מדריכי השקעות    

מהי הנפקה פרטית ומהי הנפקה ציבורית?

מהי הנפקה פרטית, מהי הנפקה ציבורית, מה ההבדלים ביניהן ומה היתרונות של כל אחת מהן

יש שני סוגי הנפקות שבאמצעותן אפשר לגייס הון. הדרך המוכרת יותר היא הנפקה ציבורית, פנייה לציבור באמצעות תשקיף. אבל לא חייבים לפנות דווקא לציבור, אפשר גם לגייס באמצעות הנפקה פרטית. מה זה אומר?

הנפקה פרטית

הנפקה פרטית היא פנייה של חברה למשקיעים פוטנציאליים באמצעות בתי ההשקעות או חתמים או חברות שמתמחות בזה (לרבות חברות לגיוס המונים). בהנפקה פרטית של חברה ציבורית לרוב מדובר על גיוס מהיר ממשקיעים בודדים. הנפקה פרטית יכולה להיות גם בחברה פרטית – ולמעשה מדי יום יש מאות ואפילו אלפי עסקאות כאלו בין שותפים, חברות, עסקים, פרטיים ועוד.

לקראת הגיוס, החברה מציגה את התוכניות שלה ואת המודל העסקי, מה מבנה העסקה ומה הזכויות שיינתנו למשקיעים. לאחר מכן המשקיעים שולחים את הערותיהם ושאלותיהם (גם דרך רוד שואו של החברה אצל גופים ומשקיעים שונים), ואז במקביל לשיחות ולהסברים מול המשקיעים הפוטנציאליים, החברה יכולה או לתקן את ההצעה שלה או לגייס את ההון הדרוש או להיות עם המשקיעים בקשר בהמשך הדרך.

יתרונות ההנפקה הפרטית הם שהיא מבוססת על המידע הגלוי לציבור כשמדובר בחברה ציבורית שנערכת להנפקה פרטית, ובית ההשקעות או החתם שמוביל את הגיוס, מסייע לחברה להציג את יתרונותיה, תוכניותיה והערך שלה למשקיעים. עוד יתרון הוא חשיפה למשקיעים איכותיים וגדולים. החשיפה גם מסייעת לחברה להיות מוכרת בשוק ההון, ותורמת לעניין בניירות הערך שלה. למעשה, היתרון העיקרי בהנפקה פרטית הוא בחירת המשקיעים וקשר ישיר איתם. עם זאת, החוק מגביל את כמות המשקיעים שאינם מוסדיים ל-35.

בהנפקה הפרטית של חברות ציבוריות גם העלויות נמוכות יותר. החברה משלמת עמלה רק לעורך דין ולבנק ההשקעות, לרוב בגובה 5% ורק אם ההנפקה הצליחה. לעומת זאת, הנפקה לציבור דורשת יותר יועצים ואנשי יח"צ עם עמלה של עד 10%, המשולמת גם אם ההנפקה נכשלה.

ההנפקה הפרטית טובה בעיקר לחברות שהציבור איבד בהן עניין משיקולים תדמיתיים, אפילו אם תיקנו ושיפרו את מצבן השלילי. המשקיעים הפרטיים חשופים יותר לתוצאות ולשיפורים המעודכנים.

מבחינת המשקיעים, ניירות הערך בהנפקה פרטית חסומים לשישה חודשים. המשקיעים אינם רשאים לסחור בניירות הערך שהחברה הקצתה להם, ואין להם השפעה מיידית על שעריהם.

מבחינת הדירקטורים בחברה, הם אינם חשופים לתביעה ייצוגית. זאת מאחר שבהנפקה פרטית החברה אינה נדרשת לפרסם תשקיף, ולכן הדירקטורים אינם נושאים בכל אחריות נוספת על אחריותם הבסיסית למידע שהתפרסם על ידי החברה בדוחותיה.

כמה זמן זה לוקח?  הזמן משתנה מחברה לחברה ובזמן הכרוך בהכנת החומר שיוצג למשקיעיםעם זאת, הזמן הממוצע הוא 15-30 יום לעומת 60-120 בהנפקה לציבור.

כך או אחרת, כאמור הנפקה פרטית יכולה להתבצע גם בחברות פרטיות.

