מיסים    

מהי עסקת אקראי

מעודכן ל-10/2021

בעשרים השנים האחרונות הולכת ומתרחבת תופעה שבמסגרתה שכירים רבים יוצאים מגבולות עבודתם העיקרית ומחפשים לעצמם מקורות הכנסה נוספים. תופעה זו התגברה בתקופת הקורונה, שבה רבים הוצאו לחל"ת או מצאו את עצמם במצב של חוסר ודאות כלכלי. חלק מהם פתחו תיק עצמאי במס הכנסה במקביל לעבודתם העיקרית, אחרים עובדים תמורת תלוש שכר נוסף מהמעסיק המשני, וישנם כאלה שמפעם לפעם נקרית בדרכם עסקה חד פעמית – עסקת אקראי.

עסקת אקראי היא עסקה חד פעמית של מי שאין לו תיק. בפקודת מס הכנסה מוכללת ההכנסה מעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי כחלק ממקורות ההכנסה החייבים במס שולי (מדרגות מס רגילות). בחוק מע"מ מוגדרת עסקת אקראי כמכירת טובין או מתן שירות באקראי, כשהמכירה או השירות הם בעלי אופי מסחרי.

מבחינים בין פעילות מכירה למתן שירות. פעילות מכירה יכולה להיות מחויבת בשיעור מס של 25% כמו מכירת מקרקעין או פעילות עסקית כגון מכירת מוצרים באינטרנט.

אם מדובר במתן שירות, בודקים אם מדובר בפעילות עסקית או בעסקה אקראית בעלת אופי מסחרי. בין המבחנים לקביעת עסקה מסחרית: פעילות קבועה, הפעילות מחזורית, פעילות עקבית ומתמדת וקיום ארגון תומך. כל אלו מעידים שאין זו עסקה אקראית. רק בעלי הכנסה קבועה או עקבית צריכים לנהל ספרים לפי ההוראות.

כלומר, עסקת אקראי אינה מחויבת בניהול ספרים, אבל על פי תקנות ניכוי מס במקור, המשלם (מקבל השירות) נדרש לנכות מס במקור בשיעורים הקבועים בתקנות ולהעבירו לרשות המסים. בשל כך, על נותן השירות (שאינו עצמאי) לגשת לרשות המסים ולהנפיק אישור ניכוי מס במקור. אם לא יספק את האישורים, העסקה תחויב במס בשיעור של 48%.

תקנות מס הכנסה פוטרות מהגשת דוח שנתי נישום שנוכה מהכנסתו מס מרבי, של 48%, או 30% באישור פקיד שומה. כלומר, כאשר השירות ניתן לאדם פרטי ולא לעסק, ישנה חובת הגשת דוח שנתי.

מע"מ בעסקת אקראי

עסקת שירותים היא עסקה על פי חוק מע״מ. ככלל, כשמדובר בעסקת אקראי ולא בעסק, יש לדווח עליה ולשלם את המע"מ באמצעות אתר רשות המסים או בטופס 8356. בסיום התהליך תופק חשבונית מס שאותה יש למסור למקבל השירות.

אפשרות נוספת היא אם מקבל השירות הוא עוסק ועיקר הכנסתו של נותן השירות ממשכורת, ניתן לדווח על העסקה באמצעות חשבונית עצמית. במצב זה יש רשימה סגורה של נותני שירות ושירותים. במצב זה יפיק מקבל השירות חשבונית עצמית וידווח על העסקה למע"מ.

עם זאת, אדם אשר ביצע עסקה או עסקאות אקראי עד גובה תקרת עוסק פטור, כמובן לא צריך לדווח לשלם מע"מ בגין העסקה.

ביטוח לאומי

הכנסות פסיביות יחויבו בדמי ביטוח בשיעור 9.61% או 12% ללא קשר ליחס שבין סכומי ההכנסות הפסיביות להכנסות מעבודה. הכנסות אלה מוגדרות הכנסות אחרות או שאינן מעבודה. הכנסה זו פטורה מדמי ביטוח עד 25% מהשכר הממוצע במשק ומעבר 9.61% או 12%. מדווחים על עסקת אקראי בטופס 1601.

מדריך מע"מ – כל מה שצריך לדעת