חדשות    

מהו מוצר ואילו סוגי מוצרים יש

מפעל אינטל; דובר אינטל: קובי בכר

מוצר בכלכלה הוא מילה נרדפת לסחורה או לשירות שיש להם שווי כספי; בדרך כלל סחורה או שירות מעובדים על ידי בני אדם ועוברים תהליכי ייצור הקשורים לידע ולתנאים התרבותיים והחברתיים של הייצור.

 בתחום הייצור והתעשייה, נרכשים מוצרים כחומרי גלם (או מיוצרים בהליכי מיחזור) ונמכרים כסחורה מוגמרת. בתחום בשיווק. מוצר הוא כל דבר אשר ניתן להציע לשוק ואשר יספק את צורכי השוק. בשימוש הרווח מוצר יכול להיות גם מה שאינו עבר תהליך יצרני, כמו מידע או אי שירות. יש כמה סוגי מוצרים.

מוצר ביניים

מוצר ביניים זה למעשה מילה נרדפת לחומר גלם. מוצר ביניים אינו משמש ברכישה הסופית לצרכן, אלא רק כחומר בהרכבת המוצר. חומרים כאלו הם זכוכית, עץ מעובד, פלסטיק ועוד.

לעיתים מוצרי הביניים שהופקו במפעל ימשיכו בתהליך ייצור  במפעל לבניית מוצר נוסף ולעתים הם סחורה העוברת לסוחר מיצרן ליצרן. יש מוצרים רבים המהווים בו-זמנית הן מוצר ביניים והן מוצר סופי; לדוגמה, הקמח – אם הוא נרכש על ידי משק בית הוא מוצר סופי ואם על ידי מאפייה תעשייתית הוא מוצר ביניים.

מוצר השקעה

מתקנים וציוד הדרושים לייצור התעשייתי עצמו, לשירותים השונים, וכן ליצור מוצרי הון נוספים. נקראים גם אמצעי ייצור

מוצר צריכה

מוצר צריכה הוא מוצר שאינו מוצר השקעה. מדובר במוצרים מוחשיים המוצעים למכירה  לצרכן וניתנים לקנייה על ידי הציבור הרחב לשימוש פרטי ולא עסקי. כך למשל מחשבים שהיו בתחילה רק עבור המגזר העסקי היו מעין מוצר השקעה או אמצעי ייצור והפכו בהדרגה למוצר צריכה לצרכן הפרטי.

מוצר סופי או מוגמר

מוצר שסיים את כל הליכי הייצור ומוכן למכירה, להבדיל ממוצר ביניים או חומר גלם

מוצרים משלימים

מוצרים משלימים זה את זה כאשר הביקוש לאחד מהם גדל, גם הביקוש לאחר גדל. כזה הוא למשל הביקוש לכלי רכב לצד ביקוש לדלק, כך גם טלפונים ומטענים, מברשת שיניים ומשחת שיניים. במקרה של מוצר משלים אם אחד מהם עולה, יירד גם הביקוש למוצר השני, כי הצרכנים לא מעוניינים לרכוש את המוצר לבדו.

מוצרים תחליפיים או חלופיים

מוצרים תחליפיים או חלופיים הם מוצרים שיכולים להחליף זה את זה זקלות. כשהביקוש למוצר אחד עולה, יורד הביקוש לשני, משום ששני אלו נמצאים בתחרות, למשל גבינת תנובה לעומת גניב טרתה או קוקה קולה ופפסי. המוצרים לא חייבים להיות תחרותיים בין חברות, אלא יכולים להיות גם מוצרים מסוגים שונים, למשל בנזין ודיזל, סוגי בשר ועוד. עליית מחיר של אחד מהם תעלה את הביקוש לשני. אם איכות המוצר החלופי טובה, יגדל הביקוש גם לכמות שלו.

מכר מוצרים מזויפים של לוריאל וישלם לה 50 אלף שקל

לראשונה בבורסה: פתרונות לרישום מוצרי השקעה אלטרנטיביים