 

הנפקה לציבור

הנפקה לציבור היא הנפקה שבה חברה פרטית מציעה בפעם הראשונה את מניותיה למכירה לציבור (IPO) או שחברה שכבר נסחרת מציעה שוב את מניותיה לציבור. בדרך כלל עושות זאת חברות אשר זקוקות להון כדי להתרחב, תוך שהן בוחרות לגייס אותו מהציבור. ייתכן גם מצב שחברה לא מצאה משקיע פרטי ולכן היא בוחרת לפנות לציבור.

המונח הנפקה ראשונית IPO (הרחבה כאן)  מתייחס להנפקת מניות בלבד.

אם חברה פרטית החליטה לגייס הון באמצעות הנפקה ראשונה של מניות לציבור, היא חייבת לקבל על עצמה כללי דיווח חשבונאיים מחמירים, המחייבים שקיפות גבוהה לציבור, כתנאי מקדים להפיכתה מחברה פרטית לחברה ציבורית. לכן היא מחויבת בפרסום של תשקיף על אודותיה. התשקיף נועד לתת לציבור את מלוא המידע הדרוש לו לשם ניתוח כדאיות ההשקעה, ובו מצוינים פרטי עסקי החברה המנפיקה, ובעיקר תוצאותיה העסקיות ובעלי המניות שלה. בנוסף, נקבע בתשקיף מועד שבו מוזמן הציבור להגיש לחברה את בקשותיו לרכישת ניירות הערך המוצעים על פיו. מדובר בדרך כלל על כשבוע לאחר מועד פרסום התשקיף, לא כולל תשקיף מדף. על פי תשקיפי מדף ניתן לפרסם הצעות מדף במשך שנתיים ממועד פרסומו של תשקיף המדף.

יתרון בולט של הנפקה ציבורית הוא פחות חשיפה להתערבות משקיעים ובעלי מניות. לרוב הנפקה לציבור תורמת למוניטין של החברה ולפרסום שלה. הרישום למסחר גם מאפשר למייסדים למכור מניות, לשנות מבני בעלות משפחתיים או קיבוציים ולהשתמש במניות כבטוחות לקבלת אשראי. הרישום למסחר מקנה לחברה הערכת שווי רציפה, ומאפשר ביצוע של רכישות ומיזוגים באמצעות החלפת מניות.

עוד בהנפקת חברה לציבור קיימת לבעלי המניות אפשרות הבחירה הרטרואקטיבית בין תשלום המס המתחייב מרישום המניות למסחר (בתוספת ריבית והפרשי מדד), ופטור ממס מהרווחים שנצברו לאחר הרישום כאמור, לבין תשלום מס רווחי הון – לפי העקרונות המקובלים – בעת מימוש המניות בפועל.

בדרך כלל ניתן גם "לשווק" את החברה לציבור במחיר העולה בהרבה על מה שניתן לקבל מגורם מסחרי, ולעתים זה מקזז את העלויות הגבוהות הכרוכות בהנפקה ציבורית לעומת פרטית. יתרון זה בולט כאשר השליטה נשארת אצל בעלי החברה הקיימים.

בנוסף, בהנפקה לציבור, ניירות הערך שהחברה מקצה אינם חסומים, וניתן לסחור בהם מיד עם רישומם למסחר. כך למשל בהנפקות חלשות, כשהחתמים נאלצים לרכוש חלק מניירות הערך בהנפקה, שכן בימים הראשונים שלאחר גיוס ההון חברה יכולה לסבול מתדמית שלילית.

על כל פנים, קיימות הנפקות לציבור של חברות פרטיות. התחום הזה הולך ומתרחב ומאפשר בעצם למשקיעים להתקרב לסוגי השקעה נוספים – חברות פרטיות. בהנפקה של חברה פרטית לציבור שנעשית דרך הפלטפורמות לגיוס המונים (פיפלביז, טוגדר) – מדובר על פנייה לציבור הרחב לצורך השתתפות בהנפקה כשהתהליך הזה מאושר ומפוקח על ידי רשות ניירות ערך.

רוצים להנפיק? זה מה שאתם צריכים לדעת

גיוס המונים – כל אחד יכול להשקיע בסטארט-אפ; איך משקיעים? איך מגייסים? וכמה אפשר להשקיע ולגייס?