ"א 38 לא למגורים

סוגיה אחרת שעלתה במסגרת התיקון הרביעי לתמ"א 38 היא חיזוק מבנים שאינם מבני מגורים. כיום, תמ"א 38 כמעט לא מתייחסת למבנים שאינם למגורים. היכן שכן קיימת התייחסות, היא מועטה ומאפשרת תוספת קומה אחת בלבד – דבר שהופך את החיזוק ללא כדאי ליזם או לקבלן. מכיוון שאת רוב שעות היום מבלים אנשים במקומות עבודה, מבני ציבור או מוסדות חינוך, בתיקון הרביעי נענה צורך זה

גבעתיים מרחיבה זכויות בנייה בתמא 38 – יותר גבוה, יותר כלכלי

תמא 38/2 – התוכנית הפופולארית; מה מקבלים הדיירים?

.